۱ دی ۱۳۹۳، ۲۱:۰۳
کد خبر: 81435443
T T
۰ نفر

بیروت – ایرنا - « سمیر مقبل» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان شامگاه دوشنبه با«علی لاریجانی » رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و با وی درباره مناسبات و همكاری های تهران و بیروت در زمینه های مختلف گفت وگو كرد.

به گزارش ایرنا، این دیدار در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت برگزار شد.

وزیر دفاع با هدف پاسخ به دیدارش با رییس مجلس شورای اسلامی و برای ابراز قدردانی و تشكر از حمایت های سیاسی و اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه كمك های نظامی و تسلیحاتی به ارتش لبنان با هدف مبارزه با تروریسم تكفیری خواستار ملاقات با لاریجانی شد.

سمیرمقبل در جریان سفر اخیر خود به تهران برای گفت وگو در باره هبه تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان با رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو كرده بود.

رییس مجلس در این دیدار به برخی مسائل مطرح درباره وضعیت سیاسی لبنان اشاره كرد و گفت: قطعا برای رسیدن به یك تفاهم سیاسی انجام گفت‌وگو بسیار خوب است.

لاریجانی با بیان اینكه ارتش لبنان ظرفیت خوبی برای مقابله با تروریست‌ها دازد، اظهارداشت كه با این اقدام هم روحیه ارتش و هم جایگاه آن در میان مردم تقویت می‌شود.

وزیر دفاع لبنان هم با تاكید به اینكه ارتش این كشور روحیه‌ای قوی برای مقابله با تروریست‌ها دارد، ابراز امیدواری كرد كه تمامی كشورها كمك كنند تا شر این بحران از سر منطقه كنده شود.



** ترك لبنان

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی » رییس مجلس شورای اسلامی كه در دومین ایستگاه از سفر منطقه ای خود ، در راس یك هیات سیاسی و پارلمانی وارد بیروت شده بود، بامداد سه شنبه و ساعتی بعداز این دیدار پایتخت لبنان را به مقصد بغداد ترك كرد.

لاریجانی در فرودگاه بین المللی بیروت از سوی مقامات لبنانی،« محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران و مسئولان دستگاه ها و سازمان های ایرانی فعال در لبنان بدرقه شد.

وی در این سفر یك روزه با « نبیه بری» همتای لبنانی ، « تمام سلام» نخست وزیر لبنان ، « سمیر مقبل» وزیر دفاع، « رمضان عبدالله» دبیركل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و همچنین مسئولان دیگر گروه های فلسطینی مقیم لبنان دیدار كرد.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن شركت در ضیافت ناهار همتای لبنانی خود در یك كنفرانس خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

لاریجانی همچنین با حضور در روضه شهدا به شهدای مقاومت اسلامی لبنان و شهدای انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت با نثار تاج گل ادای احترام كرد.

سخنرانی در دانشگاه لبنان نیز از جمله برنامه های سفر رییس مجلس شورای اسلامی به لبنان بود.

لاریجانی در اولین مرحله از این سفر منطقه ای خود از سوریه دیدن كرد.

وی در سوریه با « بشار الاسد» رییس جمهوری ، « محمد جهاد لحام» رییس مجلس ملی ،« وائل الحلقی» نخست وزیر دیدار و گفت وگو و مراقد مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه( س) را زیارت كرد و در كنفرانسی مطبوعاتی به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

لاریجانی همچنین با سران گروه های فلسطینی مقیم سوریه دیدار و گفت وگو كرد.

رییس مجلس را در این سفر، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امو خارجه، حسین قشقاوی معاون كنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه، حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل رییس مجلس، حجت الاسلام موسی احمدی نماینده كنگان و دیر، جواد سعدون زاده نماینده آبادان، جلیل جعفری نماینده خلخال و رحیم زارع نماینده آبادان همراهی می كنند.

خاورم ** 383** 390** 1324

سرخط اخبار جهان