۲۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۱۳
کد خبر: 80856708
T T
۰ نفر

سایت فیلا: جویبار پایتخت كشتی ایران

۲۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۱۳
کد خبر: 80856708
سایت فیلا: جویبار پایتخت كشتی ایران

تهران - هر كشور صاحب كشتی در جهان، حداقل یك ایالت یا منطقه و یا استان دارد كه كشتی در آنجا سلطان با اهمیت است. این منطقه در روسیه، جمهوری های داغستان و چچن و در آمریكا، ایالت های آیووا، پنسیلوانیا و كلرادو اسپرینگ می تواند باشد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی فدراسیون بین المللی كشتی (فیلا)، در ایران كشوری كه شیفته و مهد كشتی است، چندین استان می توانند مدعی برتری منطقه ای كشتی باشند. اما در چند سال گذشته، استان مازندران بیشترین نسل كشتی گیران مطرح را در رده های سنی مختلف پرورش داده و در سال 2013 برخی قهرمانان از این منطقه و به ویژه از شهر كوچك جویبار برخاسته اند.

تیم ملی كشتی آزاد ایران، ماه گذشته در پیكارهای كشتی قهرمانی سال 2013 بزرگسالان جهان در شهر بوداپست مجارستان، پس از سال 2002، نخستین مقام قهرمانی خود را بدست آورد. از پنج مدال آور تیم ایران، سه تن از شهر كوچك جویبار بودند كه كل جمعیت آن فقط 27 هزار نفر است.

ورزش اول جویبار نظیر بسیاری از نقاط ایران، فوتبال، بسكتبال و یا حتی والیبال نیست. ورزش جویبار و علاقه مردم آن كشتی است. در واقع جویبار تنها شهر ایران و شاید در جهان است كه مركز شهر آن به نام این ورزش بزرگ و باستانی نام گذاری شده است. «میدان كشتی».

در میدان اصلی این شهر كوچك، مجسمه ای قرار دارد كه دو كشتی گیر را در حال كشتی گرفتن نشان می دهد.

كشتی گیران جویباری در چهار وزن از هفت وزن مسابقه های

قهرمانی جهان در سال 2013 در تیم ملی كشتی آزاد ایران حضور داشتند. «رضا یزدانی» یكی از معروف ترین كشتی گیران ایران و جهان، مدال طلای وزن 96 كیلوگرم را از آن خود كرد و دارنده چهار مدال قهرمانی جهان (دو مدال برنز در سال های 2006 گوانگ ژو چین و 2007 باكوی جمهوری آذربایجان و دو مدال طلا در سال های 2011 استانبول تركیه و 2013 بوداپست مجارستان) و همانند

یك قهرمان مورد تمجید قرار گرفت. او معروف است به پلنگ جویبار، چرا كه طرز كشتی گرفتن او فقط با پلنگ مقایسه می شود.

یزدانی تنها كشتی گیر مشهور جویباری نیست.

«عزت الله اكبری» نیز در نخستین حضور خود در تركیب تیم ملی كشتی آزاد ایران، مدال نقره وزن 74 كیلوگرم را در بوداپست مجارستان تصاحب كرد و علاوه بر آن، زمینه قهرمانی تیم كشورش را نیز فراهم آورد و به عنوان یك پدیده در كشتی ایران و شهر جویبار شناخته شد.

اگرچه او مدال طلا نبرد اما كشتی متهورانه او در دیدار نهایی وزن 74 كیلوگرم مقابل قهرمان سرشناس آمریكایی به نام «جوردن ارنست باروز» قهرمان سال های 2010 و 2011 جهان و بازی های المپیك 2012 لندن، توجه زیادی را به خود جلب كرد.

غیر از این ها، قهرمانان دیگری نیز از شهر كوچك جویبار به تیم ملی كشتی آزاد ایران و دنیای كشتی معرفی شده اند.

«مسعود اسماعیل پور» كه دو بار قهرمان جوانان جهان شده است، در بوداپست مجارستان در وزن 60 كیلوگرم مدال برنز گرفت.

«كمیل قاسمی» دیگر كشتی گیر متولد جویبار است. او در بازی های المپیك 2012 لندن و در نخستین حضور خود در میدان های بزرگ و با اهمیت همچون المپیك به مدال برنز وزن 120 كیلوگرم دست یافت اما در مسابقه های جهانی سال 2013 در مجارستان، مدالی كسب نكرد.

ظهور این كشتی گیران جویباری تصادفی نیست، بلكه نتیجه تمریبات مناسب و آموزش خوب و تلاش های خستگی ناپذیر یك مربی كارآمد و با تجربه به نام «محمود اسماعیل پور» است.

پدر «مسعود اسماعیل پور»، مربی اول جویبار است و از سال 2002 تاكنون (همان سالی كه ایران برای سومین بار قهرمان كشتی آزاد جهان شد) كه شاگرد او «مهدی حاجی زاده» مدال طلای وزن 74 كیلوگرم را در مسابقه های كشتی آزاد قهرمانی جهان در تهران كسب كرد، در پیكارهای قهرمانی جهان حضور داشته است.

واكنش جویبار به این مدال، نامگذاری سالن كشتی این شهر به نام «مهدی حاجی زاده» به افتخار عملكرد چشمگیر این كشتی گیر بود.

این كشتی گیران بعد از درخشش در شهر بوداپست مجارستان، در بازگشت به جویبار همچون قهرمانان بزرگ و ملی مورد استقبال قرار گرفتند.

بعد از 11 سال، ایران بار دیگر در كشتی آزاد قهرمان جهان شد و كشتی گیران جویباری، نقش مهمی در كسب این عنوان داشتند.

ورزشی (5). ** 1584 ** 1589
۰ نفر