۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۱۸
کد خبر: 81531472
T T
۰ نفر

فرار مالیاتی، ضربه مهلك به اقتصاد ملی

۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۱۸
کد خبر: 81531472
فرار مالیاتی، ضربه مهلك به اقتصاد ملی

شهركرد- ایرنا- افزایش فرار مالیاتی كه عمدتا در دانه درشت های اقتصادی مرسوم است به اقتصاد ملی كشور ضربه جبران ناپذیر وارد می كند.

به گزارش ایرنا، فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات دو پدیده ای هستند كه افزایش آنها در حوزه اقتصادی، حس بی عدالتی در جمع آوری مالیات را ایجاد و به شیوع این پدیده زیانبار اقتصادی در جامعه دامن می زند.

با این شرایط فرار مالیاتی، بعد از گذشت زمان نه چندان طولانی می تواند به عنوان رویه ای در بین فعالان اقتصادی تبدیل شود.

در شرایطی كه دولتها در تلاشند تا با تكیه بر درآمدهای مالیاتی، امور جاری جامعه را سر و سامان بخشند، كاهش درآمد مالیاتی می تواند دولت را به سمت و سوی خام فروشی و حراج منابع ملی سوق دهد.

امروزه در حالی كه قیمت نفت كاهش یافته و درآمد كشور دچار چالش شده، ساماندهی سیستم اخذ مالیات و عادلانه كردن روند آن كمترین انتظار از مسئولان است.

دلایل بسیاری برای فرار مالیاتی عنوان می شود كه ازجمله آنها هنجارها و كنشهای اجتماعی، بی عدالتی مالیاتی، فساد برخی ماموران مالیاتی، ضعف فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه، نبود مبادله اطلاعات كامل و نبود سیستم نظارت و پیگیری در اخذ مالیات را می توان دلایل اصلی این پدیده دانست.

استقبال نكردن از تسلیم اظهارنامه های مالیاتی و ضعیف بودن ضمانتهای اجرایی در این مورد، تاخیر در وصول مالیات، قوانین پیچیده و متعدد، ضعف در شناسایی مودیان مالیاتی و مستند نبودن میزان درآمد آنها و معافیتهای وسیع و متنوع از دیگر عوامل فرار مالیاتی است.

برای جلوگیری از فرار مالیاتی پیشنهاد می شود مسئولان در كاهش شدت قوانین و مقررات، اجتناب از افزایش بار مالیاتی، مبارزه با بیكاری و مهار تورم تلاش كنند.

به گزارش ایرنا، براساس گزارشهای امور مالیاتی چهارمحال وبختیاری، درآمدهای مالیاتی در این استان از ابتدای امسال تا كنون 87 درصد محقق شده است.

7361/6014/

نرگس كریمی

سرخط اخبار استان‌ها