۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۳:۳۹
کد خبر: 80889959
T T
۰ نفر
استفاده از بذور استاندارد و گواهی شده،تولیدات زراعی را افزایش می دهد

گرگان - رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد كشاورزی گلستان گفت: یكی از بهترین شیوه های افزایش كمی و كیفی تولید محصولات زراعی، استفاده از بذور استاندارد و گواهی شده است.

'سهراب سهرابی' روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: بذور غیراستاندارد موجب ضرر و زیان هنگفت و جبران ناپذیر به تولید و درآمد كشاورزان خواهد شد.

وی با توصیه به كشاورزان كه از استفاده بذور غیراستاندارد كه توسط دلال ها و واسطه ها، مراكز غیرمجاز و علوفه فروشی ها توزیع می شود، اجتناب كنند، ادامه داد: بذور مجاز زیر نظر مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان ها، مراكز خدمات جهاد كشاورزی متعلق به شركت های تعاونی روستایی سازمان تعاون روستایی استان، كارگزاران رسمی شركت خدمات حمایتی كشاورزی و انبارهای شركت توسعه كشت دانه های روغنی استان توزیع می شود.

سهرابی اظهار كرد: استان گلستان با تولید یك صد هزار تن و بالغ بر 40 درصد تولید دانه روغنی كلزا، رتبه اول تولید این محصول را در كشور به عهده دارد و همواره نقش اساسی در تأمین روغن مورد نیاز مردم و كنجاله مورد نیاز دام و طیور داشته است.

وی با اشاره به این كه وزارت جهاد كشاورزی با برنامه ریزی و تدوین برنامه های كوتاه مدت و میان مدت سعی در كاهش وابستگی نیاز روغن و كنجاله كشور دارد، افزود: بذور استاندارد هیبرید كلزا می بایست پس از كشت بذور والدینی با فاصله ایزولاسیون 1600 متر و مزارع عاری از علف های هرز و بیماری ها و زیر نظر متخصصان اصلاح نباتات و مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال كشت و تولید شود.

سهرابی گفت: هم چنین بذور آزاد گرده افشان (OP) حاصل كشت بذور مادری و نظارت نماینگان مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید و عرضه می شود.

وی ادامه داد: حداقل خلوص فیزیكی 98 درصد، حداكثر مواد خارجی 2 درصد، حداقل قوه نامیه 85 درصد، حداكثر رطوبت 8 درصد و حداكثر بذر علف های هرز غیرمجاز در كیلوگرم 30 عدد از استانداردهای بذر كلزاست.

سهرابی گفت: مشاهده پاكت های حاوی دانه كلزا حاكی از توزیع بذور غیراستاندارد و بدون لیبل مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال است و حاوی دانه علف های هرز غیرمجاز، آفت زده، بذور آلوده به بیماری ها، دانه های شكسته و غیراستاندارد است.

به گفته وی، ارقام مناسب برای كشت در مناطق دشت و میاندشت استان شامل ارقام هایولا 401، هایولا 308، آرجی اس (RGS) ، هایولا 50، نسل دوم هایولا 401 و رقم زرفام برای كشت در مناطق كوهستانی و سردسیر استان هستند.

7464/602

سرخط اخبار استان‌ها