۶ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۰۱
کد خبر: 81479147
T T
۰ نفر
منابع بانك های خصوصی خراسان شمالی در همیان كلانشهرها

بجنورد-ایرنا- معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار خراسان شمالی گفت: 90 درصد از منابع بانك ها و موسسات مالی و اعتباری غیردولتی استان به كلانشهرها منتقل می شود.

'مجید پورعیسی' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بجنورد علت این كار را نبود اهرم قانونی برای نظارت بر فعالیت بانك ها و موسسات مالی و اعتباری در استان دانست.

وی اظهار كرد: در حالی منابع مالی ناشی از پس انداز مردم خراسان شمالی در بانك ها و موسسات خصوصی به كلانشهرها می رود كه این روند، استان را برای ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات به كارآفرینان با مشكل منابع مالی روبه رو كرده است.

معاون استاندار خراسان شمالی گفت: باید زمینه ای فراهم شود تا منابع مالی موجود در این استان از جمله سالانه پنجهزار میلیارد ریال یارانه نقدی واریزی به حساب مردم این منطقه در زمینه سرمایه گذاری و ارزش افزوده هزینه شود.

پورعیسی افزود: اگر در سال 10 تا 20 درصد از یارانه نقدی مردم این استان برای ایجاد اشتغال و كارآفرینی با نگاه ارزش افزوده به كار گرفته شود، بخشی از مشكلات ناشی از كمبود منابع اعتباری استان حل می شود.

وی اضافه كرد: ما در این استان به علت پایین بودن میزان درآمد مردم، میل به پس انداز پایین است و باید در این بخش فرهنگ سازی كرد.

وی بالا بودن نرخ بیكاری، پایین بودن درآمد شهروندان به نسبت میانگین كشوری، افزایش تورم استانی به نسبت میانگین ملی، نبود زیرساخت های مناسب و میزان نرخ مشاركت اقتصادی ( جمعیت فعال به نسبت جمعیت شاغل ) را مهم ترین چالش پیشروی توسعه استان دانست.

معاون استاندار خراسان شمالی گفت: در حالی میانگین نرخ بیكاری پاییزه در استان سه درصد از میانگین كشوری افزایش یافته كه حدود شش درصد میانگین نرخ مشاركت اقتصادی رشد داشته است.

وی علت اصلی بالا بودن نرخ بیكاری در استان را به نسبت میانگین كشوری خشكسالی و ركود ساخت و ساز مسكن به عنوان بخش های اصلی اشتغالزا در استان عنوان كرد.

پورعیسی اظهار كرد: همچنین نرخ تورم مناطق شهری در سطح كشور حدود 16.5 درصد برآورد شده، امان این نرخ در استان حدود 19.5 درصد است.

وی افزود:موانع توسعه ای در استان به طور كامل شناسایی شده و برای كاهش این آن راهكارهایی از جمله برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت ها برای جلب سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

معاون استاندار خراسان شمالی گفت: برای جذب سرمایه گذاری در استان فرصت های سرمایه گذاری شناسایی شده تا به سرمایه گذاران در همایشی به همین عنوان كه اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود، ارائه شود.

به گفته وی حدود 95 هزار میلیارد ریال طرح ها و فرصت های سرمایه گذاری در این همایش با مشوق های استانی به سرمایه گذاران ارائه می شود.

پورعسیی اخذ خط اعتباری ویژه برای پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران را از دیگر برنامه های استانی برای رونق سرمایه گذاری و تامین منابع مورد نیاز سرمایه گذاران و كارآفرینان عنوان كرد.

استان 867 هزار نفری خراسان شمالی در شمالشرق كشور واقع است.ك2

2712/330