۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۳۰
کد خبر: 81286170
T T
۰ نفر

همزیستی اجداد انسان های امروزی با نئاندرتال ها

۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۳۰
کد خبر: 81286170
همزیستی اجداد انسان های امروزی با نئاندرتال ها

تهران-ایرنا-نتایج یك پژوهش جدید نشان می دهد كه اجداد انسان های امروزی هزاران سال زودتر از آنچه كه تصور می شود، یعنی حدود 45 هزار سال پیش برای سكونت وارد اروپا شدند و آنجا بود كه برای اولین بار با انسان های نئاندرتال روبرو شدند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ؛ ده ها هزار سال پیش قاره اروپا محل سكونت و زندگی گونه ای از انسان بود كه منقرض شدند و امروزه آنها را به نام انسان های نئاندرتال می شناسیم.

حالا پژوهشگران بقایای نئاندرتال ها را جمع آوری كردند تا دلیل انقراض آنها را پیدا كنند.

پیشتر بعضی از دانشمندان معتقد بودند كه اجداد انسان امروزی باعث انقراض نئاندرتال ها شده اند.

اما یك پژوهش تازه كه با دقت بیشتری بر روی صدها نمونه از باقیمانده انسان های نئاندرتال انجام شده این نظریه را به كلی تغییر داده است.

بر اساس نتایج این پژوهش، اجداد انسان های امروزی هزاران سال زودتر از آنچه كه تصور می شود یعنی حدود 45 هزار سال پیش برای سكونت وارد اروپا شدند و آنجا بود كه برای اولین بار با انسان های نئاندرتال روبرو شدند.

دانشمندان قبلا فكر می كردند كه نسل نئاندرتال ها مدت نه چندان زیادی یعنی حدود 500 سال بعد از ورود انسان های امروزی به اروپا منقرض شده اما حالا با این پژوهش تازه مشخص شده كه این دوگونه از نسل انسان مدت بسیار بیشتری یعنی حدود 5 هزار سال در كنار هم زندگی می كردند.

در طول این 5 هزار سال نسل ما به تدریج افزایش پیدا كرده اما تعداد نئاندرتال ها روز به روز كمتر شد و سر انجام در حدود 40 هزار سال قبل آنها كاملا از بین رفتند.

پروفسور توماس هاین از دانشگاه اكسفورد در این باره می گوید:

ما الان می دانیم كه انقراض سریع نسل انسان نئاندرتال ها به دست انسان امروزی درست نیست و اینكه دوران زندگی این دو خیلی بیشتر از چیزی كه قبلا فكر می شد با هم تلاقی داشته است.

وی ادامه می دهد كه اكنون می دانیم كه نئاندرتال ها و اجدا ما حدود 2500 تا 5000 هزار سال با هم همزمان زندگی كرده اند

این احتمال وجود داشته كه بتوانند تبادل نظر و ارتباط فرهنگی داشته باشند.

پروفسور كریس استرنگر از موزه تاریخ طبیعی انگلیس در باره چرایی انقراض انسان نئاندرتال می گوید: انسان نئاندرتال و اجداد اولیه ما هر دو از یك جور شكار تغذیه می كردند، منابع گیاهی آنها یكی بوده و هر دو هم می خواستند بهترین غارها برای سكونت انتخاب كنند، بنابر این رقابت شدیدی بین آنها وجود داشته است.

ما و انسان های نئاندرتال هزاران سال با هم بر روی كره زمین زندگی كرده ایم اما در نهایت این نئاندرتال ها بودند كه در كورس رقابت از ما عقب ماندند و سر انجام 40 هزار سال قبل بر اثر یك دوره سرمای شدید كه بر روی كره زمین حاكم شده بود ازبین رفتند.

علمی **1440**1599
۰ نفر