۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۳۷
کد خبر: 80901150
T T
۰ نفر
مدیر عامل بنیاد بین الملی غدیر: دستمزد برخی مداحان آفت  است

قم- ایرنا - مدیر عامل بنیاد بین الملی غدیر، دستمزد بالای برخی مداحان در عزاداری های حسینی را به مثابه آفت دانست و گفت: روضه خوان و نوحه خوان باید در مجالس عزاداری تمام همت خود را در مسیر ترویج فرهنگ عاشورا قرار دهد و این مجالس را عاملی برای تامین معاش و جذب مسائل مادی قرار ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین ' حسن ملك محمدی ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كرد: امام حسین (ع) جان، مال و اهل بیت مظلومش را فدای اسلام كرد تا ما با تعیین دستمزدهای آنچنانی، مجالس عزاداری حسینی را به محلی برای جذب مسائل مادی تبدیل كنیم؟

وی گفت: این مساله مانع ترویج فرهنگ و شعور حسینی در بین مردم است.

وی افزود: اگر مردم در مجالس عزاداری به مداحان و روضه خوان ها احسانی كردند آنها دریافت كنند ولی مشخص كردن مبلغ دستمزد، با فرهنگ اهل بیت(ع) مغایرت دارد.

مدرس حوزه علمیه قم یادآوری كرد: باید از این فرصت معنوی و نورانی محرم در جهت بصیریت و معرفت نسبت به اهل بیت (ع) استفاده و عزاداری ها را به صورت سنتی برگزار كنیم و از هر گونه اقدامی كه رنگ غیرارزشی و غیرمعنوی دارد، پرهیز كنیم.

وی همچنین استفاده از برخی ابزار و ادوات، الحان و اشعار كه منافات با فرهنگ و شان و منزلت عاشورا ندارد را از دیگر آفات در مسیر عزاداری های حسینی ذكر كرد.

ملك محمدی با اشاره به اینكه سرودن اشعار كم محتوا در مجالس عزاداری با اهداف امام حسین (ع) مطابقت ندارد، گفت: گاهی در برخی اشعار عزت، عظمت و طبع بلند و روحیه استقامت و صبر و ایستادگی اهل بیت(ع) نادیده گرفته شده و با سرودن اشعار تحقیر آمیز و ناپسند به فرهنگ عاشورا لطمه وارد می شود.

وی ادامه داد: نباید با بهانه اظهار ارادت به امام حسین (ع) و یارانش، به برخی از اقدامات دست بزنیم كه با روح بلند عاشورا و كربلا ناسازگار باشد.

ملك محمدی همچنین نادیده گرفتن حقوق مردم در عزاداری ها، اختلاط زن و مرد در برخی مجالس، بی توجهی به زمان برپایی نماز اول وقت و طولانی كردن مراسم عزاداری در شب های محرم را از دیگر آسیب ها در برخی مجالس ذكر كرد.

وی گفت: امام حسین شهید راه خداوند، اسلام، قرآن، ارزش های دینی مانند نماز، امربه معروف و نهی از منكر، سعادت، عزت و نجات بشریت شده است و همه كارهای ما باید در این راستا باشد.

وی ادامه داد: اگر در مجالس عزاداری، حقوقی را نادیده بگیریم و یا موضوع حلال و حرام الهی رعایت نشود و نماز كه بزرگترین فریاد امام حسین در ظهر عاشوا بود مورد بی توحهی قرار گیرد این عزاداری مطلوب نیست.

ملك محمدی عزاداری در دفتر رهبر معظم انقلاب را از هر جهت الگوی مناسبی برای هیات های مذهبی ذكر كرد و گفت: این مراسم با نماز مغرب و عشا و تلاوت قرآن و ذكر بیان معارف اهل بیت (ع) و نوحه خوانی به شكل پرشور آغاز و در كمتر از دو ساعت با كیفیت و با محتوای عالی به پایان می رسد.

وی افزود: عزاداری ها باید حد و مرز داشته باشدو برنامه های هیات ها نیز باید از امام حسین در عاشورا، درس نظم بگیرند. ك/3

7401 / 380/
۰ نفر