۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۰۵
کد خبر: 81269038
T T
۰ نفر
درخواست آذربایجان برای افزایش سوآپ گاز با ایران

تهران - ایرنا - معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: جمهوری آذربایجان درخواست افزایش حجم سوآپ گاز با ایران را مطرح كرده است.

علی ماجدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به جزییات تبادل گازی با آذربایجان، اظهار داشت: حجم سوآپ گاز با این جمهوری كمتر از یك میلیارد مترمكعب گاز در سال است كه در طول سال جریان دارد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، افزود: گاز را از آذربایجان دریافت كرده و به نخجوان تحویل می دهیم و بخشی را به عنوان حق سوآپ دریافت می كنیم.

وی ادامه داد: آذربایجان درخواست افزایش حجم سوآپ گاز با ایران را مطرح كرده كه در جلسه كمیسیون مشترك دوكشور، این درخواست مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت خاطرنشان كرد: البته ما با كلیات این درخواست موافق هستیم و احتمالا به نتیجه می رسد.

قرارداد سوآپ گاز طبیعی ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2005 میلادی میان به امضای مقامات دور كشور رسید.

براساس قرارداد 25 ساله، ایران گاز تحویلی از آذربایجان را از طریق مرز آستارا به نخجوان سوآپ می كند.

جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان و مركز آن شهر نخجوان است.

ارمنستان بین جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری آذربایجان قرار گرفته، بنابراین این دو اقلیم برای تعامل با یكدیگر از خاك جمهوری اسلامی ایران استفاده می كنند.

این جمهوری خودمختار همچنین از جنوب و شمال غربی با جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركیه و از شمال و شمال شرقی به جمهوری ارمنستان محدود شده است.

اقتصام(4)2022**1558
۰ نفر