۱۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۴۷
کد خبر: 81555865
T T
۰ نفر
گوردخمه های دربند صحنه جاذبه ای دیدنی برای گردشگران نوروزی

كرمانشاه - ایرنا - گوردخمه های دربند صحنه آثاری به جا مانده از دوران مادها جاذبه ای دیدنی برای گردشگران و میهمانان نوروزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا این گوردخمه در بدنهٔ كوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و سمت راست رود دربند حجاری شده و در بین اهالی به قبر كیكاوس، فرهاد تراش و گورشیرین و فرهاد معروف است.

در طول مسیر رسیدن به گور دخمه های دربند صحنه كه برخی آنها را یكی از نادرترین گوردخمه های دو طبقه مادها می دانند باغات فراوان میوه وجود دارد كه جلوه زیبایی را به این منطقه بخشیده است.

گوردخمه‌ دربند در ارتفاعی كه بیش از 50 متر از سطح رودخانه فاصله دارد، در محلی به طول چهارده و نیم و ارتفاع یازده متر تراشیده‌اند و در آن دخمهٔ بزرگتر را ساخته‌اند كه درگاه آن رو به جنوب است.

در جلوی گوردخمه، فضای ایوان مانندی ایجاد كرده‌اند و در جلوی این ایوان، صُفّه‌ای در صخره تراشیده‌اند كه در دو طرف ایوان دو ستون سنگی وجود داشته كه تنها پایه و بخشی از ساقه آن بر جای مانده است و این دو ستون براثر شلیك گلوله توپ توسط روسها به منظور گشودن در ورودی از بین رفته است همچنین این كار موجب از بین رفتن حكاكی های سر در دخمه شده است.

براساس بخش‌های باقی مانده، پایه ستونها به شكل زنگوله برگشته است و بدنه این پایه ستونها دارای شیارهایی شبیه به پایه ستونهای دوره هخامنشی است.

در نمای بالا ورودی آرامگاه، تصویر خورشید بال داری حجاری شده است و در این گوردخمه بعد از ایوان ستون دار، ورودی دخمه قرار دارد كه به اتاقی به ابعاد 3×20/3 متر و ارتفاع 54/2 متر منتهی می شود و در هر یك از اضلاع شرقی و غربی این اتاق، سكوی ایجاد شده و بر روی هر یك از این سكوها، قبری به طول 1/62 متر و عرض 82 سانتیمتر كنده شده است.

در میان دو سكو، مدخل مستطیل شكلی وجود دارد كه به اتاق زیرین مرتبط می شود و در داخل این اتاق، قبری در داخل سنگ كنده شده و در كنار این قبر نیز سكویی دیده می شود.

به فاصله یك صدمتری از گوردخمه بزرگ، گوردخمه دیگری وجود دارد كه جهت آن به طرف شرق است و با توجه به این كه نوع تراش این گوردخمه شبیه گوردخمه بزرگتر است، می توان گفت كه این دو دخمه هم زمان ساخته شده اند.

مدخل ورودی این دخمه به طول 25/1 متر و بلندی 80 سانتی متر می باشد و اتاق گوردخمه به طول 5/2 متر، عمق 65/1 متر و ارتفاع آن از كف تا بلندترین نقطه 10/1 متر است.

از ویژگیهای بارز این گوردخمه ها قابل دسترس بودن آن می باشد به نحوی كه مسافران و گردشگران می توانند با طی مسافت كوتاهی از داخل محوطه مجتمع تفریحی دربند به این گوردخمه ها برسند و از دیدن این بنا بهره مند شوند.

انتظار می رود مسوولین شهرستان صحنه و اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تقویت زیرساختهای این مجموعه تفریحی و توریستی و این بناهای تاریخی به لحاظ توسعه گردشگری شاهد توسعه و آبادانی این بخش از طبیعت استان باشیم.

همچنین این در حالی است كه این شهرستان علاوه بر طیبعت زیبا و دیدنی، اماكن تاریخی و مذهبی زیادی چون حمام دوره صفویه، پل میانراهان و بقاع متبركه امامزادگان را در خود جای داده كه گردشگران و مسافران با دیدن آنها سفرشان را به یادماندنی تر می كنند.

با همه این اوصاف كمتر كسی است كه به استان كرمانشاه سفر كند و از مجتمع تفریحی و توریستی دربند زیبا و دلپذیر دیدن نكند چرا كه دیدن این مناظر بكر و طبیعی به هر بیننده ای روح تازه، لطافت و طراوت خاصی می بخشد.

شهرستان سرسبز و زیبای صحنه با 77 هزار نفر جمعیت در 55 كیلومتری شرق كرمانشاه دارای آب و هوای معتدل كوهستانی و ییلاقی می

باشد.

اطلاعات مربوط به گوردخمه های صحنه برگرفته از سایت میراث فرهنگی كرمانشاه و كتاب كرمانشاهان، كردستان دكتر مسعود گلزاری است.

7454/8066

سرخط اخبار استان‌ها