راهپیمایی گسترده هزاران یمنی/ فردا تشییع پیكر شهیدان در صنعا/ اعلام آمادگی مجروحان برای مقابله با عربست

تهران - ایرنا - شبكه تلویزیونی یمن اعلام كرد پیكر شهیدان بمباران مناطق مسكونی این كشور فردا در میدان بزرگ صنعا پایتخت یمن برگزار می شود و مجروحان این بمباران نیز برای مقابله با عربست در این آیین حضور خواهند یافت.

به گزارش ایرنا، شبكه المسیره اعلام كرد كه جنگنده های عربستان امروز (پنجشنبه) بار دیگر با تجاوز به خاك یمن، مناطق مسكونی بخش شمالی این كشور را هدف قرار دادند و ده ها نفر را به شهادت رساندند.

بر اساس این گزارش، تعداد تلفات دقیق این حملات هنوز مشخص نیست، اما دست كم 18 غیر نظامی از زیر آوارها بیرون آورده شده اند.

استان صعده در شمال یمن و در مرزهای جنوبی عربستان قرار دارد.

تلویزیون المسیره در یمن گزارش داد كه هدف قرار گرفتن یك منطقه مسكونی در شمال صنعا پایتخت این كشور در اولین حمله عربستان به یمن، ده ها قربانی بر جای گذاشته است. هواپیماهای عربستان ساعات نخست روز پنجشنبه نیز به مناطقی از جمله مناطق مسكونی در صنعا پایتخت یمن حمله كردند.



**راهپیمایی هزاران یمنی باوجود بمباران هواپیماهای خارجی

در حالی كه هواپیماهای جنگی عربستان از نیمه شب گذشته تا عصر امروز چندین بار به نقاط مختلف یمن و از جمله شهر صنعا پایتخت این كشور حمله كردند، هزاران نفر از مردم یمن در اعتراض به تجاوز نظامی عربستان در صنعا تجمع كرده و این حمله نظامی را شدیدا محكوم كردند.

به گزارش شبكه المیادین، كمیته عالی انقلاب یمن صبح امروز و پس از تجاوز نظامی عربستان به خاك یمن، از مردم این كشور خواست عصر امروز در راهپیمایی و تجمعی در مخالفت با تجاوز نظامی عربستان در منطقه باب الیمن صنعا شركت كنند.

شبكه المیادین،این تجمع و حضور بسیار گسترده مردم را به صورت زنده پوشش خبری داد و این تجمع در حالی صورت گرفت كه بیم آن می رفت هواپیماهای عربستانی مردم را هدف قرار دهند.

خالد المدانی عضو كمیته عالی انقلاب یمن در سخنانی در این تجمع هزاران نفری گفت: كسانی كه به ما حمله كرده اند باید بدانند كه ما به مقابله به مثل با آن ها خواهیم پرداخت.

وی افزود: می گویند چندین كشور علیه ما متحد شده اند، اما آنها باید بدانند كه خداوند برای ما كافی است و او بهترین پشتیبان است.

وی تاكید كرد كسانی كه برای حمله پا به خاك یمن بگذارند باید بدانند كه یمنی ها اجازه نمی دهند آن ها سالم به كشور خود بازگردند و مزدورانی كه عربستان با پول آنها را خریده است باید بدانند یمن تبدیل به گورستان آنها می شود.

عضو كمیته عالی انقلاب یمن تاكید كرد تجاوز عربستان به یمن باعث اتحاد همه گروه های یمنی شده و همه مردم به مقابله با متجاوزان خواهند پرداخت.

المدانی در پایان گفت: خون هایی كه هواپیماهای عربستانی ریختند، تبدیل به آتشفشان و زلزله ای خواهد شد و تخت و تاج طاغوتیان را نابود خواهد كرد.



**اعلام آمادگی مجروحان برای یمنی برای مقابله با عربست

تلویزیون یمن اعلام كرد كه آیین تشییع پیكر شهیدان كه بر اثر بمباران متجاوزان خارجی در مناطق مسكونی به شهادت رسیدند، فردا با حضور گسترده مردم یمن در میدان بزرگ صنعا پایتخت این كشور برگزار می شود.

بر اساس این گزارش مجروحان این بمباران ها نیز اعلام كردند فردا در كنار سایر مردم یمن برای مقابله با عربست حضور خواهند یافت.



**وضعیت فوق العاده در جنوب عربستان اعلام شد

خبرگزاری عربستان سعودی (سپا) روز پنج شنبه به نقل از سازمان هواپیمایی ملی آن كشور اعلام كرد كه در پی انجام عملیات طوفان الحزم توسط كشورهای عضو شورای همكاری خلیج (فارس) علیه یمن، همه پرواز های داخلی و بین المللی شهرهای عربستان در نزدیكی یمن موقتا قطع می شود.

این گزارش به نقل از بیانیه این سازمان اعلام كرد: همه پروازها از مبدا و به مقصد شهرهای جزن، ابها، وادی، الواسیر، بیشا، شروره، نجران و بها در جنوب این كشور از امروز تا اطلاع ثانوی به دلیل وضعیت فوق العاده امنیتی در منطقه خاورمیانه به ویژه در جنوب شبه جزیره عربستان به حالت تعلیق در آمده است.

براساس این گزارش، شركت های هواپیمایی داخلی و یا بین المللی جزییات مربوز به پرواز مسافران فرودگاه های این شهرها را مستقیما از طریق پیامك به اطلاع آنها خواهند رساند.



**كشتی های جنگی مصر راهی دریای سرخ شدند

گزارش ایرنا حاكی است كه پس از آن كه هواپیماهای جنگی كشورهای عربی مناطقی را در یمن بمباران كردند، مصر 4 كشتی جنگی خود را برای تامین امنیت دریای سرخ راهی یمن كرد.



**انجمن علمای دینی یمن اعلام جهاد كرد

گروه های مختلف یمنی، در پی تجاوز نظامی دولت سعودی به كشورشان، با صدور بیانیه هایی جداگانه خواستار مقابله مردم با متجاوزان و عزیمت به میدان های جنگ برای جهاد شدند.

به گزارش شبكه خبری یمنی المسیره، انجمن علمای دینی یمن نیز با اعلام جهاد در بیانیه ای اعلام كرد: ما از همه آزادگان و افراد با شرف می خواهیم برای جهاد، اسلحه بردارند.

حزب الامه یمن نیز پس از تجاوز نظامی عربستان به خاك یمن، از رهبران و طرفداران این حزب خواست برای مقابله با متجاوزان و دفاع از مردم آماده باشند.

شورای همبستگی قبایل یمن نیز با صدور بیانیه ای خواستار مقابله مردم با متجاوزان و عزیمت به میادین جنگ شد.



** دست كم 18 غیرنظامی كشته شدند

منابع دفاع غیرنظامی یمن روز پنجشنبه اعلام كردند كه دست كم 18 غیرنظامی در تهاجم هوایی سعودی به یك محله مسكونی صنعا پایتخت این كشور به شهادت رسیده اند.

به گزارش خبرگزاری های رویترز و فرانس پرس از صنعا و عدن به نقل از منابع محلی این شهر، نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این كشور در پی تجاوز نظامی سعودی به خاك یمن، پایگاه هوایی العند نزدیك شهر عدن در جنوب این كشور را كه در تصرف نیروهای كمیته های مردمی جنبش انصارالله است، گلوله باران كرده اند.



**حمایت تركیه از حمله نظامی عربستان

وزارت امور خارجه تركیه از تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه حوثی ها (انصارالله) در یمن حمایت كرد.

وزارت امور خارجه تركیه روز پنجشنبه در اطلاعیه ای با اعلام این مطلب افزود: عربستان سعودی تركیه را پیش از آغاز این عملیات آگاه كرده است.



**موضع مسالمت آمیز چین

چین اعلام كرد، از شرایط به وجود آمده در یمن عمیقا نگران است و از طرف های درگیر خواست از راههای مسالمت آمیز مشكلات پیش رو را حل كنند.

به گزارش ایرنا، «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام كرد: پكن بشدت نگران وضعی است كه هم اكنون در یمن در حال شكل گیری است و همچنان در حال بدتر شدن است.

وی با اشاره به حمله هوایی برخی كشورها از جمله عربستان سعودی به صنعا پایتخت یمن گفت: چین نگران وخامت اوضاع اخیر یمن بوده امیدوار است طرف ها با گفت وگوی سیاسی اختلافات را حل كنند تا شرایط عادی هر چه سریع تر به منطقه بازگردد.

هوا همچنین ابراز امیدواری كرد كه طرف ها بر اساس منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت، طرح پیشنهادی شورای همكاری خلیج فارس و همچنین اسناد امضا شده در گفت و گوی ملی یمن، بحران كنونی را حل و فصل كنند.



**واكنش جبهه خلق برای آزادی فلسطین

جبهه خلق برای آزاد فلسطین – فرماندهی كل با صدور بیانیه ای تجاوز هوایی رژیم عربستان سعودی و همپیمانانش به یمن را به شدت محكوم كرد و آن را بخشی از سریال طرح صهیونیستی در منطقه دانست.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، در بیانیه این گروه مقاومت فلسطینی آمده است: حكومت آل سعود بعد از مشاركت درتجاوز بین اللملی تروریستی علیه سوریه، این بار به جنایت تجاوز علیه یمن دست زده است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: گویا نقش و وظیفه واگذار شده به آل سعود تنها خدمت به دشمنان امت اسلامی و عربی است.



**مخالفت قاطع بغداد با تجاوز نظامی سعودی و متحدانش به یمن

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق روز پنجشنبه با تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به خاك یمن مخالفت كرد و گفت: مداخله نظامی راه حل بحران این كشور نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جعفری پیش از آغاز نشست وزیران امور خارجه كشورهای عضو اتحادیه عرب در شهرك شرم الشیخ در جنوب شبه جزیره سینای مصر گفت «ما با این حمله موافق نیستیم و از آن حمایت نمی كنیم و با مداخله خارجی مخالف هستیم».

وی افزود تصور نمی كنم كه راه حل های نظامی بتواند آغاز كننده یك راه حل باشند.



**تماس تلفنی شاه اردن و شاه سعودی قبل از حمله به خاك یمن

خبرگزاری قطر (قنا) روز پنجشنبه اعلام كرد، عبدالله دوم، شاه اردن دیشب قبل از حمله هوایی كشورهای عربی به خاك یمن، در تماسی تلفنی با همتای عربستانی خود با وی در باره تحولات منطقه و حتی یمن مذاكره كرد.

این خبرگزاری در گزارش خود به جزییات این تماس تلفنی اشاره نكرده است.



**30 فروند هواپیمای جنگی به خاك یمن تجاوز كردند

یك منبع نزدیك به انصارالله یمن به ایرنا گفت كه روز پنجشنبه نزدیك به 30 فروند جنگنده بر فراز یمن مشاهده شد كه نیروهای پایگاه هوایی یمن وفادار به جنبش انقلابی توانستند دو فروند را ساقط كنند.



**عربستان: حمله به یمن با هماهنگی آمریكا برای نجات جان منصور هادی صورت گرفته است

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه نوشت، عربستان سعودی با ادعای اینكه حمله هوایی این كشور به یمن با هماهنگی آمریكا صورت گرفته است، توجیه كرد كه این حمله را با كمك متحدان عرب خود در خلیج فارس موسوم به شورای همكاری انجام داده است.

این خبرگزاری در گزارشی از واشنگتن افزود: عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن روز چهارشنبه (دیروز) گفت 'ریاض با هماهنگی با آمریكا و با كمك 10 كشور ائتلاف مبارزه با حوثی ها كه شهر جنوبی عدن، پناهگاه رئیس جمهوری فراری این كشور را محاصره كرده اند، یك رشته حملات هوایی علیه مواضع آنها انجام داده است'.

وی در یك كنفرانس خبری در واشنگتن هدف از این حملات را حفظ و دفاع از دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن اعلام كرد.

سفیر عربستان گفت كه عملیات هوایی به مواضع حوثی ها (جنبش انصارالله) به آنها اجازه نمی دهد عدن را تصرف كنند.

الجبیر از درخواست هادی برای تشكیل یك نشست اضطراری شورای همكاری خلیج فارس در این خصوص خبر داد و گفت كه كشورهای متحد با توسل به زور علیه حوثی ها و مقابله با تحركات آنان در یمن ادامه خواهند داد.



** درخواست كمیته انقلابی یمن برای راهپیمایی گسترده در محكومیت عربستان

كمیته انقلابی یمن روز پنجشنبه پس از تجاوز نظامی عربستان به یمن، خواستار شركت مردم در راهپیمایی عصر امروز در صنعا برای محكوم كردن تجاوزهای عربستان شد.

به گزارش شبكه المسیره یمن، كمیته انقلابی یمن از همه مردم این كشور خواست در راهپیمایی عصر امروز در باب الیمن در صنعا شركت كنند و تجاوز نظامی عربستان به خاك كشور خود را محكوم كنند.

كمیته انقلابی یمن با محكوم كردن این اقدام اعلام كرد: عربستان غیر نظامیان را هدف قرار داد و هدف این كشور به زانو در آوردن مردم است و در این میان به هیچ عنوان بحث درگیری های مرزی میان دو كشور در میان نیست.



** آمادگی نیروهای مردمی یمن برای دفع تجاوز خارجی

یك مقام جنبش مردمی انصارالله به رویترز گفت: نیروهای مردمی یمن آماده رویارویی با حملات هوایی به فرماندهی سعودی به خاك یمن هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، محمد البخیتی مقام كمیته سیاسی جنبش انصارالله در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال تماس رهبران انصارالله با ایران برای كمك، گفت: هیچ گونه تماس با ایران از هنگام آغاز تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش صورت نگرفته است و مردم یمن آماده رویارویی با متجاوز هستند.



**انصارالله یمن: مردم به متجاوزان خارجی پاسخ كوبنده ای می دهند

علی القحوم یكی از رهبران جنبش انصار الله یمن گفت: اعلام جنگ عربستان به یمن غیر قابل توجیه است و مردم یمن به مقابله با متجاوزان خارجی و عربستانی می پردازند و پاسخ كوبنده ای به آن ها می دهند.

به گزارش شبكه المیادین علی القحوم گفت عربستان پس از آنكه همه چیز را در یمن از دست داد، دست به تجاوز نظامی به خاك یمن زد.

وی شایعات منتشر شده توسط رسانه های عربستانی در خصوص كشته شدن شماری از رهبران جنبش انصار الله یمن بر اثر حملات هوایی عربستان را شدیدا تكذیب كرده گفت: این شایعات به هیچ عنوان صحت ندارد؛ قربانیان این تجاوز نظامی غیر نظامیان یمنی و چند زن و كودك هستند.

وی افزود: هدف عربستانی ها از پیش كشیدن چنین سخنانی، سرپوش گذاشتن بر جنایت های خود و كشتار غیر نظامیان اند .

علی القحوم خاطرنشان كرد: عربستان می خواهد تا آنجا كه می تواند تعداد زیادی از كشورها را در تجاوز نظامی خود به یمن با خود همراه كند و شایعات منتشر شده مبنی بر ورود تانك های كشورهای عربی به یمن صحت ندارد.

وی بار دیگر تاكید كرد: هرگونه تجاوز و دخالت نظامی خارجی در یمن با مقاومت سرسختانه مردم مواجه خواهد شد.



** كنگره آمریكا خواستار حمایت از عربستان در تجاوز به یمن شد

پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریكا (كنگره) روز پنج شنبه اعلام كرد رییس كمیته روابط خارجی كنگره از رییس جمهوری این كشور خواسته از عربستان سعودی در حمله به یمن حمایت كند.

براساس این گزارش، اد رویس، رئیس كمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریكا امروز پس از انتشار اخبار مربوط به انجام عملیات نظامی نیروهای سعودی در خاك یمن، با صدور بیانیه ای خواستار پشتیبانی كشورش از تجاوز نظامی سعودی ها به یمن شد.

در این بیانیه آمده است: از آنجایی كه تسلط انصار الله بر جنوب یمن هم موجب گسترش ناآرامی ها در آن كشور شد و هم تهدیدی علیه منافع امنیت ملی آمریكا و همپیمانان منطقه ای آن بشمار می رود، دولت آمریكا باید برای حمایت از منصور هادی، رییس جمهور تحت حمایت آمریكا همه تلاش خود را بكار بندد.



** ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن شد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تاكید كرد كه جمهوری اسلامی ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن است.

وزیر امور خارجه كه در حاشیه مذاكرات لوزان با خبرنگار شبكه خبری العالم گفت وگو می كرد، افزود: ما خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم.

ظریف، عملیات نظامی را نقض كنندۀ حاكمیت یمن اعلام و تاكید كرد كه این عملیات، نتیجه ای جز خونریزی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران افزود: برای مهار بحران در یمن، همه تلاش خود را به كار خواهیم بست.



**رییس جمهوری مستعفی یمن به عمان گریخت

شبكه المسیره یمن اعلام كرد: عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن كه تا چند روز پیش در عدن بسر می برد، به عمان گریخته است.

المسیره افزود: رسانه های وابسته به عربستان پیوسته تاكید می كنند وی در عدن بسر می برد، اما رییس جمهوری بركنارشده یمن روحیه خود را از دست داده و از كشور خارج شده است.

پیش از این اخباری در خصوص فرار عبد ربه منصور هادی به عربستان و همچنین جیبوتی منتشر شده بود. وی خواستار دخالت بین المللی در یمن شده بود.



**روسیه خواستار توقف همه اقدامات نظامی در یمن شد

خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز پنجشنبه به نقل از وزارت خارجه این كشور اعلام كرد: مسكو مجدانه از طرفین درگیر در یمن می خواهد به هر گونه اقدام نظامی در آن كشور پایان دهند.

وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام این درخواست عاجل از طرفین درگیر در یمن، اعلام كرد كه سفارت روسیه در یمن هنوز طرحی برای خروج نیروهای خود و اتباع این كشور از یمن ندارد.

تیموفی بیكوف دبیر مطبوعاتی سفارت روسیه در صنعا نیز امروز پنجشنبه در گفت وگو با ایتارتاس گفت: تدابیر امنیتی برای حفاظت از جان اتباع روس در یمن اندیشیده شده است و سفارت روسیه همچنان به فعالیت عادی خود در این شهر ادامه می دهد.



**تعطیلی فرودگاه های عربستان

خبرگزاری ها گزارش دادند: هفت فرودگاه جنوبی عربستان به نام های ملك عبدالله، جازان، ابها، وادی الدواسر، بیشه، شروره، نجران و باحه به طور موقت تعطیل شدند.



**بندرهای اصلی یمن تعطیل شد

منابع آگاه در صنعت دریانوردی و محلی یمن اعلام كردند، فعالیت بندرهای عمده یمن روز پنجشنبه در پی تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به این كشور متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه به نقل از یك منبع صنایع دریایی یمن، همه بندرهای اصلی به علت اوج گیری درگیری ها بسته شده اند.

یمن ماهانه یك میلیون و400 هزار تا یك میلیون و 500 هزار بشكه نفت خام از بندر مسیله صادر می كند كه عمدتا به چین تحویل داده می شود.

در همین حال، اداره كل هوانوردی غیر نظامی سعودی اعلام كرد كه در پی تجاوز نظامی این كشور به خاك یمن، پروازهای بین المللی و داخلی در هفت فرودگاه واقع در جنوب عربستان متوقف شد.

این فرودگاه ها شامل جیزان، ابها و وادی الدواسر می شود.

اول **مترجمام 1403 **1917 خاورم**1486**1479 خاورم **2041آساق**1378** 1583 **
۰ نفر

سرخط اخبار جهان