۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۵۴
کد خبر: 81500028
T T
۰ نفر
شرایط شكننده شبه جزیره كره در سایه سیاست‌های دوگانه آمریكا

پكن - ایرنا - سخنان معاون وزیر امور خارجه آمریكا در سئول در خصوص اجرای پیش از موعد طرح استقرار سیستم دفاع ضد موشكی، نشاندهنده سیاست های دوگانه واشنگتن در شبه جزیره كره است.

«آنتونی بلینكن» معاون وزیر امور خارجه آمریكا روز دوشنبه در گفت و گوهای خود در سئول علاوه بر تاكید بر اعمال فشار بر كره شمالی و تمركز بر برنامه هسته ای و موشكی این كشور، از استقرار سیستم دفاع ضد موشكی «تاد» خبر داد.

این طرح كه قبلا با مخالفت كشورهایی چون چین و روسیه به تعویق افتاده بود، بار دیگر در حالی از سوی نماینده آمریكا مطرح شد كه به طور حتم، شرایط این منطقه از جهان را آبستن حوادث و چالش های جدیدی خواهد كرد.

حضور «بلینكن» در كره جنوبی كه بلافاصله پس از انجام آزمایش های موشكی كره شمالی انجام می شود، منعكس كننده تشدید تنش های نظامی در شبه جزیره كره در آستانه برگزاری رزمایش گسترده آمریكا و كره جنوبی در ماه آینده است و این موضوع از اكنون نگرانی هایی را در منطقه ایجاد كرده است.

«یونهاپ» خبرگزاری كره جنوبی روز دوشنبه در گزارشی به نقل از «آنتونی بلینكن» معاون وزارت امور خارجه آمریكا نوشت: استقرار این سیستم در قلمرو سرزمینی كره جنوبی، حركتی صرفا برای مقابله با تهدیدات كره شمالی است اما آنچه در شرایط كنونی مطرح است، بررسی «پیش از موعد» استقرار سیستم موشكی «تاد» در كره است.

بلینكن همچنین در مواضعی دوپهلو گفت: مساله سپر دفاع موشكی «تاد» كاملا روشن و آشكار است و به طور مستقیم با تهدیدات كره شمالی ارتباط دارد.

البته این مقام آمریكایی درباره تهدیدات احتمالی استقرار یك سامانه خارجی در همسایگی چین و امتیازاتی كه چنین اقدامی برای واشنگتن در معادلات این حوزه در بر خواهد داشت، توضیحی نداد.

بنا بر این گزارش، مقامات آمریكایی سعی دارند به گونه ای وانمود كنند كه استقرار سامانه موشكی «تاد» در كره جنوبی تهدید آمیز نبوده و صرفا برای مقابله با موشك های بالستیك كره شمالی است.

«بلینكن» ابراز امیدواری كرد كه بحث و تبادل نظر كلی با كره جنوبی در خصوص این سیستم تدافعی به منظور مقابله با آنچه تهدیدها از جانب كره شمالی خواند، صورت گیرد.

دولت چین بارها به استقرار سیستم دفاع ضدموشكی پیشرفته در كره جنوبی اعتراض كرده و این اقدام را موجب تخریب روابط پكن و سئول دانسته است.

چندی پیش نیز مراتب اعتراض و نگرانی چین از استقرار سامانه موشكی آمریكا در خاك كره جنوبی، در جریان دیدار هفته گذشته «چانگ وان چوان» وزیر دفاع این كشور با همتای كره ای اش در سئول اعلام شد.

پكن تاكید دارد كه استقرار این سامانه موشكی با برد دو هزار كیلومتر، فراتر از اهدافی مانند كره شمالی را هدف قرار می دهد كه این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

علاوه بر چین، روسیه نیز پیشتر ضمن اعتراض به این برنامه آمریكا، استقرار این موشك ها را ناقض امنیت ملی كشورهای منطقه دانست.

سیستم تاد یك برنامه تسلیحاتی زمین پایه با قابلیت تحرك و جابجایی است كه برای نابودی موشك های بالستیك كوتاه برد و میان برد درست چند ثانیه پیش از برخورد با زمین طراحی شده است.

این سیستم یكی از آخرین لایه های دفاعی در برابر موشك های بالستیك است و نقش مهمی را در برنامه های دفاعی آژانس دفاع موشكی آمریكا دارد.

سفر «آنتونی بلینكن» به سئول دستاورد دیگری هم برای كره جنوبی داشت و این كشور توانست مذاكرات مربوط به قرارداد سال 1974 میلادی خود با آمریكا را در خصوص استفاده غیرنظامی اش از انرژی هسته ای پایان دهد.

با پایان یافتن آخرین مرحله از این گفت وگوها كه از چهار سال گذشته آغاز شد، سئول موفق شد موافقت واشنگتن را برای استفاده از سوخت هسته ای به اندازه محدود فقط برای انجام دادن آزمایش ها و پژوهش های علمی و تحقیقاتی، كسب كند.

كره جنوبی و آمریكا متحد نظامی هستند و همواره اقدام به برگزاری رزمایش های مشترك در آب های ساحلی جنوب و جنوب غرب شبه زیره كره می كنند.

در حال حاضر نزدیك به 30 هزار سرباز آمریكایی در كره جنوبی مستقر هستند.

رزمایش های نظامی آمریكا با كره جنوبی در شبه جزیره كره همواره با اعتراض های شدید كره شمالی مواجه است. كره شمالی برگزاری این رزمایش ها را تهدیدی علیه ثبات و امنیت این منطقه می داند.

آساق*231*1597**1545

سرخط اخبار جهان