۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۳۶
کد خبر: 81161751
T T
۰ نفر
عضو خبرگان رهبري:
شيخ مرتضي انصاري از مفاخر جهان اسلام است

دزفول - ايرنا - نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت:شيخ مرتضي انصاري از مفاخر جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار ايرنا آيت الله 'محسن حيدري' روز دوشنبه در همايش 'جلوه هايي از سيره علمي و عملي شيخ مرتضي انصاري (ره) ' در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامي دزفول افزود:شيخ اعظم از جمله مفاخري است كه علاوه بر جهان تشيع بسياري از انديشمندان ديگر مذاهب اسلام نيز به عظمت اين عالم گرانقدر پي برده و تعظيم كردند.

وي اظهار داشت:آفاق شيخ اعظم انصاري از يك مذهب فراتر رفته به گونه اي كه برخي عالمان سني نيز به شيخ اعظم واقف بودند.

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري با ارائه مقاله اي در خصوص ولايت فقيه از منظر شيخ مرتضي انصاري گفت:در حق شيخ انصاري ظلم شده و به ناحق شايعه اي نادرست به وي نسبت داده شده مبني بر اينكه شيخ انصاري نسبت به ولايت فقيه نظر مثبتي نداشته است.

وي اظهار داشت:شيخ انصاري بيش از 20 كتاب نوشته و در اين كتابها به ولايت فقيه پرداخته كه اگرافراد به اين كتابها مراجعه مي كردند شايعه سازي نمي كردند.

آيت الله حيدري افزود:شيخ انصاري از جمله بزرگترين فقهايي است كه حكيمانه بحث ولايت فقيه را مطرح و از آن دفاع كرد.

وي با اشاره به نكاتي در خصوص ولايت فقيه گفت:ولايت فقيه شاخه اي از درخت تنومند رسول خدا(ص) و امير المومنين(ع) است كه اين امر را نه تنها فقهاي شيعه مطرح كردند بلكه كساني كه از دور دستي بر آتش داشتند نيز بر اين حقيقت اعتراف كردند.

عضو خبرگان رهبري گفت:در خصوص ولايت فقيه دو مبناي عمده وجود دارد كه يكي مبناي نصب و نيابت است كه فقيه جامع شرايط در زمان غيبت منصوب است و نيابت عامه دارد و رهبري امت به فقيه مي رسد كه اكثر فقها از جمله شيخ انصاري به اين امر اشاره كرده اند.

وي افزود:مبناي ديگر مبناي حسبه است كه بر مبناي آن خدا احكام بسياري داده و از مكلفين خواسته آنها را انجام دهند .

آيت الله حيدري در خاتمه گفت:شيخ انصاري و برخي علماي ديگر براي حكومت داري فقيه عالم را قبول دارند.

آيت الله 'ابوالقاسم علي دوست' استاد حوزه علميه قم نيز در اين همايش با ارائه مقاله اي با موضوع 'فقه و اقتضائات معاصر با محوريت فقاهت شيخ انصاري' گفت:بدون ترديد تكريم و تعظيم شخصيتي ايستاده بر قله مانند شيخ انصاري تكريم زهد و كوشش است.

وي افزود:فقاهت شيخ يا فقه شيخ براي پيدا كردن مسايل نو ظهور و پرسش هاي امروزي پاسخگوست ولي نياز به تكميل دارد.

آيت الله علي دوست افزود:حوزه علميه به شكل رايج امروزي در قم يك طرح الهي است و طراح وبرنامه ريز آن خداست ولي موسسان اين حوزه هاي علميه افرادي ديگر هستند.

وي اظهار داشت:در طول تاريخ حوزه علميه به دانش هاي اسلامي پرداخته اما يكي از دانش هايي كه هميشه در قله بوده فقه و فقاهت بوده و اگر تمدن اسلامي را تمدن فقه و حقوق بناميم تعبير درستي است.

اين استاد حوزه افزود:جايگاه شيخ انصاري در بين فقها جايگاه ويژه اي است و كتاب مكاسب جزو پديده هاي نادر بشري است.

وي افزود:شيخ انصاري در مقطع خودش بر قله فقه و فقاهت ايستاد.

امام جمعه دزفول و دبير اين همايش نيز از شيخ مرتضي انصاري دزفولي (ره) به عنوان نابغه دوران و علامه دهر نام برد و گفت: خاتم الفقهاء و المجتهدين شيخ مرتضي انصاري (ره) فخر اسلام و عالم تشيع است.

حجت الاسلام'سيدمحمدعلي قاضي دزفولي' از شيخ مرتضي انصاري به عنوان سرآمد نوابغ و نوادر روزگار نام برد و اظهار كرد:

شيخ اعظم به دليل نوآوري و نبوغي كه داشت در علم فقه و اصول سرآمد روزگار خود بود و تنها كسي است كه از ميان علماي شيعه لقب خاتم الفقهاء و المجتهدين را به خود اختصاص داد.

دبير همايش نكوداشت شيخ مرتضي انصاري دزفولي (ره) با بيان اينكه كتاب ' رسائل ' شيخ اعظم داراي ويژگي هايي است كه ديگر كتب اصول از آن بي بهره اند گفت:تحقيق و پژوهش پيرامون شخصيتي بزرگ چون شيخ اعظم به واسطه گستردگي و ژرف نگري وي در فقه و اصول بسيار سخت و پيچيده است چرا كه هر خوشه از فضايل شيخ اعظم دهها و بلكه صدها رشته و شاخه در فضائل و كمالات در مقابل پژوهشگر و محقق نمايان مي كند.

شيخ مرتضي انصاري دزفولي در روز عيد غدير سال 1214 هجري قمري مصادف با 23 ارديبهشت ماه 1179 هجري شمسي در شهر دارالمومنين دزفول ديده به جهان گشود.

اين شخصيت بزرگ اسلام در عمر پر بركت 67 ساله خود قريب به پانزده سال زعامت شيعيان عالم را بر عهده داشت.

همايش جلوه هايي از سيره علمي و عملي خاتم الفقهاء والمجتهدين شيخ مرتضي انصاري دزفولي (ره) با حضور جمعي از علما ،روحانيون و ائمه جمعه در دزفول برگزار شد.

اين همايش با پخش مستندي در خصوص شيخ انصاري به پايان رسيد.ك/2

7278/648
۰ نفر