۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8146249
T T
۰ نفر

مونته نگرو اولین سالگرد استقلال خود را جشن گرفت

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8146249
مونته نگرو اولین سالگرد استقلال خود را جشن گرفت ...............................................
بلگراد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/02/86 خارجی.مونته نگرو.استقلال.سالگرد کشور کوچک مونته نگرو در شبه جزیره بالکان واقع در جنوب شرق اروپا امروز اولین سالگرد استقلال خود را جشن گرفت.
در21 ماه مه سال 2006 میلادی مصادف با سی ویکم اردیبهشت در جمهوری مونته نگرو همه پرسی برای استقلال این جمهوری و جدا شدن از کشور"جامعه صربستان ومونته نگرو" برگزار شد.
دراین همه پرسی که با نظارت جامعه بین الملل، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت وهمکاری اروپاOEBS برگزار شد بیش از هشتاد درصد شهروندان واجد شرایط شرکت کردند و پنجاه و پنج ونیم درصد آنان به استقلال رای دادند.
اتحادیه اروپا شرط حداقل پنجاه وپنج درصد آرا مثبت را برای شناسایی رسمی استقلال مونته نگرو تعیین کرده بود.
مونته نگرو پس از یک سال از استقلال خود موفق شده است که همه مراحل مذاکرات "ثبات وپیوستن" با اتحادیه اروپا را طی کند. این کشور همچنین به عضویت شورای اروپا درآمده است.
"فیلیپ وویانوویچ" رییس جمهور مونته نگرو امروز در مراسم اولین سالگرد استقلال این جمهوری اعلام کرد که مونته نگرو به عنوان کشوری مستقل همچنان به گسترش روابط با همه ملت های "اسلاو جنوبی" ادامه خواهد داد اما گسترش روابط همه جانبه با صربستان و روسیه همچنان ازاولویت برخوردار است.
در مراسم سالگرد استقلال مونته نگرو در "پودگوریتسا"، "ستینیه" و دیگر شهرهای این جمهوری علاوه بر مهمانان داخلی شخصیت های سیاسی وفرهنگی از اتحادیه اروپا و شورای اروپا و دیپلمات های خارجی مقیم مونته نگرو حضور داشتند.
"وویانوویچ" در مراسم امروز در شهر "ستینیه" اظهار داشت که دولت مونته نگرو تنها با اجرای دمکراسی و برنامه های اجتماعی خود می تواند ثبات دایمی درکشور حاکم نماید و به اهداف استراتژیک خود و پیوستن به ساختارهای اروپایی وفراآتلانتیکی دست یابد.
رییس جمهور مونته نگرو گفت که این کشور برای عضویت کامل در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و عضویت در اتحادیه اروپا تلاش می کند.
وی گفت درسالی که گذشت ثابت شد استدلال هایی که در هنگام تبلیغات انتخاباتی در حمایت از استقلال شده بود بی اساس و بر پایه احساسات ملی گرایی و یا منافع سیاسی نبوده است بلکه دلایلی درست برای ایجاد رهبری کنونی در کشوری مستقل وجود داشته است.
در همین حال حزب دمکراتیک سوسیالیست DPS مونته نگرو دیروز یکشنبه در جریان پنجمین کنگره حزبی "میلو جوکانوویچ" نخست وزیر اسبق مونته نگرو را مجددا به عنوان رهبر حزب انتخاب نمود.
"میلو جوکانوویچ" سال گذشته پس از تحقق استقلال این کشور از مقام نخست وزیری استعفا داد. وی با اعلام این مطلب که از وظایف دولتی کناره گیری می کند پست نخست وزیری را به همکار حزبی خود واگذار کرد.
کارشناسان امور سیاسی جمهوری مونته نگرو درمورد وضعیت سیاسی واجتماعی این جمهوری پس از یکسال استقلال نظرات متفاوتی ابراز کرده اند. ائتلاف احزاب حاکم دولتی براین عقیده است که مونته نگرو پس از گذشت یکسال از استقلال خود از لحاظ موقعیت سیاسی و اجتماعی باثبات واستوار می باشد واین کشور در راستای منافع شهروندان خود حرکت می کند. اما اپوزیسیون مونته نگرو عقیده دارد که در مونته نگرو مرکز قدرتی وجود دارد که همچنان اهرم های قدرت دولتی ونهادهای این جمهوری را تحت کنترل خود دارد.
"زوران لوتوواتس" تحلیلگر امور سیاسی درصربستان با تاکید بر اینکه استقلال مونته نگرو در راستای منافع این جمهوری و صربستان بوده است، می گوید مونته نگرو با استقلال خود فشارهای زیادی را درارتباط با دادگاه لاهه پشت سر گذاشت و هم اکنون هم مونته نگرو و هم صربستان درگیر مشکلات داخلی خود می باشند. به نظر وی مونته نگرو دولتی قوی دارد که سرمایه های خارجی زیادی را به خود جذب کرده است اما در مقابل هنوز این جمهوری قانون اساسی جدید خود را آماده نکرده که این خود حاکی از اختلافات سیاسی عمیق دراین جمهوری است.
اروپام/255/1184/شبک شماره 221 ساعت 50:22 تمام انتهای پیام I31.18-50-22
۰ نفر