۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۰۵
کد خبر: 81576190
T T
۰ نفر
چشمه آب روستای زادگاه زنده یاد حسین پناهی نیازمند ساماندهی است

یاسوج- ایرنا- آب آشامیدنی روستای دژه كوه سوق زادگاه زنده یاد حسین پناهی هنرمند به نام كشور،از توابع شهرستان كهگیلویه نیازمند ساماندهی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روستای دژكوه از كمترین امكانات اولیه زندگی مانند راه ارتباطی مناسب و آب آشامیدنی سالم بی بهره است.

با این حال،مردمان سخت كوش و هنرمند روستای دژ كوه از توابع بخش سوق در بن بست جاده پر پیچ و خم وخاكی و محروم از شبكه آب آشامیدتی سالم همچنان هم مانند دژی محكم در كنار مشكلات گذران زندگی می كنند.

قدم به روستای دژكوه كه میگذاری خانه های گلی و سنگلاخی بودن بافت روستا، سختی زندگی در این آبادی كوهستانی را بیش از پیش نمایان می كند.

بیشتر خانه های این روستا به دلیل نبود امكانات اولیه به گفته ساكنان روستا خالی از سكنه شده اند مانند خانه پدری زنده یاد حسین پناهی كه در ته دره نمایان بود.

دغدغه اصلی مردم روستا نبود آب آشامیدنی سالم و سخت گذر بودن راه ارتباطی بود.

آب آشامیدنی روستا در فاصله یك كیلومتری روستا و در جوار امام زاده ناصرالدین محمد قرار دارد.

در كنارمحرومیت روستا وجود باغ های انار در پایین دست روستا بر زیبایی بهارآن افزوده بود،اما مردم این روستا تامین آب آشامیدنی را مهمترین دغدغه خود می دانند.

علی كرمپور یكی از اهالی روستا در حالی كه بشكه 20 لیتری آبی در دست داشت به خبرنگار ایرنا گفت: آب آشامیدنی روستا از لحاظ بهداشتی با توجه به روباز بودن سرچشمه مناسب نیست.

وی با اشاره به اینكه جانوران وحشی و اهلی به سرچشمه آب دسترسی دارند، خواستار اقدامی ازسوی مسوولان برای رفع این مشكل روستا شد.

شیرین عزیزی یكی از زنان سخت كوش روستا كه درحال برداشت آب از چشمه بود نیز گفت: چشمه روز باز آب اشامیدنی روستا برای حفظ سلامت مردم نیازمند ساماندهی است.

وی با اشاره به فاصله یك كیلومتری چشمه با روستا اظهار كرد: سال های زیادی است كه زنان روستا در انتظار اقدامی از سوی مسوولان برای بهسازی چشمه و ایجاد شبكه آب در روستا هستند.

بخشدار سوق درگفت وگو با خبرنگار ایرنا وضعیت آب آشامیدنی روستای دژكوه را به دلیل مشكلات زیست محیطی چشمه مطلوب ندانست و گفت: مردم مجبور به استفاده از این آب هستند.

تورج رزمجو با اشاره به اینكه 18 روستا در بخش سوق فاقد آب لوله كشی و آشامیدنی سالم هستند افزود: اهالی12 خانواری روستای دژ كوه سالهای زیادی است كه با این مشكلات دست وپنجه نرم می كنند.

وی با اشاره به معارضات اجتماعی اهالی روستا در بهسازی آب چشمه افزود: اهالی روستا آب چشمه را میراث پدری خود می دانند ومانع بهسازی چشمه می شوند.

رزمجو اظهاركرد: در هفته آینده با حضور مدیركل آب و فاضلاب استان از روستاهای بخش سوق بازدید و مشكلات آنها بررسی خواهد شد.

وی طول مسیر جاده خاكی روستای دژ كوه را پنج كیلومتر دانست و تصریح كرد: 11 میلیاردو 500 میلیون ریال برای بهسازی این مسیر در سال 93 تخصیص یافت.

رزمجو روند اجرایی بهسازی این مسیر ارتباطی را خوب دانست و عنوان كرد: در كمیته برنامه ریزی سال 94 برای آسفالت این مسیر ارتباطی اعتبار تخصیص می یابد.

وی عنوان كرد: بخش سوق با 13 هزار نفر جمعیت دارای 47 روستا است كه از این تعداد 18 روستا آب لوله كشی سالم ندارند.

رییس آب و فاضلاب روستایی كهگیلویه با اشاره به اینكه آب روستای دژكوه احتمال آلودگی دارد گفت: تاكنون در این راستا آزمایشی انجام نشد.

ولی جفتا افزود: بعد از انجام ازمایش در صورت آلودگی اقدامات لازم برای بهسازی چشمه روستا انجام خواهد شد.

وی اظهاركرد: با توجه به جمعیت كم 12 خانواری روستای دژكوه و محدودیت منابع، تامین آب آشامیدنی روستا از طریق لوله كشی امكان پذیر نیست.

جفتا تعداد روستاهای شهرستان كهگیلویه را 365 روستا دانست و عنوان كرد: از این تعداد 272 روستا اب آشامیدنی سالم دارند.

شهرستان كهگیلویه 123 هزار نفر جمعیت دارد كه بیش از 40 درصد در روستاها زندگی كمی كنند.

7531/6162

سرخط اخبار استان‌ها