۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵
کد خبر: 81496418
T T
۰ نفر
خلق آثار هنری و دكوراتیو فلزی با روش جدید فرزنگاری

تهران-ایرنا- ایجاد طرح و نقاشی روی سطح ورق فلزی با ابزارهای مختلف سایشی و رنگ آمیزی آن بر روی آن از جنس آلیاژهای خاص آلومینیوم، مس، ‌نقره، فولاد قابل اجرا است كه این آثار به روش فرزنگاری به فرم تابلوهای هنری، حجم های دكوراتیو، پوشش های تزیینی دیوارها، پارتیشن ها طراحی و ساخته می شوند.

او خود را بهرام مصلح، متولد 1352، تهران و دارای مدرك كارشناسی ارشد مهندسی متالورژی از دانشگاه علم و صنعت ایران، دارای مدرك دوره آزاد گرافیك از دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران معرفی می كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، این هنرمند قبل از هرچیزی از ویژگی های آثار فرزنگاری گفت و عنوان كرد: اثر و بافت ایجاد شده توسط ابزار روی ورق و نیز نوع رنگ های مورد استفاده جلوه های بصری خاصی را نشان می دهد. به ویژه آنكه با حركت بیننده در مقابل اثر و یا تغییر زاویه تابش نور (با نورپردازی)، سایه روشن های جدیدی در هر بخش از كار دیده می شود. این حالت باعث می شود كه اثر حالت سه بعدی، متحرك و زنده پیدا كند.



** كاربردهای آثار فرزنگاری

مصلح در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار داشت: به دلیل آنكه ورقه های آلومینیومی و نیز رنگ های استفاده شده كاملا در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند، از این آثار در مكان های مختلف از جمله مراكز تجاری - فرهنگی هنری، ورزشی، اداری، هتل ها و مجتمع های مسكونی می توان استفاده كرد.

به گفته وی همچنین آثار فرزنگاری به صورت سفارشی و بر اساس ابعاد و موقعیت مكان مورد نظر استفاده طراحی اجرا و نصب می شوند.



** ایده اولیه و مراحل شكل گیری آثار هنری فرزنگاری

این هنرمند به موضوع ایده اولیه انجام این كار هنری اشاره و خاطرنشان كرد: دراوقات فراغت طراحی گرافیك، به ویژه طراحی لوگو انجام می دهم در ظاهر این دو زمینه هیچ ربطی به هم ندارند؛ یكی كاملا خشن و خشك و در چارچوب منطق و قوانین مهندسی و دیگری نیازمند لطافت و روحی آزاد و خلاق و شاید فقط خلاقیت وجه مشترك آنهاست.

مصلح ادامه داد: نمی توانم بگویم كه درهریك از این دو زمینه به تنهایی چقدر موفق بوده ام ولی در هریك از آنها سوابق قابل ارایه ای دارم.

وی افزود: همیشه دوست داشتم كه بتوانم این دو مقوله را به فرم جدیدی ادغام كنم و با اثرگذاری آنها بر یكدیگر، یك محصول تركیبی خلق كنم. تركیبی از مهندسی و هنر در یك محصول جدید با دیدن ابزارهای مختلف مورد استفاده در صنایع متالورژی و مكانیك و تركیب آن با دانش و تجربه گرافیك، ایده اصلی ساخت این آثار شكل گرفت و دریافتم كه می توان با این تركیب، محصولات جدید و زیبایی را خلق كرد.

این دانش آموخته رشته گرافیك گفت: به دنبال استفاده از ماشین آلات تراش اتوماتیك نبودم و همواره می خواستم از ابزاركمك بگیرم تا كار با دست و قوه تخیل و احساس انسانی خلق شود.

مصلح یادآور شد: پس از حدود 2.5سال كار و بررسی مداوم و متناوب روی دستگاه ها و ابزار مختلف برقی- دستی، افزایش مهارت كار با آنها، نوع رنگ و روش رنگ آمیزی و جنس ورق و آلیاژ مناسب به آنچه در ذهن داشتم دریافتم برای ایجاد طرح و نقش روی یك سطح فلز با ابزارهای مختلف، طرح باید به سطوح ساده تر و خطوط تبدیل شود و این شبیه كاری است كه یك طراح گرافیك در طراحی لوگو و پیكتوگرام انجام می دهد.

وی ادامه داد: اینجا بود كه از كار لذت بیشتری بردم و سختی دیگر كار آنجا بود كه تاكنون هیچ كس از این ابزار صنعتی برای نقاشی با دست استفاده نكرده بود و من ناچار بودم تا همه را آزمایش كنم.

این هنرمند گفت: بالاخره به مجموعه بسیار متنوعی دست یافتم و هم اكنون برای ایجاد هر نوع بافت و خطی روی فلز، ابزار و دستگاه مخصوص به آن را دارم و بسته به طرح و تغییرات گرافیكی كه روی آن انجام می دهم ، مناسب ترین را انتخاب كرده و یا از تركیب آنها استفاده می كنم.



** خواستم كارها مثل تابلو نقاشی رنگ آمیزی شوند

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در قدم بعدی خواستم كه كارها مثل یك تابلوی نقاشی،‌ رنگ آمیزی شوند ولی نمی دانستم چه نوع رنگی مناسب است و با چه روشی باید كار كرد از این رو انواع رنگ ها و تكنیك ها با جنس و كاربردهای مختلف را آزمایش كردم.

مصلح افزود: در این مسیر از كمك ها و تجارب همسرم كه دارای مدرك كارشناسی در رشته نقاشی بوده و به طور حرفه ای نقاشی رنگ و روغن كار می كند، استفاده كردم و در نهایت به جنس رنگ مشخص و تكنیك های لازم برای رنگ آمیزی این آثار دست یافتم.



* تاثیر نور روی آثار هنری

وی ادامه داد: ویژگی جالب دیگری كه در همان آثار اولیه ام یافتم و مرا بیشتر مجذوب این روش ابداعی كرد' تاثیر نور روی آثار' بود كه نور تاثیر بسیار مهمی در نمایش و آشكار كردن ویژگی های بصری این آثار دارد.

وی گفت: با حركت بیننده در مقابل اثر یا تغییر زاویه دید او و یا تغییر مكان و زاویه تابش نور، سایه روشن های جدیدی در هر بخش از كار دیده می شود.

مصلح گفت: این حالت باعث می شود كه اثر حالت سه بعدی، متحرك و زنده پیدا كند كه این حالت بخاطر استفاده از فلز و اثرات سایشی روی آن است. این ویژگی آنها را برای استفاده در دكوراسیون داخلی محل هایی كه امكان نورپردازی دارند مثل مراكز تجاری، فرهنگی، هنری و مسكونی بسیار جذاب می كند.



** تصمیم برای مقاومت بیشترآثاردرمقابل رطوبت

این هنرمند كشور همچنین گفت :'برای ماندگاری بهتر كارها و مقاومت بیشتر درمقابل رطوبت و جلوگیری از زنگ زدگی در محیط های مرطوب،‌ تصمیم گرفتم از ورق های آلومینیومی استفاده كنم كه بزودی با توجه به دانش متالورژی ام فهمیدم كه جنس و آلیاژ ورق تاثیر قابل توجهی در كیفیت سطح ابزارخورده و اثرات درخشندگی سطوح سائیده شده دارد. بنابراین با بررسی مجدد ‌استانداردهای ورق های آلومینیوم،‌ و آزمایش عملی آنها گرید مناسب را یافتم. '

به گفته مصلح جنس رنگ استفاده شده كاملا بر روی فلزات چسبندگی داشته و در برابر رطوبت و آب مقاوم است.

وی اضافه كرد: این روش را تاكنون برروی آلیاژهای آلومینیوم،‌ مس، ‌فولاد انجام داده ام فقط برای دستیابی به كیفیت ایده آل باید بر روی آلیاژ و گرید مناسب آن انجام شود..

این كارشناس رشته متالورژی اضافه كرد: به موازات فعالیت های عملی خودم، تمام روش های قدیمی و جدید طراحی، حكاكی و نقاشی روی فلزات را مطالعه و بازدید كردم. اكثر آنها مثل روش های قلم زنی روی مس و نقره از قلم و چكش برای خراش یا برجسته كاری ورق فلزی استفاده می كنند و یا در برخی روش های صنعتی از ماشین آلات CNC برای ایجاد طرح ونقش استفاده می كنند.

به گفته وی روش فرزنگاری و آثار آن از نظر بافت و طرح و به ویژه رنگ آمیزی كاملا منحصربفرد و با آنها متفاوت است، كه تا این زمان تمام كارشناسان هنری و فنی و بازدید كنندگان از این نمایشگاه كه آثار را دیده اند این موضوع را تایید می كنند.

این هنرمند كشور تاكید كرد: با اطمینان می گویم كه از دستگاه ها و ابزارسایشی دستی و نوع رنگ و تكنیك رنگ آمیزی خاص من تاكنون به این شكل برای ساخت آثار هنری و دكوراتیو در ایران استفاده نشده و هم اكنون نیز برای ثبت این روش به نام خودم و به عنوان 'فرزنگاری'در اداره كل مالكیت صنعتی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی كشور اقدام كرده ام كه در حال طی شدن مراحل اداری آن است.

فراهنگ**1355**9338**1601**
۰ نفر