۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81348449
T T
۰ نفر
ظریف: این دور از مذاكرات می تواند راه رسیدن به توافق نهایی را همواركند

تهران- ایرنا- محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه با بیان این كه همه مذاكراتی كه تاكنون داشته ایم، مذاكرات حساسی بوده اند، گفت: این دوره هم مذاكره ای است كه می تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر كند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ظریف امروز سه شنبه در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران افزود: البته رسیدن به توافق در این مذاكرات بسیار بعید است بخاطر اینكه موضوعاتی كه هنوز باقی مانده است كه باید حل وفصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند.

وی ادامه داد: همانطور كه رییس جمهوری كشورمان مطرح كرد در مورد اصل موضوعات تفاهم كلی وجود دارد، اما آنچه كه در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت وگو شده است در مورد جزییات است، مواردی همچون حجم غنی سازی، نحوه و زمانبندی برداشتن تحریم ها كه بسیار با اهمیت و حیاتی هستند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما امیدواریم كه طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی در كه صحنه منطقه ای و بین المللی وجود دارد و هم واقعیات برنامه هسته ای ایران كه یك برنامه پیشرفته صلح آمیز است، بتواند به یك راه حل دست پیدا كند كه به نفع همه است.

ظریف خاطر نشان كرد: ما تمام تلاش خود را بكار خواهیم بست كه از این چند روز مذاكره در وین برای حل مشكلات بهترین استفاده را ببریم.

وزیر امور خارجه ایران با رد این مطلب كه مذاكرات وین 5 و 6 و مذاكرات نیویورك تقریبا بدون نتیجه محسوس و ملموسی به پایان رسید، افزود : ما همه این مذاكرات را با هدف حل و فصل موضوعات شروع می كنیم و تا حدودی هم پیش می رویم.

ظریف ادامه داد: اینكه نتیجه، مملوس به نظر نمی رسد علت آن است كه نتیجه زمانی ملموس است كه توافق حاصل شود به همین خاطر در مذاكرات ژنو هم پیش بینی كردیم هیچ توافقی وجود ندارد تا روی همه موضوعات توافق شود.

رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان اضافه كرد: این گمانه زنی ها كه مذاكرات، نتیجه ملموس داشت یا نداشت، پیشداوری هایی است كه بیشتر جنبه ظاهری دارد .

ظریف تصریح كرد: مذاكرات نیویورك مذاكرات بسیار خوبی بود و ما توانستیم درباره جزییات بسیاری از موضوعات، بیشتر بحث كنیم و زمینه برای بعضی توافقات ایجاد شد اما به دلیل وجود بسیاری از اختلافات هنوز ما به توافق در موضوعات نرسیده ایم.

در ادامه مذاكرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 قرار است در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و آمریكا با حضور كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 1+5 دیدار كنند.

مذاكرات وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و آمریكا روز چهارشنبه (23 مهرماه) در هتل كوبورگ برگزار خواهد شد.

امشب نیز ظریف و كاترین اشتون، شام كاری خواهند داشت.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه،‌ حمید بعیدی‌نژاد مدیركل سیاسی و بین‌المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر كل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیركل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، (اعضای تیم مذاكره كننده هسته‌ای) در این رایزنی‌ها حضور دارند.

سیام(1)1429