۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۷
کد خبر: 81264273
T T
۰ نفر

ایرنا و 32 سال چشم انتظاری كاظم اخوان

۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۷
کد خبر: 81264273
ایرنا و 32 سال چشم انتظاری كاظم اخوان

تهران - ایرنا - روایت «كاظم اخوان»، روایت خبرنگار - عكاسی است كه 32 سال پیش برای مستند كردن جنایات رژیم صهیونیستی بار سفر به لبنان اشغال شده بست؛ روایتگر فرهیخته ای كه ایرنا پس از این همه سال همچنان چشم انتظار اوست، او كه عكس هایش، حماسه دوران دفاع مقدس را زنده نگهداشته است.

17مرداد هر سال به مناسبت شهادت شهید محمود صارمی همكار ایرنا در افغانستان، به عنوان روز خبرنگار در تقویم ملی كشور ثبت شده است و این روز دلیلی شد بر یادكردی از اخوان، خبرنگار و عكاس دلاور خبرگزاری جمهوری اسلامی كه لحظه ای به خطرها و تهدیدهایی كه در لبنان انتظارش را می كشید، نیاندیشید زیرا تفكر بسیجی وی سبب می شد، رسالت خبری و انسانی خود را بر هر چیزی ترجیح دهد.

اكنون پس از گذر سال ها، همچنان سرنوشت این خبرنگار حماسه ساز در هاله ای از ابهام است و او كه روزگاری از مظلومیت ها و حقانیت ها خبر و عكس می گرفت، اینك خود فریاد مظلومیتی شده كه قلم به دستان، جویای احوالش هستند.

خبرنگار و عكاس ایرنا در 1338 هجری خورشیدی در مشهد مقدس متولد شد. او در خانواده ای مذهبی رشد و پرورش یافت و تحصیلات خویش را با دریافت دو مدرك دیپلم طبیعی و ریاضی پایان داد.

او با شروع مبارزه مردم در برابر رژیم پهلوی، با آنان همراه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت برای این مرز و بوم مشغول شد.

هنگامی كه حزب بعث عراق به ایران حمله كرد، او راهی اهواز شد و با حضور در ستاد جنگ های نامنظم به دفاع از میهن پرداخت.

او در عملیات گوناگون در كنار مبارزه با تجاوزگران به تصویربرداری و عكاسی از رویدادهای جبهه نبرد مشغول بود تا آیندگان رخدادهای گوناگون جنگ هشت ساله ایران و عراق را شاهد باشند.

كاظم اخوان كه در دوران انقلاب همگام با مردم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش خود را ایفا كرده بود با شروع جنگ تحمیلی به مناطق جنگی رفت و با هنر خود به دفاع از حریم انقلاب پرداخت.

در جبهه های جنوب كشور همرزم مبارز فداكار شهید دكتر مصطفی چمران شد و از همان زمان بود كه همكاری خود را با خبرگزاری ایرنا آغاز كرد.

خاطرات تصویری فراوانی از ایثار، مقاومت و رشادت آن دوران از كاظم و دریچه دوربین او به جا مانده است.

پس از شهادت دكتر چمران، اخوان با روحیه انقلابی و پرتلاش خود و تاثیرپذیری از رفتارهای سردار شهیدش، عازم لبنان شد تا تصاویری از تجاوز و جنایات غاصبان مسجدالاقصی را به ثبت رساند.

این آغاز ماجرایی بود كه كاظم را مانند عكس هایش جاودانه ساخت.

چهاردهم تیر سال 1361 یعنی 32 سال پیش، فالانژهای مرتبط با نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی، چهار دیپلمات ایرانی را در راه بیروت به طرابلس برخلاف قانون بین المللی و مصونیت دیپلماتیك ربودند و قواعد جهانی را به سخره گرفتند.

كاظم اخوان خبرنگار و عكاس ایرنا، سیدمحسن موسوی كاردار سفارت، حاج احمد متوسلیان وابسته نظامی و تقی رستگار مقـدم كارمند سفارت چهار دیپلمات ربوده شده بودند.

روزهای نخست این واقعه اخباری مبنی بر شهادت آنان منتشر شد اما مدرك ها و اطلاعات به دست آمده نشان از آن داشت كه این افراد در اسارت رژیم صهیونیستی هستند.

برپایه شواهد گوناگون، شبه نظامیان فالانژ مسوول این آدم ربایی عنوان شدند.

آن زمان آنان با رژیم صهیونیستی همكاری و ارتباطی نزدیك داشتند و گفته شده كه «سمیر جعجع» فرمانده نیروهای لبنانی (فالانژهای پیشین) چندین بار اعلام كرده كه این افراد را نیروهایش ربوده و تحویل رژیم صهیونیستی داده اند.

جمهوری اسلامی ایران سالهاست كه برای آزادی دیپلمات ها و شهروندان خویش از اسارات رژیم صهیونیستی تلاش و كوشش می كند تا به انتظار طولانی خانواده ربوده شدگان پایان دهد و بدین منظور كمیته‏ای را برای پیگیری وضعیت پرونده دیپلمات‏های ربوده شده تعیین كرده اما به رغم كوشش فراوان، هنوز وضعیت آنان مشخص نیست.

سازمان‏های بین ‏المللی نیز در این زمینه سكوت كردند و از رژیم صهیونیستی نخواستند اطلاعات و اسناد روشنی درباره وضعیت دیپلمات‏های ربوده شده ارایه دهد.

اكنون چندین سال است كه از ربوده شدن دیپلمات های ایرانی در خاك لبنان می گذرد اما مردمان این دیار با امید به پروردگار و تلاش مسوولان هنوز چشم به راه بازگشت آنان هستند.

به راستی كاظم جان تو و دوستانت كجا هستید كه هر از گاهی یاد و خاطره شما همچون گلی خوشبو و معطر فضای ایرنا را عطرآگین می كند و نسیم این رایحه خوشبوی حضور تو و دوستانت در تحریریه ایرنا به همكارانت این نوید را می دهد كه تو روزی باز خواهی گشت و دوباره خبر، گزارش و عكس خواهی شد.

از: فرهاد شرف پور

اجتمام(2) ** 7029 ** 1071اول**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ