۳ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۴۷
کد خبر: 81285512
T T
۰ نفر
مبادلات تجاري ايران و آذربايجان به يك ميليارد يورو افزايش مي يابد

آستارا - ايرنا - سفير جمهوري اسلامي ايران در باكو گفت: سطح مبادلات تجاري دو ايران و آذربايجان تا يكسال آينده به يك ميليارد يورو افزايش مي يابد.

'محسن پاك آيين' در جريان سفر به شهرستان آستارا در استان گيلان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سطح مناسبات تجاري ايران و آذربايجان به 523 ميليون يورو افزايش يافته است.

وي توسعه تجارت با جمهوري آذربايجان را به نفع دو كشور دانست و بيان كرد: ايران بالغ بر 350 ميليون يورو كالاي غيرنفتي به جمهوري آذربايجان صادر مي كند و موازنه اين تجارت به نفع ايران است.

سفير كشورمان در باكو با اشاره به تردد روزانه دو تا سه هزار نفر از اتباع جمهوري آذربايجان از مرز زميني آستارا افزود: اغلب اين افراد با هدف تجاري و درماني به ايران سفر مي كنند و نقش موثري در توسعه تجارت چمداني در مرز آستارا دارند.

وي حل مشكل صدور ويزا و مشكلات گمركي، افزايش ساعات كاري گمركات دو كشور در مرز، تقويت تجارت بين دو كشور و حضور بخش خصوصي براي توسعه مناسبات تجاري بين ايران و جمهوري آذربايجان را از جمله برنامه هاي سفارت ايران در باكو ذكر كرد.

پاك آيين با تاكيد بر ضرورت احداث خط آهن قزوين - رشت - آستارا و انجام رايزني ها براي سرمايه گذاري خارجي در اين طرح گفت: دولت بايد اهتمام ويژه اي براي اجراي اين طرح داشته باشد.

وي با اشاره به تمايل روسيه براي سرمايه گذاري در طرح ريلي رشت - آستارا افزود: براي اين خط ريلي حدود 500 ميليون يورو سرمايه گذاري نياز است.

پاك آيين در ادامه از زنداني بودن 200 تن از اتباع ايراني در جمهوري آذربايجان خبر داد و گفت: اغلب اين افراد به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و زنداني شده اند.

وي از آزادي 70 نفر از اين افراد طي 6 ماه گذشته و آزادي قريب الوقوع 35 نفر ديگر خبر داد و بيان كرد: بقيه زندانيان نيز از طريق مذاكره با دستگاه قضايي جمهوري آذربايجان به تدريج آزاد مي شوند.

سفير ايران در باكو به اتباع ايراني درباره شرايط خاص و سخت مجازات مواد مخدر در جمهوري آذربايجان هشدار داد و گفت: اتباع ايراني و به خصوص رانندگاني كه قصد سفر به جمهوري آذربايجان را دارند، بايد مواطب باشند كه همراه خود مواد مخدر و يا داروهاي آرام بخش نداشته باشند تا با محكوميت هاي سنگين رو به رو نشوند.

به گزارش ايرنا، محسن پاك آيين سفير ايران در جمهوري آذربايجان روز يكشنبه با سفر به شهرستان آستارا، در نشست هاي اختصاصي با مسوولان محلي راهكارهاي توسعه مناسبات اين استان با جمهوري آذربايجان را بررسي كرد.

وي همچنين در جلسه شوراي گفتگوي استان گيلان كه با حضور استاندار و در رشت برگزار شد، حضور يافت.

پاك آيين در جلسه شوراي گفت و گوي استان گيلان در رشت بر توسعه روابط اقتصادي استان هاي همجوار با جمهوري آذربايجان تاكيد كرد و گفت: اين كشور براي توسعه ساخت و سازها نيازمند مصالح ساختماني از جمله سيمان و قير است و گيلان مي تواند به عنوان يكي از نزديكترين استان ها، در تامين اين مصالح و ديگر مسائل نقش داشته باشد.

سفير جمهوري اسلامي ايران در باكو همچنين بر صادرات محصولات كشاورزي از جمله ميوه و صيفي جات، برنج و چاي از مبدا گيلان به جمهوري آذربايجان تاكيد كرد.

535 / 695 / 2025
۰ نفر