۱۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱:۴۲
کد خبر: 81494903
T T
۰ نفر
موشك های قاره پیمای روسیه در شش منطقه این كشور آمادگی رزمی یافتند

مسكو-ایرنا- موشك های قاره پیمای روسیه با تشدید تنش ها میان روسیه و پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) به دلیل اختلاف بر سر مساله اوكراین، حالت آمادگی رزمی یافته اند.

به گزارش ایرنا ، ایگور یگوروف سخنگوی نیروی موشك های راهبردی روسیه روز پنجشنبه اعلام كرد: موشك های قاره پیمای توپول ، توپول-ام و یارس كه سكو پرتاب هستند در شش منطقه روسیه گشت زنی ها در حالت آمادگی رزمی را آغاز كردند.

این موشك ها بر روی سكوی متحرك در استان های تویر، ایوانوف، كروف، ایركوتسك ، آلتای و جمهوری ماری ال در مسیرهای طولانی به حركت خواهند پرداخت.

در مجموع 700 كامیون و خودرو زرهی از جمله سكوهای متحرك حامل موشك های قاره پیما در این گشت زنی ها شركت می كنند.

سخنگوی نیروی موشك های راهبردی روسیه گفت كه این موشك ها تا یك ماه به گشت زنی در مناطق مختلف ادامه خواهند داد.

كارشناسان روس این وضعیت را به تشدید مناقشه روسیه و ناتو مرتبط می دانند.

به گزارش رسانه های روسی دبیركل ناتو امروز اعلام كرد كه این سازمان برای مقابله با ˈتهدید روسیهˈ، نیروهای واكنش سریع خود را بیش از دو برابر خواهد كرد.

ˈینس استولتنبرگˈ خاطرنشان كرد: شمار نیروهای واكنش سریع این سازمان از 13 هزار به 30 هزار نفر خواهد رسید.

به گفته دبیر كل ناتو در این رابطه مراكز فراملی در بلغارستان، استونی، لتونی، لیتونی، لهستان و رومانی ایجاد خواهد شد و در آنها نیروهای واكنش سریع مستقر می شوند.

وی اظهار كرد: توافقی كه امروز برای تقویت نیروهای ناتو در مرزهای با روسیه صورت می گیرد ˈپاسخی به الحاق كریمه و اقدامات تهاجم آمیزی است كه از روسیه دیده ایم و نقض قوانین بین المللی محسوب می شودˈ.

رسانه های روسیه اعلام كردند، این بزرگترین افزایش نیروی ناتو در اروپای شرقی پس از پایان جنگ سرد است.

این مساله در كنار درخواست های اوكراین برای دریافت تسلیحات از آمریكا و ناتو و نیز زمزمه های مقامهای غربی برای برآوردن نیازهای تسلیحاتی كی یف موجب نگرانی شدید روسها شده است.

امروز جان مك كین رییس كمیته نیروهای مسلح سنای آمریكا كه در راس هیاتی متشكل از 10 سناتور به كی یف سفر كرده است به اوكراین وعده داد كه قانونی را برای ارسال تسلیحات به این كشور به تصویب برساند.

مك كین كه به خصومت جویی در مورد روسیه شهرت دارد در كنفرانس مطبوعاتی در كی یف گفت: برای تصویب قانونی در كنگره تلاش خواهم كرد كه خواستار ارسال تسلیحات به اوكراین شود.

جان كری وزیر امورخارجه امریكا هم كه در كی یف بسر می برد، امروز پس از دیدار با پترو پوروشنكو رییس جمهوری اوكراین اعلام كرد : باراك اوباما ˈ به زودی ˈ در باره تحویل سلاح به كی یف برای جنگ با جدایی خواهان طرفدار روسیه در اوكراین تصمیم خواهد گرفت.

در این رابطه آلكساندر لوكاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نسبت به عواقب ارسال تسلیحات از سوی آمریكا به اوكراین به واشنگتن هشدار داد.

وی در جمع خبرنگاران اعلام كرد: در تماس با دولت آمریكا صریحا اعلام كرده ایم كه آغاز ارسال تسلیحات آمریكایی به اوكراین كه در راستای اجرای قانون جدید آمریكایی ˈحمایت از آزادی اوكراینˈ ممكن است صورت گیرد موجب نگرانی جدید روسیه شده است.

به گفته مقام روس، این اقدام نه تنها موجب تشدید مناقشه در شرق اوكراین می شود ، بلكه امنیت روسیه را به خطر می اندازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: دولت آمریكا را از انتقال تسلیحات آمریكایی از افغانستان به اوكراین برحذر می داریم.

رییس جمهوری روسیه در نشست شورای امنیت این كشور آخرین وضعیت اوكراین و مسایل پیرامون این مناقشه را با مقامهای ارشد روس مورد بررسی قرار داد.

در این نشست بمباران شهرهای منطقه دونباس و كشتار ساكنان روس تبار این مناطق كه نگرانی روسها را به شدت برانگیخته است، مطرح شد.

علاوه برآن ماموریت صلح جویانه سران فرانسه و آلمان كه پس از پایان دیدار خود از كی یف فردا به مسكو سفر می كنند نیز مورد گفتگو قرار گرفت.

در همین حال به گزارش رسانه های روسی، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه دستور فراخوان نیروهای ذخیره این كشور را صادر كرد.

براساس این فرمان كه به اردوگاه های آموزشی ابلاغ شده است، شهروندان عضو نیروهای ذخیره ارتش روسیه برای گذراندن یك دوره دو ماهه آموزش نظامی در نیروهای مسلح، نیروی داخلی وزارت كشور و سازمان امنیت فدرال روسیه فراخوان شده اند.

كارشناسان بر این باورند این فرمان پوتین به احتمال زیاد با تشدید تنش ها در سطح جهانی و به خصوص مناقشه اوكراین ارتباط دارد.

روسیه در این شرایط تلاش می كند از یك طرف غرب را از ماجراجویی در مورد این كشور برحذر دارد و از سوی دیگر به تقویت و انسجام نیروهای داخلی خود می پردازد.

اروپام*2*391 **1917

سرخط اخبار جهان