۱۶ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۳۸
کد خبر: 80982595
T T
۰ نفر
افسردگی ، ناكامی و ناتوانی در مهار بحران زمینه بروز خودكشی

تهران بزرگ- ایرنا- مصاحبه با نوجوانانی كه قصدخودكشی داشته و یا حداقل یك بار آن را تجربه كرده اند نشان می دهدكه اكثر آنها افسرده بوده و برای فرار از موقعیت های سخت و یا ناتوانی در تحمل و مدیریت وضعیت موجود اقدام به خودكشی كرده اند.

بررسی ها نشان می دهد ، این افراد بیشتر از انكه خواستار مرگ باشند به دنبال فرار از موقعیت بحرانی خود بوده اند و در آن لحظات راهی بجزخودكشی نیافته اند.

بسیاری از افرادی كه به حیات خود خاتمه می دهند و یا قصد خودكشی دارند احساس طرد شدن، صدمه دیدن، باختن و یا بی ارزش بودن می كنند.

عده ای از این كه سبب ناامیدی سایر افراد خانواده شده اند نگرانند و جمعی نیز احساس عدم پذیرش از طرف اطرافیان را دارند و تصور می كنند كه به دیگران تحمیل شده اند.

تحلیگران مسایل اجتماعی می گویند: احساس غربت و تنهایی ناشی، كاهش محبت خانوادگی و رها شدن فرد به سرنوشت خود، چشم و هم چشمی ها، آرزوهای دور و دراز در فرد، محرومیت در عشق، فقر مادی و ده ها عامل دیگر آن چنان ناراحتی هایی برای افراد فراهم كرده كه فرد تنها راه نجات خود را در نابودی خویش جستجو می كند.



یك متخصص اعصاب و روان در استان تهران در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با بیان اینكه خودكشی عملی است كه فرد برای پایان دادن به زندگی خود به طور آگاهانه و خودخواسته انجام می دهداظهار داشت: شایع ترین علت خودكشی در بین افراد اختلالات روانی است كه در راس آنها بیماری افسردگی ماژور قرار دارد.

دكتر' غلام رضا حاجتی' گفت: اقدام به خودكشی در بین زنان به علت شیوع افسردگی دو برابر بیشتر از مردان است ولی آمار خودكشی هایی كه منجر به مرگ می شود در مردان به علت استفاده از روش های خودكشی خشن بیش از زنان است.

وی افزود: به دلیل اینكه ساختار روانی زنان با مردان متفاوت است و آنان از لحاظ روانی نسبت به مردان حساس تر هستند، در درك و پذیرش واقعیت ها و مشكلات زندگی از خود واكنش بیشتری نشان می دهند.

دكتر حاجتی ادامه داد: طبق مطالعاتی كه طی یك دهه قبل در ایران انجام شده است متوسط سن اقدام به خودكشی در بین افراد جامعه در دهه سوم زندگی افراد یعنی در سنین 20 تا 30 سال صورت می گیرد.

این متخصص مغز و اعصاب در تهران اذعان داشت: شیوع اقدام به خودكشی دركشور هایی مثل فنلاند و مجارستان بیش از سایر كشور ها است و سالانه حدود 400 هزار نفر در دنیا بر اثر خودكشی جان خود را از دست می دهند.

دكتر حاجتی اضافه كرد: طبق آمار مطالعاتی 10 سال گذشته، بیش از سه چهارم اقدام به خودكشی ها در ایران منجر به فوت نمی شود.

وی افزود: آمار اقدام به خودكشی در استان های غربی نظیر ایلام،كرمانشاه و لرستان بیش از دیگر استان ها است.

این متخصص مغز و اعصاب در تهران اضافه كرد: علت افزایش آمار اقدام به خودكشی در استان های غربی و راههای پیشگیری از آن در دانشگاه علوم پزشكی ایران در دست بررسی است.

دكتر حاجتی استفاده از دارو و موادی نظیر الكل، مواد مخدر، تریاك و مشتقات آن، دارو های محرك و توهم زا و... را از جمله راههای مورد استفاده افراد برای اقدام به خودكشی برشمرد.

وی افزود: طبق بررسی های كه طی دو سال اخیر در كشور صورت گرفته چهار درصد از بار بیماری ها به خودكشی اختصاص یافته است.

**شیوع 12 تا 15 درصدی افسردگی در كشور

دكترحاجتی با بیان اینكه شیوع افسردگی در كشور 12 تا 15 درصد است ادامه داد: افسردگی بر اثر زمینه های ژنتیكی، مشكلات اقتصادی، اجتماعی،خانوادگی و شخصیتی در افراد به وجود می آید.

وی با بیان اینكه افسردگی شایع ترین علت خودكشی در جوامع مختلف بشمار می رود تصریح كرد: با تشخیص و درمان به موقع افراد افسرده تا حد زیادی می توان از خودكشی افراد جلوگیری كرد.

دكتر حاجتی ادامه داد: 50 درصد از مبتلایان به بیماری های روحی و روانی یا به پزشك مراجعه نمی كنند یا درمان صحیحی برای آنان صورت نمی گیرد.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان كرد: با وجود اینكه هزینه های درمانی بیماران روحی و روانی بالااست متاسفانه یكسری از بیمه های مكمل هزینه های درمانی این بیماران را پرداخت نمی كنند.

دكتر حاجتی تصریح كرد: بیمه های پایه نظیر خدمات درمانی و تامین اجتماعی نیز تنها مقدار ناچیزی از هزینه درمان را می پردازند كه این امر باعث شده افرادی كه به بیماری های روحی و روانی مبتلا هستند برای درمان خود اقدام نكنند.

وی افزود: فردی كه دچار بیماری روانی است باید حتما تحت درمان قرار گیرد و در صورت نیاز در بیمارستان بستری شود.

دكترحاجتی خاطرنشان كرد: سازمان تامین اجتماعی براساس تعرفه های دولتی 30 درصد هزینه های درمان را می پردازد و برای بیمارانی كه اقدام به خودكشی كرده اند هزینه ای پرداخت نمی كند.

** قوانین پرداخت هزینه های درمانی بیماران روانی نیازمند بازنگری است

وی افزود: باید در قوانین پرداخت هزینه های درمانی بیماران روانی سازمان های بیمه گذار اصلی بخصوص بیمه مركزی بازنگری شود.

مدیركل سلامت روانی -اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت- درمان و آموزش پزشكی نیز در این خصوص اظهار داشت: اقدام به خودكشی به دلایل مختلف در بین افراد رخ می دهد ولی علت اصلی آن در كشور ما تعارض های بین فردی، خانوادگی و مشكلات اقتصادی است.

دكتر' احمد حاجبی' با بیان اینكه پیشینه اقدام به خودكشی افراد به درستی از سوی خانواده های بیماران ارائه نمی شود افزود: اگر علت اقدام به خودكشی بیماران اختلالات روانی باشد خانواده های آنان از ترس انگ هایی كه ممكن است بر بیمارشان زده شود آن را مطرح نمی كنند.

وی ادامه داد: طبق بررسی های به عمل آمده در كشورهای غربی 80 تا 90 درصد افرادی كه اقدام به خودكشی كرده اند به اختلالات روانی مبتلا بوده اند و گفته می شود این میزان دركشورهای آسیایی 30 تا 40 درصد است.

مدیركل سلامت روانی -اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت- درمان و آموزش پزشكی افزود: به نظر می رسد بالا بودن میزان اقدام به خودكشی زنان نسبت به مردان به علت شیوع اختلالات روانی در بین زنان و نقش های چندگانه ای كه آنان در جامعه و خانواده ایفا می كنند باشد ولی علت و معلول دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

دكتر حاجبی اضافه كرد: براساس آماری كه سال گذشته در نظام بهداشتی كشور به ثبت رسیده و آمار مبتنی بر ثبت معمول نظام سلامت میزان فوت ناشی از خودكشی 2.6 دهم از صدهزار نفر است.

دكترحاجبی شایع ترین شیوه اقدام به خودكشی را مسمومیت با دارو و سموم اعلام كرد

و افزود: بیشترین میزان اقدام به خودكشی در كشور بین افراد 15 تا 24 سال رخ می دهد.

وی تصریح كرد: بیماری كه اقدام به خودكشی كرده جزء بیماران اورژانسی بشمار می رود و اورژانس موظف است كلیه خدمات درمانی را به بیمار ارائه دهد.

رییس اداره هماهنگی و برنامه ریزی بیمه سلامت وزارت بهداشت-درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: بیمه ها هزینه های درمانی بیماری كه اقدام به خودكشی كرده است را تقبل نمی كند.

دكتر' سید موسی طباطبایی' گفت: طبق تعریف مبانی سازمان های بیمه گر، ریسك هایی كه قابل پیشگیری است و افراد دانسته به خود آسیب می زنند تحت پوشش خدمات این سازمان ها قرار نمی گیرد.

وی افزود: تاكنون خدمات روانشناسی و روان درمانی به علت كمبود منابع مالی جزء اولویت های سازمان های بیمه گر قرار نگرفته است و در صورت تامین منابع مالی ممكن است این خدمات جزء اولویت های این سازمان ها قرار گیرد .

دكتر طباطبایی تصریح كرد: وزارت بهداشت طی مكاتباتی از وزارت رفاه خواسته خدمات روانشناسی و روان درمانی جزء الویت های سازمان های بیمه گر قرار گیرد.

مدیركل دفتر بیمه های سلامت اظهار داشت: خدمات روانشناسی و روان درمانی تاكنون تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار نگرفته است ولی مقرر شده این موضوع از سال آینده در رستور كار دبیرخانه شورای عالی قرار گیرد.

دكتر 'محمدباقر هوشنگی' افزود: با در نظر گرفتن اولویت های حوزه سلامت تعرفه های خدمات پزشكی و قیمت های تمام شده ویزیت و هتلینگ برای سال آینده در دستور كار شورای عالی بیمه قرار می گیرد.

وی افزود:برای قرار گرفتن یك خدمت نظیر روانشناسی اول باید بار مالی آن محاسبه شود و بعد از تائید بسته خدمتی و تعرفه آن توسط وزارت بهداشت، در صحن شورای عالی بیمه مطرح و برای تائید به دولت ارائه شود.

**مرگ بیش از دو هزار نفر بر اثر خودكشی

همچنین مدیركل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور نیز اظهارداشت: در شش ماهه نخست سال جاری دو هزار و 142 مورد مرگ مشكوك به خودكشی در كشور روی داده است كه از این تعداد یكهزار و 465 نفر مرد و 677 نفر زن بوده اند.

'حامد نائیچی' افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد مرگ های مشكوك به خودكشی یكهزار و 880 نفر بوده، 13.9 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال آمار مرگ های مشكوك به خودكشی در استان تهران 256 مورد بوده است.

دكتر نائیچی اضافه كرد: 51.7 درصد از موارد خودكشی طی شش ماهه امسال به شیوه حلق آویز بوده است.

گزارش از راضیه زمانی دهكردی

7364/564

سرخط اخبار جامعه