۱۶ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۱۹
کد خبر: 80982390
T T
۰ نفر

آب كارون مناسب آشامیدن نیست

۱۶ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۱۹
کد خبر: 80982390
آب كارون مناسب آشامیدن نیست

اهواز-ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آب روخانه كارون قابلیت استفاده برای آشامیدن را ندارد و برای تامین آب با كیفیت در شهرهای پایین دست استان طرح آبرسانی غدیر بایدهرچه زودتر به بهره برداری رسد.

'احمد رضا لاهیجان زاده' روزدوشنبه در جلسه شورای حفاظت كیفی كارون كه در محل استاندرای خوزستان افزود: با اجرای طرح آبرسانی غدیر كه محل تامین آب آن از رودخانه و سد دز است آب آشامیدنی با كیفیت برای 25 شهر و تعداد زیادی از روستاهای جنوبی استان تامین می شود.

وی در خصوص وضعیت فاضلاب های روستایی گفت: هم اینك فاضلاب 203 روستا مسیر رودخانه كارون به این رودخانه می ریزد كه خروجی فاضلاب های این روستا ها بیش از 15 هزار متر مكعب است.

لاهیجان زاده افزود: در بین روستاهای بالای 200 خانواراستان 12 روستای اولویت دار انتخاب شده كه باید سیستم فاضلاب های این روستاها هرچه زودتر راه اندازی شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشكلات واحدهای پرورش ماهی غیرمجاز در حاشیه رودخانه های استان گفت: هم اینك در حاشیه رودخانه های گرگر،شطیط دو هزار و 48 هكتار پرورش ماهی مجاز و یك هزار و 284 هكتار پرورش ماهی غیرمجاز وجود دارد.

لاهیجان زاده افزود: با احتساب واحدهای پرورش ماهی در روخانه كارون نیز در مجموع شش هزار هكتار پرورش ماهی مجاز و چهار هزار و 500 هكتار غیرمجاز وجود دارد كه برای تامین آب مورد نیاز واحدهای مجاز 478 میلیون متر مكعب و واحدهای غیرمجاز 362 میلیون متر مكعب آب نیاز است.

وی در خصوص ساماندهی زه آب های كشاورزی گفت: یكی از مشكلات مهم در بخش كشاورزی استان زه آب های واحدهای كشاورزی غرب كارون است كه امیداریم در سفر آینده رییس جمهوری به استان خوزستان اعتبارات این پروژه نیز تامین شود.

مدیركل محیط زیست خوزستان در خصوص پروژه لایروبی كارون گفت: طرح لایروبی رودخانه كارون هم اكنون از پل سوم اهواز به سمت پایین دست در حال اجرا است كه در صورت تامین بهتر اعتبارات می توان این پروژه را با شتاب بیشتری به اتمام رساند.

وی در خصوص فاضلاب های بیمارستانی در خوزستان افزود: هم اكنون86 درصد از بیمارستان های خوزستان دارای سیستم دفع فاضلاب است و تنها چند بیمارستان در استان وجود دارد كه هنوز به این سیستم مجهز نشده است.

لاهیجان زاده با اشاره به اینكه رودخانه كارون شاهرگ حیاتی كشور است گفت: یكی از مباحث مطرح شده در جلسه امروز بحث ارتقاء كیفیت رودخانه كارون است كه باید در این زمینه برنامه ریزهای مدونی انجام شود.

وی در خصوص بحث شوری آب رودخانه كارون افزود: یكی از دلایل شوری آب رودخانه كارون سد گتوند است كه به صورت تخصصی جلساتی برای رفع مشكلات این سد در استان خوزستان برگزار شده است.

7161/538

سرخط اخبار استان‌ها