صادرات گاز ایران به عراق پس از رفع بحران داعش از اوایل سال 94 آغاز می شود

تهران - ایرنا - معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در خصوص تاثیر بحران امنیتی در عراق و فعالیت های گروه تروریستی داعش بر صادرات گاز به عراق، گفت: انتظار داریم كه در صورت حل معضل داعش، از اوایل فروردین سال 1394 صادرات گاز به عراق آغاز شود.

علی ماجدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینكه ایران دو قرارداد صادرات گاز به عراق از دو مسیر بصره و بغداد امضا كرده است، اظهار داشت: قرارداد مربوط به صدور گاز به بغداد از اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در خصوص روند احداث خط لوله صادرات گاز به عراق، تصریح كرد: خط لوله اصلی صادرات گاز به عراق در داخل خاك این كشور ساخته شده، اما خط لوله در داخل خاك ایران هنوز كامل نشده است.

ماجدی افزود: عراق قرار است كه برای سه نیروگاه خود از مسیر بغداد، گاز وارد كند كه مسیر خط لوله برای بهره برداری برای یكی از نیروگاه ها آماده شده و فقط بخش های فرعی آن باقی مانده بود كه به علت بحران داعش، نتوانسته اند آن را كامل كنند.

وی اضافه كرد: خط لوله گاز در داخل ایران، احتمالا در اواخر شهریور ماه به پایان می رسد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینكه راه اندازی كامل و پایدار این خط لوله نیاز به آزمایش كردن این خط دارد، گفت: پس از اتمام آزمایش ها، از ابتدای سال آینده آمادگی كامل داریم كه به صورت دایم صادرات گاز به عراق را آغاز كنیم.

ماجدی ادامه داد: صادرات گاز به عراق با روزانه 7 میلیون مترمكعب در روز آغاز شده و در نهایت به 25 میلیون مترمكعب در روز افزایش خواهد یافت.

براساس مذاكرات جدیدی كه بین تهران و بغداد در جریان است، صادرات گاز ایران به عراق به روزانه 40 میلیون مترمكعب گاز افزایش خواهد یافت.

همچنین عراق با پشت سرگذاشتن تركیه، بزرگترین خریدار گاز ایران می شود.

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق 4 ساله منعقد شده بود ولی در توافقی كه به تازگی بین وزیران انرژی دو كشور حاصل شد، زمان آن به 10 سال افزایش یافته است.

اقتصام(4)2022**1558
۰ نفر