۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۴۵
کد خبر: 81311182
T T
۰ نفر

مال كنون؛ آغاز كوچ پاييزه عشاير چهارمحال وبختياري

۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۴۵
کد خبر: 81311182
مال كنون؛ آغاز كوچ پاييزه عشاير چهارمحال وبختياري

شهركرد -ايرنا - كوچ پاييزه عشاير چهارمحال و بختياري به مناطق قشلاقي آغاز شد.

حركت مال ها و گله ها ازميا ن كوه و تپه و در ودشت ،صداي زنگول هاي گوسفندان، صداي بره ها وبزغاله ها وقتي همگي با هم به مادرانشان نزديك مي شوند، صداي گال گال اسب ها يا ماديان ها در زير زين سواران، صداي دلنشين پرندگان بر درختان بلوط و بنه و كلخونگ و زالزالك، سايه خوش اين درختان، صداي خوش كبكان كوهساري، صداي خروسان كه درسپيده دم خوانند، صداقت و پاكدامني مردمان عشاير، باريدن باران بر سياه چادرهايي كه زنان عشاير بافته اند و روزنه هاي آن با بارش باران بسته و با تابش آفتاب باز مي شود همه و همه از مظاهر فرهنگ غني عشاير و فرهنگ غني كوچ است.

دور هم نشستن مردمان، گوش دادن به سخنان بزرگان، تفنگ و قطاري كه به كمر مردان است يا به چوب سياه چادر آويزان است، بوي نان تيري در حال پخت كه از يك كيلومتري به مشام مي رسد نيز از ديگر خصوصيت هاي عشاير است.

حال عشاير عزم سفر كرده اند و رنج كوچ را در سخت ترين شرايط اقليمي به جان خريده اند تا چرخه اقتصادي ايل و تبار و چرخ توليدات كشاورزي كشور بيش از گذشته رونق بگيرد.

عشايرچهارمحال و بختياري از اقوام بختياري، قشقايي، چهرازي، دهكردي و نصرآبادي هستند و اين استان پس از فارس بيشترين جمعيت عشاير كوچنده كشور را دارد.

مديركل امور عشاير چهارمحال و بختياري نيز به ايرنا گفت:19 هزار خانوار عشايري با 136 هزار نفر جمعيت به مناطق عشايري شهرستان هاي ايذه، مسجد سليمان، لالي و انديكا در خوزستان كوچ مي كنند.

'يحيي حسين پور'افزود:عشاير در اين كوچ با گذراندن بيش از هزار كيلومتر از ايلراههاي بازفت، هزار چمه، چلو و شيمبار، دزپارت، تاراز و كوه سفيد به مناطق گرمسيري مي روند.

وي افزود: اين تعداد خانوار عشايري يك دوره 7ماهه را به همراه يك ميليون و500 هزار راس دام در مناطق قشلاقي سپري مي كنند .

مديركل امور عشاير چهارمحال و بختياري با بيان اينكه كوچ پاييزه عشاير تا 15 مهرماه ادامه دارد، گفت:براي امنيت كوچ، ماموران نيروي انتظامي تا استقرار كامل عشاير در مناطق گرمسير آنها را همراهي خواهند كرد.

مال كنون -كوچ - عشاير از جلوه هاي اكوتوريسمي است كه تاثير عميقي بر مولفه اي مختلف فرهنگ عشاير مانند ادبيات، موسيقي، سبك زندگي و حتي پوشش آنان برجا گذاشته است.

تنوع نژادي، اديان گوناگون، گويش‌هاي متفاوت، جشن‌ها و بازي‌هاي محلي، مراسم هاي آييني، رقص، غذاهاي لذيذ، مشاغل سنتي و پوشش‌هاي رنگارنگ برخي از جلوه‌هاي فرهنگ چند هزار ساله ايراني‌ است كه توان بالقوه‌اي را براي رونق گردشگري كشور به ارمغان آورده است.

اين جذابيت‌هاي منحصر به فرد گردشگري در صحنه رقابت‌هاي بين‌المللي برگ برنده كشورها محسوب شده و از اين منظر، «گردشگري عشايري» مي‌تواند كليد طلايي گمشده رونق بازار گردشگري باشد.

8125**547

سرخط اخبار استان‌ها