۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81554020
T T
۰ نفر
22 هزار گردشگر نوروزی از بیت تاریخی امام (ره) در خمین بازدید كردند

خمین - ایرنا - مسوول موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در خمین گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال بیت قدیمی امام راحل در خمین پذیرای 22 هزار گردشگر بوده كه 120 نفر آن ها گردشگران خارجی است.

حجت الاسلام محمد جواد رضوی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیت تاریخی امام راحل در خمین از جاذبه های دیدنی شهرستان خمین است كه در نوروز امسال با برپایی نمایشگاه كتاب و برنامه های فرهنگی در این مكان استقبال گردشگران افزایش دارد.

وی توضیح داد: 20 هزار بسته فرهنگی شامل تالیف های حضرت امام (ره)، بروشور، لوح فشرده در ارتباط با دیوان اشعار ، وصیت نامه وزندگی نامه حضرت امام و پوستر به بازدید كنندگان از بیت تاریخی امام خمینی (ره) اهدا شده است.

مسوول موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در خمین بیان كرد: 310 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از پارسال از بیت تاریخی امام راحل در این شهرستان بازدید كردند.

حجت الاسلام رضوی گفت: 220 نفر گردشگران بیت در سال گذشته از كشورهای مختلف جهان بودند.

وی اظهاركرد: قسمت های مختلف بیت تاریخی امام، منزل موروثی ایشان و خانه برادر امام (آیت الله پسندیده ) مورد بازدید عموم قرار گرفت.

بیت تاریخی امام یكی از جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهرستان خمین است كه چون نگینی بر تارك این شهر می درخشد و در ایام مختلف به ویژه تعطیلات نوروز و تابستان با استقبال مسافران همراه است.

این آثار تاریخی دارای عمارتی چهار هسته ای است كه چهار حیاط دارد، اما بر خلاف معماری خانه های سنتی ایرانی، هیچ كدام از حیاط ها نقش مركزی ندارد.

جلوخان های این بنا كه بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در كنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد و ورودی دولنگه اصلی این خانه در پیشخان قرار گرفته كه هر لنگه متشكل از چند ردیف تخته ضخیم طولی است.

فضای بعد از ورودی سر بسته هشت ضلعی است كه به راهروی طویل و كم عرض و تاریك منتهی می شود و كاربری آن جلوگیری از ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.

وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای كاركردی این عمارت محسوب می شود.

این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر در 175 سال پیش ساخته شده است و به شماره 1746در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

شهرستان خمین از توابع استان مركزی دارای جاذبه های تاریخی وفرهنگی بسیاری از جمله بیت تاریخی حضرت امام (ره)،قلعه سالار محتشم ،تیمچه بازار ،كبوتر خانه ها ،قلعه های تدافعی شهرزیر زمینی و34بقعه متبركه است .ك/3

7277/6199/6013/

سرخط اخبار استان‌ها