۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹
کد خبر: 80955308
T T
۰ نفر
ولایتی: شرایط برای توافق نهایی میان ایران و 1+5 فراهم است

تهران - ایرنا - رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران ادامه مذاكره و پایبندی به آن چیزی است كه در توافق ژنو آمده و شرایط برای رسیدن به توافق نهایی فراهم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی اكبر ولایتی» روز سه شنبه در حاشیه مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مركز تحقیقات استراتژیك در هفته پژوهش در جمع خبرنگاران افزود: بدون تردید اگر طرف های مقابل (اعضای گروه 1+5) از جمله آمریكا خلاف موارد توافق ژنو عمل كنند در حقیقت خود را در انظار بین المللی رسوا كرده اند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل درباره اقدام اخیر وزارت خزانه داری آمریكا در افزودن به فهرست تحریم های ضد ایران گفت: این تحریم ها قرار نبود اتفاق بیفتد و حتی برخی اعضای گروه 1+5 مثل روسیه به این اقدام آمریكا اعتراض كردند و مطمئنا برخی دیگر از كشورها هم همین نظر را دارند و آمریكایی ها ناچارند به تعهدات خود در توافق ژنو پایبند باشند.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه آیا شرایط را برای رسیدن به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 در روند مذاكرات هسته ای فراهم می بینید؟ گفت: شرایط فراهم است.

وی اظهار داشت: آمریكایی ها چاره ای جز پایبندی به تعهدات خود در توافق ژنو ندارند زیرا پس از تجربه شكست خورده آنها در عراق و افغانستان، لبنان و سوریه حتما نمی خواهند وضعیت آنها در این منطقه با ایران به سمتی پیش برود كه به مصلحت آنها نیست.

وی گفت: در حقیقت این آمریكا است كه بیشتر از ایران نیاز دارد درباره موضوع هسته ای (ایران) فكری بكند و چاره ای بیندیشد.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: ایران بر مواضع خود مبنی بر استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای در چارچوب قراردادهای بین المللی از جمله معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان. پی. تی) تاكید دارد و هیچ چیز مانع ایران در این مسیر نخواهد شد زیرا كارغیرقانونی انجام نمی دهد.

ولایتی گفت: این مواضع ایران مورد پذیرش اكثریت كشورهای جهان از جمله اكثریت اعضای گروه 1+5 است.

وی در ادامه با بیان این كه آمریكایی ها تناقض گویی می كنند، گفت: در زمانی كه مذاكرات هسته ای در حال انجام بود، آنها ابراز توافق می كردند ولی بعد از آن، برای این كه بتوانند صهیونیست ها یا برخی از مرتجعین منطقه را راضی كنند، حرف های خلاف اظهارات خود می زدند و دنیا هم شاهد این رفتار آمریكایی ها است.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران برای استفاده صلح آمیز از امكانات هسته ای كه به دست پژوهشگران خود فراهم كرده است، از هیچ كس اجازه نخواهد گرفت.

وزارت خزانه داری آمریكا 21 آذر ماه جاری اسامی 19 فرد و شركت را به فهرست تحریم های قبلی علیه ایران افزود كه هیات كارشناسی جمهوری اسلامی ایران نیز كه در حال مذاكره با كارشناسان 1+5 در وین در مورد ساز و كار اجرایی توافقنامه ژنو بود، مذاكرات را متوقف كرد و به تهران بازگشت.

محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه در تماس اخیر تلفنی كه جان كری همتای آمریكایی اش با وی داشته، مراتب نارضایتی جمهوری اسلامی ایران را از اقدام اخیر وزارت خزانه داری آمریكا اعلام كرده است.

سیام(3)**1723**9132**1572
۰ نفر