۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۵۹
کد خبر: 81512786
T T
۰ نفر
هزاران نسخه خطي برروي تارنماي مركز ميكروفيلم نور ايران دردهلي قرارگرفت

دهلي نو- ايرنا- رييس مركز بين المللي ميكروفيلم نور ايران گفت: با راه اندازي تارنماي جديد مركز بين المللي ميكروفيلم نور ايران در دهلي نو هزاران نسخه خطي قديمي از سراسر دنيا در دسترس محققان و پژوهشگران جهان قرار گرفت.

'مهدي خواجه پيري'روز پنجشنبه درگفت وگو با ايرنا در دهلي نو اظهار كرد: در تارنماي جديد اين مركز كه به تازگي راه اندازي شده، نسخه هاي خطي با امكانات و قابليت هاي جديد براي جستجو در فضاي مجازي بر اساس موضوع، نام كتاب و مولف در اختيار كاربران قرار مي گيرد.

وي افزود: اين تارنما داراي امكاناتي مانند بخش هاي نسخ خطي، چاپ سنگي، جستجوي نسخ، هنر، اسناد و انتشارات است.

خواجه پيري با اشاره به امكان استفاده كاربران خارجي از اين تارنما به زبانهاي مختلف، گفت: در تارنماي جديد مركز بين المللي ميكروفيلم نور مطالب به زبان هاي فارسي، انگليسي و عربي به كاربران ارايه شده است.

قابليت جستجوي آسان بر اساس نام كتاب، نويسنده، موضوع و كتابخانه در نسخه هاي خطي، كتابهاي چاپ سنگي و اسناد، ارائه بيش از 15 هزار نسخه خطي به همراه تصوير صفحه اول و اطلاعات هر كدام، ارائه بيش از دو هزار كتاب چاپ سنگي، بيش از صد هزار سند تاريخي درباره روابط ايران و هند، مقالات تحقيقي به سه زبان درباره جنبه هاي مختلف تاريخ فرهنگي هند از ديگر مطالبي است كه دراين سايت قرار داده شده است.

رييس مركز بين المللي ميكروفيلم نور آشنايي‌، معرفي‌ و حفظ‌ ميراث‌ مشترك‌ فرهنگي‌ ايران‌ و هند با توجّه‌ به‌مشتركات‌ اسلامي‌، انجام‌ مطالعات‌ و تحقيقات‌ علمي‌ در راستاي‌ احيا و معرفي‌ آثار انديشمندان ‌دو ملّت‌ ايران و هند، ايجاد ارتباط‌ با محقّقين‌ و پژوهشگران‌ و كمك‌ به‌ كارهاي‌ تحقيقاتي‌ آنان‌ درزمينه‌هاي‌ فرهنگ‌ مشترك‌ دو كشور، ايجاد ارتباط‌ ميان‌ كتابخانه‌ها و مراكز شرق‌ شناسي‌ هند با كتابخانه‌ها و مراكز شرق‌ شناسي‌ و مؤسسات‌ مطالعات‌ اسلامي‌ ايران‌ براي آشنايي‌ و همكاريهاي‌ بيشتر علمي‌ و فرهنگي‌ را از جمله اهداف و برنامه هاي اين موسسه فرهنگي برشمرد.

تهيه عكس و ميكروفيلم از بيش از 60 هزار نسخه‌هاي خطي فارسي، عربي و اردوي كتابخانه‌هاي هند و مجموعه نسخه‌هاي عكس و ميكروفيلم و تهيه فهرست اجمالي و تفصيلي به زبان‌هاي فارسي، عربي، انگليسي و اردو از جمله اقدامات صورت گرفته در اين مركز به شمار مي آيد.

در اين مركز همچنين با استفاده از شيوه جديد و كاملا انحصاري با مواد گياهي براي مرمت و آفت‌زدايي نسخه هاي خطي اقدام شده است.

از جمله اين آثار مي توان به مرمت نسخه خطي 700 ساله كليات سعدي و مرمت يكي از قديمي ترين نهج البلاغه هاي جهان، مي توان اشاره كرد.

تا كنون بيش از 200 نسخه خطي بسيار نفيس از آثار مكتوب اسلامي توسط اين مركز بصورت نسخه همانند با تمام خصوصيات نسخه اصلي، چاپ و تكثير شده است.

همانند سازي نسخ خطي شيوه جديدي براي حفظ اين آثار به شمار مي آيد كه در اين مركز براي اولين بار به كار برده شده است.

علاقه مندان براي دسترسي به اين آثار مي توانند به وب سايت مركز بين المللي ميكروفيلم نور به آدرس www.indianislamicmanuscript.com مراجعه كنند.

آساق*3 *268 *1600**1565

سرخط اخبار جهان