گروه حقوق بشری از جلوگیری پلیس روسیه برای برگزاری تظاهرات خبر داد

تهران - ایرنا - یک گروه حقوق بشری ادعا کرد، نیروهای امنیتی روسیه چهارشنبه بیش از ۱۳۰۰ شهروند معترض به فرمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور را در باره فراخوان نیروها برای اعزام به جنگ اوکراین، دستگیر کردند.

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، گروه مستقل رصد اعتراض‌ها او وی دی - اینفو افزود، دستکم ۵۰۰ تن در مسکو و ۵۲۴ تن در سن پترزبورگ دومین شهر پرجمعیت روسیه، در پی تلاش برای برپایی گردهمایی در اعتراض به فرمان پوتین برای نخستین سربازگیری غیرداوطلبانه نیروهای مسلح روسیه از جنگ دوم جهانی به این سو، بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری‌های روسیه به نقل از ایرینا فورک مقام وزارت کشور روسیه گزارش دادند که نیروهای پلیس تلاش‌ها برای برگزاری تظاهرات بدون مجوز کوچک را متوقف و تمام شهروندان نقض کننده قوانین را بازداشت کرده و برای تحقیق و بازجویی به پاسگاه‌های پلیس انتقال داده‌اند.

بهای بلیت پروازهای خروجی از روسیه در پی فرمان سربازگیری، اوج گرفت و موجودی آن به سرعت پایان یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری های رویترز و د پ آ، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه فراخوان بخشی از نیروهای ارتش روسیه را اقدامی خطرناک و بی پروا توصیف کرد.

وی گفت که بسیج هزاران نیرو در روسیه برای جنگ در اوکراین، درگیری را تشدید می‌کند و تهدید پوتین مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای، لفاظی‌هایی خطرناک و فاقد حس مسئولیت است. با اینکه اولین بسیج نیروهای روسیه از زمان جنگ جهانی دوم، غافلگیر کننده نیست، اما درگیری اوکراین را تشدید می‌کند.

استولتنبرگ افزود: اقدامات پوتین نشان داد که جنگ مطابق برنامه های وی پیش نمی رود و واضح است که رئیس جمهور روسیه اشتباه محاسباتی بزرگی داشته است.

رئیس‌جمهور روسیه با امضای حکمی تصریح کرد که اقدامات برای بسیج بخشی از نیروها از روز ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) در کشورش آغاز خواهد شد و تنها شهروندانی در چارچوب این فراخوان قرار می‌گیرند که در درجه اول تجربه قرار داشته باشند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه بلافاصله پس از امضای این حکم، اعلام کرد که ۳۰۰ هزار نفر به خدمت ارتش فراخوانده خواهند شد که نزدیک به یک درصد از منابع بسیج همگانی در دسترس به شمار می روند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha