۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81586864
T T
۰ نفر
كمیسیون مشترك ایران و اندونزی برگزار می شود/ سفر دكتر روحانی به جاكارتا، كلید توسعه مناسبات

كوالالامپور – ایرنا – سفیر ایران در اندونزی سفر هفته گذشته رییس جمهوری اسلامی ایران به جاكارتا پایتخت این كشور جنوب شرق آسیا و رایزنی با جوكو ویدودو، رییس جمهوری اندونزی را كلید توسعه مناسبات دوجانبه دانست و پیش بینی كرد تا پایان سال جاری میلادی افزایش همكاری ها خود را نشان دهد.

ولی الله محمدی نصرآبادی، سفیر ایران در اندونزی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اعلام كرد پس از مذاكرات روسای جمهوری ایران و اندونزی قرار است كمیسیون مشترك جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی بار دیگر فعال و نشست آن برگزار شود.

یازدهمین كمیسیون مشترك ایران و اندونزی اردیبهشت ماه سال 1390 در تهران برگزار شد.

سفیر ایران گفت كه كمیسیون مشترك ایران و اندونزی به زودی برگزار می شود و برنامه ریزی برای تعیین تاریخ برگزاری این كمیسیون در حال انجام است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ریاست ایران در این كمیسیون را بر عهده دارد.

وی گفت اندونزی از فعال شدن بخش خصوصی ایران در بخش های مختلف نفت و گاز، پالایشگاه، ساخت نیروگاه و دیگر امور عمرانی و زیربنایی استقبال كرده و با توسعه مناسبات، بخش خصوصی ایران در اندونزی باید فعال تر شود.

محمدی گفت كه روسای جمهوری اسلامی ایران و اندونزی در دیدار دو جانبه ضمن بررسی مناسبات و مشكلات بر سر راه توسعه روابط، بر رفت وآمد هیات های كارشناسی و مقامات دو كشور تاكید كردند تا به راه حل هایی برای گسترش مناسبات دست یابند.

وی ظرفیت ایران و اندونزی را برای توسعه مناسبات بیش از آن چیزی دانست كه تاكنون بوده است و گفت كه رفت وآمد مقامات دو كشور به رشد مناسبات كمك می كند.

وی اظهار امیدواری كرد تا اواخر سال جاری میلادی تلاش ها برای توسعه بیش از پیش مناسبات تهران – جاكارتا به عنوان یك عضو بزرگ اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) خود را نشان دهد و بتوان شاهد توسعه روابط بود.

سفیر ایران همچنین سفر دكتر روحانی به اندونزی را پربار دانست و سخنرانی در نخستین نشست عمومی و ریاست نشست دوم پس از اندونزی را نشانه جایگاه بالای ایران دانست.

وی همچنین با اشاره به سخنان رییس جمهوری در جمع علما و اندیشمندان اندونزی، گفت محورهای اظهارات دكتر روحانی مبنی بر وحدت بین شیعه و اهل سنت، مقابله با تروریسم، ارزش و جایگاه جان انسان ها در اسلام و توطئه برای ایجاد اسلام هراسی مورد توجه بسیار شركت كنندگان قرار گرفت.

حجم روابط تجاری دو جانبه بین ایران و اندونزی در سال های 2013 و 2014 به ترتیب 568 و 430 میلیون دلار بوده است.

صادرات ایران در سال 2009 میلادی به اندونزی 309 میلیون دلار بود كه این میزان در سال 2012 میلادی به یك میلیارد و 100 میلیون دلار افزایش یافت، اما در سال 2013 میلادی با توجه به موضوع تحریم ها كاهش یافت و به 55 میلیون دلار رسید.

آساق**1611

سرخط اخبار جهان