۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸
کد خبر: 81549530
T T
۰ نفر

نهاوند، عروس طبيعت بهاران ميزبان گردشگران نوروزي

۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸
کد خبر: 81549530
نهاوند، عروس طبيعت بهاران ميزبان گردشگران نوروزي

همدان- ايرنا- شهرستان نهاوند با طبيعت بكر، سراب هاي پرآب و رودخانه هاي خروشان در جنوبي ترين نقطه از استان همدان اين روزها ميزبان خيل گسترده گردشگران و مسافران نوروزي است.

به گزارش ايرنا شهرستان نهاوند در جنوبي ترين نقطه از استان همدان يكي از مناطق مملو از جاذبه هاي طبيعي است كه مي تواند نظر مسافران را به خود جلب نمايد.

موقعيت ويژه جغرافيايي نهاوند به لحاظ آب و هوا و كوه هاي مرتفع باعث بارش هاي نسبتاً مناسبي در سطح شهرستان شده است به گونه اي كه اين شهرستان سرچشمه اصلي بزرگترين رود كشور يعني كرخه است و به واسطه آب فراوان به شهر سراب ها معروف شده است .

وجود ده ها سراب و صد ها چشمه باعث به وجود آمدن خاك حاصلخيز ، پوشش گياهي و مراتع نسبتاً مرغوب و در نتيجه زيبايي چهره جغرافيايي اين شهرستان شده و به كشاورزي آن رونق داده است كه وجود عوامل فوق علاوه بر ايجاد فضاي خاص جغرافيايي توانسته است بر جاذبه هاي طبيعي گردشگري اين شهر نيز بيفزايد.

باغ هاي نهاوند علاوه بر اينكه همواره موجب انس و الفت شهروندان با طبيعت بوده اند براي افراد غير بومي نيز زيبا ترين جاذبه ها را داشته اند اين گستره سبز از حاشيه شهر تا وراي رودخانه گاماسياب امتداد دارد.

اين كمربند سبز منطقه قرن هاست كه موجب لطافت هوا و محيط زيست وهمچنين زمينه ساز فعاليت هاي اقتصادي اقشار متوسط نهاوند است، پديده ارزشمندي كه در سطح كشور كم نظير است ، حفاظت از اين ميراث هاي طبيعي و كوچه باغ هاي زيباي آن مي تواند كانوني براي جذب گردشگران طبيعي باشد.

نهاوند با داشتن 264 دهنه سراب ،چشمه و رشته قنات به شهر سراب ها معروف است و از اين نظر بسيار غني بوده و جايگاه نخست را در استان همدان دارا مي باشد.

سراب گاماسياب ، سراب نيلوفر ، سراب گيان ، سراب فارسبان ، سراب باروداب و سراب ملوسان با حيات وحش منحصر به فردش معروف ترين سراب هاي نهاوند هستند كه هر كدام مي تواند نمادي زيبا براي معرفي غناي طبيعت نهاوند وجايگاهي براي جذب گردشگر باشد.

* سراب گيان

اين سراب با چشمه هاي جوشان ،پر آب و زلال در21كيلومتري جنوب غربي نهاوند در پاي كوه هاي گرو از سلسله جبال زاگرس در امتداد دره اي به نام درون كه دوكوه بزبي و گوچال آنرا احاطه كرده اند واقع شده است.

جنگل سراب گيان در كف اين دره به وجود آمده است ، وسعت اين جنگل طبيعي 150هكتار تخمين زده شده و طرح توسعه جنگل تا وسعت 500هكتار در دست اقدام است .

پوشش گياهي اين منطقه عمدتاً از نوع گون و چمنزار است كه در كوه هاي مرتفع اين منطقه زمين هاي بي گياه بخصوص در سراشيبي تند كوه ها و جاهاي سنگلاخ كه فاقد طبقه ضخيم و مساعد خاك قابل رويش است بسيار به چشم مي خورد.

در جنوب غربي گيان منطقه جنگلي سراب به وسعت 90هكتار يكي از عجايب زيبايي خلقت ونشانه عظمت آفريدگار هستي بخش كائنات است .

اين جنگل در سه كيلومتري گيان واقع شده و داراي انواع و اقسام درختان بزرگ و كهنسال و كوچك است كه به طور خودرو دركنارمسير آب سراب روئيده اند .

همچنين درختان گردو ، زبان گنجشك ، بيد، زالزالك ، ازگيل، مو وحشي و تمشك در اين منطقه زياد يافت مي شوند در كوهپايه هاي شمال و جنوب سراب، درختان بلوط زيادي يافت مي شوند از مشخصات اين درخت آن است كه به آب نياز ندارند و به صورت ديم سيراب مي شوند و هر كدام مي توانند قرن ها عمر داشته باشند.

اين جنگل با پوشش انواع درختان خودرو فضاي زيبايي را به وجود آورده است كه بي شك يكي از تفرجگاه هاي غرب كشور محسوب مي شود ، با توجه به قابليت هاي گردشگري جنگل و سراب گيان در سال هاي اخير مطالعاتي انجام شده و براي آماده سازي و بهره برداري هاي گردشگري يك سلسله عمليات عمراني در دست اقدام است و در حال حاضر نيز به عنوان يك اثر طبيعي جذاب قابل بازديد است.

* سراب گاماسياب

حوضه گاماسياب در غرب كشور و استان همدان در برگيرنده يكي از سرشاخه هاي اصلي و اوليه سيستم رودخانه اي كرخه و دز است.

در قلمرو اين حوزه شهرستان هاي نهاوند ، بروجرد و كنگاور واقع شده اند اما بخش عمده آن از نظر تقسيمات كشوري در قلمرو شهرستان نهاوند واقع شده است .

* سراب فارسبان :

اين سراب در نزديكي روستاي فارسبان در 26 كيلومتري غرب نهاوند در روستاي كمالوند واقع شده است .

متوسط آب دهي سالانه آن 1.5 متر مكعب در ثانيه است مازاد اين چشمه ، پس از مشروب كردن زمين هاي كشاورزي مسير خود، به رودخانه گاماسياب مي ريزد.

* سراب ملوسان:

اين سراب در 15 كيلومتري شمال غربي نهاوند ، بالاتر از روستاي ملوسان و پشت كوه هاي آردوشان و سياه دره قرار گرفته و زيستگاه برخي از حيوانات و پرندگان نيز مي باشد.

آب اين چشمه پر آب ، به صورت رودي جريان مي يابد و در بستر آن گونه هايي از ماهي ها زندگي مي كنند .

مازاد اين سراب ، پس از مشروب كردن زمين هاي كشاورزي و روستاهاي مسير خود ، به خرم رود مي ريزد.

* حمام حاج آقا تراب

حمام حاج آقا تراب (يا حمام دوقلو) در محله علي آباد واقع در بافت قديمي شهر نهاوند قرار دارد.

در سردر ورودي اين بنا ،كتيبه اي نصب شده كه نام باني حمام و تاريخ ساخت آن را ، سال1230هجري شمسي در زمان ناصرالدين شاه قاجار بيان مي كند ولي به سبك دوران صفويه ساخته شده است .

علت شهرت آن به حمام دوقلو ، به دليل آن است كه حمام از دو قسمت تشكيل شده: قسمت اول داراي سردينه (حمام سرد)و گرمينه (حمام گرم بزرگ ) بوده و فقط مورد استفاده رجال ،اشراف و شاهزادگان قرار مي گرفته و قسمت دوم همان حمام كه آن هم به نوبه خود داراي سردينه و گرمينه بوده ولي در ابعاد كوچك ويژه افراد عادي و طبقات پائين جامعه بوده است .

بر هلالي بالاي ستون حمام ، تصاوير زيبايي از شاهنامه نقش بسته است كه گوياي داستان جنگ رستم با ديو سفيد است .

اين تصاوير باهفت رنگ صحنه هايي از داستان شاهنامه را نشان مي دهد كه به طرز ماهرانه اي كاشي كاري شده است.

قسمت رختكن حمام نيز باگچبري هاي اسليمي ، به زيبايي تزئين شده است .

اين بنا توسط سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان همدان به موزه مردم شناسي تبديل شده كه در اين موزه بخش هاي از سنت هاي مردم نهاوند به صورت مجسمه در داخل حمام به نمايش در آمده است .

اين بناي تاريخي در سال1356به ثبت آثار رسيده و در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسي استفاده مي شود.

* مسجد جامع نهاوند

اين مسجد در ضلع غربي ميدان آزادي نهاوند و بر روي تپه اي احداث شده است كه براي رسيدن به درب آن بايد از 25 پله بالا رفت ، بر محراب اين مسجد قطعه سنگ حجاري شده به چشم مي خورد كه عده اي از كارشناسان با استفاده از آن بناي كنوني را متعلق به دوره سلجوقيان دانسته اند .

هم چنين در قوس محراب ، كتيبه سنگي كوچكتري نيز شامل تاريخ تعمير مسجد و وجود نام ابو تراب نصب شده است كه به 200 سال گذشته (عصر صفويه)تعلق دارد .

اين مسجد ، مانند بسياري از مساجد قديمي ايران ، داراي سادگي خاصي بوده و تنها تزئينات مختصري با گل و بوته در حاشيه گنبد مركزي آن ديده مي شود .

* معبد لائوديسه (لائوديكه)

از جمله آثار به جاي مانده از سلوكيان در نهاوند ، آثار معبدي است كه منسوب به سلوكيان است و به معبد لائوديسه معروف بوده است و مكان دقيق اين معبد مشخص نيست .

اما آثاري كه از نواحي تپه مركزي شهر به نام تپه دوخواهران به دست آمده اين احتمال را قوت مي بخشد كه محل معبد اين مكان بوده است.

اين معبد را آنتوخوس سوم پادشاه سلوكي در اين شهر براي همسر خود ، ملكه لائوديس بناكرده است .

در حفاري ها ي سال 1325 كتيبه بزرگي به ابعاد85 در 36سانتي متر در 33سطر به خط يوناني پيدا شد كه مربوط به آنتيوخوس سوم است .

ازديگر آثار باقي مانده از اين معبد ستون ، سرستون، ته ستون و تك سنگ هاي فراوان است كه در بعضي از منازل و جلو درب برخي مغازه هاي شهر واطراف شهر پراكنده است.

رييس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نهاوند با بيان اينكه اين شهرستان به لحاظ ظرفيت و پتانسيل هاي گردشگري دومين شهر استان بعد از همدان است گفت: شهرستان نهاوند بعد از همدان داراي بيشترين ظرفيت و پتانسيل گردشگري است و مي تواند گردشگران بسياري را به سوي خود جلب كند.

محسن جانجان افزود : نهاوند با پيشينه تاريخي خود و همچنين طبيعت زيبا و سراب هاي دل انگيز از استعداد لازم براي تبديل شدن به شهري توريستي برخوردار است كه در صورت فراهم نمودن زيرساخت هاي لازم مي توان آن را به دومين شهر توريستي استان تبديل كرد.

وي تعطيلات سال نو را فرصتي مناسب براي معرفي جاذبه هاي نهاوند ذكر كرد و گفت : تعطيلات نوروزي كه بالاترين حجم مسافران به شهرستان وارد مي شوند بهترين فرصت براي معرفي توانمندي ها و ظرفيت هاي گردشگري اين شهرستان در بخش هاي مهم گردشگري است.

جانجان گفت : مهم ترين جاذبه هاي شهرستان شامل سراب هاي گيان ، گاماسياب ، فارسبان ، ملوسان ، كنگاور كهنه و حمام حاج آقا تراب ، مسجد قديمي نهاوند ، تپه گيان و آستان شاهزاده محمد است كه سالانه صد ها هزار نفر از آن ها ديدن مي كنند .

رييس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري نهاوند با بيان اينكه در حال حاضر زيرساخت هاي خوبي در سراب گيان و گاماسياب فراهم شده است گفت : در سال جاري با حمايت هاي استانداري و پيگيري هاي فرماندار نهاوند زيرساخت هاي خوبي در سراب هاي گيان و گاماسياب مهيا شده كه پيش بيني مي شود نوروز امسال مسافران زيادي از اين دو سراب بازديد كنند.

براساس آمارهاي اعلام شده تاكنون بيش از يك هزار مسافر و گردشگر نوروزي طي 48 ساعت گذشته از بناهاي تاريخي و طبيعت گردشگري شهرستان نهاوند ديدن كرده اند.

7520/1181

سرخط اخبار استان‌ها