۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۰
کد خبر: 80946476
T T
۰ نفر
منعی برای انتقال بورس فلزات به اصفهان وجود ندارد

اصفهان- ایرنا- رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: از نظر سازمان بورس هیچ منعی برای حضور شعبه بورس كالا در اصفهان وجود ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان، 'علی صالح آبادی' در نشستی كه به همت كمیسیون تامین مالی و سرمایه گذاری اتاق اصفهان و با همكاری استانداری اصفهان برگزار شد، پیشنهاد انتقال بورس آهن و فولاد به اصفهان را بررسی كرد.

وی افزود: در راستای تمركززدایی، بورس كالا می تواند از ظرفیت اصفهان در بخش عرضه و تقاضای آهن و فولاد استفاده كند.

وی از ایجاد بهترین امكانات در بورس كالای كشور خبر داد و گفت: رویكرد سازمان بورس تقویت دفاتر منطقه ای در مراكز استانهاست.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار تاكید كرد: برای انتقال بورس آهن و فلزات به اصفهان نه تنها هیچ منعی نداریم، بلكه این كار را هم تشویق می كنیم.

'حمیدرضا فولادگر' نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: استان اصفهان با تولید 70 درصد فولاد كشور و خریداران عمده این محصولات می تواند مكانی مناسب برای معاملات آهن و فولاد كشور قلمداد شود.

مدیرعامل شركت بورس كالای ایران نیز در این نشست گفت: بیشترین سطح دسترسی بورس در اختیار تالار اصفهان است و این تالار به صورت الكترونیكی می تواند در كلیه عرضه ها شركت كند.

'حسین پناهیان' افزود: مهمترین كاركرد بورس كالا ایجاد بستر قانونمند برای عرضه، تقاضا و قیمت گذاری كالاست و این مهم بر اساس ساختار بازار سرمایه ایجاد شده است.

به گفته وی، تمام عرضه كنندگان در بورس تولیدكنندگان هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت اسامی تولیدكنندگان را در قالب سایت اینترنتی در اختیار بورس كالا قرار داده است.

وی گردش مالی بورس كالا در سال گذشته را بیش از 70 هزار میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: این بورس توانسته است به شفاف سازی معاملات كمك كند.

پناهیان تاكید كرد: سال گذشته 18 هزار میلیارد تومان تامین مالی برای تولید فولاد شركت های فولادسازی صورت گرفته كه بیشتر از طریق قرارداد سلف بوده است.

وی تصریح كرد: از ابتدای امسال 11 هزار و 700 میلیارد تومان تامین مالی فراهم شده، در حالی كه در سال 90 حجم مبادلات بورس كالا 30 هزار میلیارد تومان بوده كه 34 درصدش به بخش صنعتی و معدنی اختصاص یافته است.

پناهیان یادآور شد: در شش ماه سال 92، حجم عملیات بورس 34 هزار میلیارد تومان بود كه 35 درصد آن را محصولات صنعتی و معدنی،یك درصد را كشاورزی و 30 درصد را نفت و پتروشیمی تشكیل می داد كه از حجم 34 درصد بخش صنعتی و معدنی 26 درصد به فولاد و 6 درصد به مس و مابقی به بقیه فلزات تعلق دارد.

وی اضافه كرد: از مجموع ارزش معاملات، فولاد مباركه سهم 10 درصدی و ذوب آهن سهم 4 درصدی دارد.

وی از ابلاغ دستورالعمل تالار اختصاصی و شعب و نمایندگی كارگزاران در استانها خبر داد و گفت: بر اساس مقررات این امكان فراهم است كه تالار اختصاصی راه اندازی شود و دسترسی الكترونیك آن بر عهده بورس كالاست.

وی از جدا شدن بخش اتاق پایاپای بورس كالا و سپردن به شركت سپرده گذاری مركزی خبر داد و گفت: پولی در بورس كالا متمركز نیست بلكه در حساب خریداران و فروشندگان این پول بلوكه می شود.

معاون دفتر اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این جلسه از آمادگی استان برای ایجاد بازار مالی خبر داد و گفت: ایجاد این بازار بر اساس قابلیت های استان و كریدورهای حمل و نقل و وجود واحدهای صنعتی بزرگ و متوسط است.

وی با اشاره به عمده خریداران و فروشندگان فولاد در استان اصفهان گفت: عمده خریداران و فروشندگان از اصفهان و جنوب كشور مجبورند به تهران بیایند و خرید كنند.

د/7143/1042

سرخط اخبار استان‌ها