۲۷ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۲۰
کد خبر: 81467416
T T
۰ نفر
شهيد اسماعيل دقايقي، استاد ادب و جاذبه هاي اخلاقي

تهران - ايرنا - 28 دي ماه سالروز شهادت سردار رشيد سپاه اسلام شهيد اسماعيل دقايقي فرمانده لشكر 9 بدر است، شهيدي كه از جاذبه هاي اخلاقي خاصي برخودار بود به گونه اي كه تمام رزمندگان دلير اسلام و همرزمانش وي را موسي صدر دوم مي ناميدند.

سردار شهيد اسماعيل دقايقي در سال 1333در خانواده اي متعهد به اسلام و اهل فضل و ادب در بهبهان استان خوزستان پا به عرصه وجود گذاشت.

وي كه پدرش خياطي صديق و شريف بود، دوران تحصيل را دراميديه آغاجاري كه محل سكونت والدينش بود سپري كرد.

اين شهيد والامقام سپاه اسلام از آنجايي كه دانش آموزي كوشا بود، نسبت به برنامه نظام فاسد ستم شاهي مبني بر گسترش فرهنگ غرب در مناطق شركت نفتي حساسيت ويژه اي داشت.

اين سردار رشيد اسلام در سال 1349 در كنكور هنرستان شركت نفت اهواز شركت كرد و پذيرفته شد و به همراه دوستانش، هنرستان را تبديل به مركز مبارزه عليه رژيم ستم شاهي كرد.

اسماعيل دقايقي در سال 1350 كه رژيم پهلوي درصدد اجراي جشن هاي دو هزار و 500 ساله شاهنشاهي بود در تحريم و اعتصاب هنرستان با ديگر دوستان و همرزمانش از جمله «محسن رضايي» شركت فعالي داشت كه در همين رابطه از سوي نيروهاي امنيتي رژيم پهلوي دستگير و به زندان افتاد.

وي در زندان نيز لحظه اي از مبارزه براي نشان دادن چهره كريه مزدوران آمريكايي حاكم بر ايران غافل نشد و با جاذبه عارفانه اش سعي در آگاه كردن عناصر غير سياسي زندان داشت و در اين كار بسيار موفق بود.

شهيد دقايقي بعد از آزادي از زندان در فرصت هاي مناسب از جمله تعطيلات تابستاني ازطريق داير كردن برنامه هاي تدريس رياضي و فيزيك در آغاجاري با جوانان منطقه ارتباط برقرار و آنان را با فرهنگ اصيل اسلام ناب محمدي(ص) آشنا مي كرد.

وي در سال 1353به دانشكده كشاورزي رشته آبياري دانشگاه اهواز راه يافت و پس از اينكه دو سال در اين رشته تحصيل كرد، مجدد در سال 1355 در كنكور شركت كرد و در رشته علوم تربيتي دانشگاه تهران قبول شد.

مهم ترين دليل تغيير رشته اين شهيد گرانسنگ سپاه اسلام دلبستگي وي به مباحث انساني و اجتماعي بود او از ابتدا با شناخت درست نسبت به تعدادي از گردانندگان انجمن اسلامي دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران كه متاثر از سازمان منافقين بودند به مقابله با انحرافات آنان پرداخته و در مقابل آنان قاطعانه موضع گيري مي كرد.

شهيد دقايقي با راه اندازي جهاد علمي و شركت فعال در مبارزات دانشجويي، محوري شد كه دانشجويان پيرامون وي يك جريان صد درصد اسلامي را پايه ريزي و راه اندازي كردند و در اين راستا كنفرانس هاي علمي و مذهبي جذاب و خوبي را در دانشكده ترتيب داد.

وي با اوج گيري نهضت مردمي به رهبري حضرت امام خميني(ره) به درياي مواج امت اسلامي پيوست و در آموزش هاي رزمي و فعاليت هاي مسلحانه و سياسي گروه چريكي «منصورون» در منطقه بهبهان و آغاجاري نقش زيادي داشت.

شهيد دقايقي پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ابتدا در جهاد سازندگي آغاجاري فعاليت كرد و سپس با تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين منطقه به عنوان فرماندهي سپاه آغاجاري مشغول به خدمت شد.

اين شهيد سرافراز سپاه اسلام بعد از مدتي به دليل لياقت و شايستگي به سپاه خوزستان دعوت و به عنوان سرپرست دفتر هماهنگي سپاه استان منصوب شد.

نماينده سپاه در اتاق جنگ لشكر 92 زرهي، فرمانده سپاه سوسنگرد، فرماندار نظامي سوسنگرد، مسوول دفتر هماهنگي سپاه خوزستان، مسوول يگان حفاظت سپاه منطقه يك، فرمانده گردان در عمليات «خيبر» و فرماندهي تيپ 9 بدر از جمله مسووليت هاي حماسي اين سردار سرافراز سپاه در دوران حيات پر خير و بركتش بوده است.

شهيد «اسماعيل دقايقي»‌ در روز 28 دي ماه 1365 در ادامه عمليات كربلاي پنج در منطقه عمومي شلمچه بر اثر اصابت بمب خوشه اي به شهادت رسيد.

ياد و نام اين شهيد سرافراز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي هميشه در تاريخ افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و دلاور مردي هاي رزمندگان دلير اسلام در دفاع از ايران اسلامي درخشنده و تابنده باد.

از : فرهاد شرف پور

اجتمام(2)**7029 ** 1418

سرخط اخبار سیاست