۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳
کد خبر: 80827712
T T
۰ نفر
مرز رسمی پرویزخان بهترین شرایط جهت ترانزیت سوخت عراق و صادرات كالاست

سلیمانیه – كارشناس سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه گفت: مرز رسمی پرویزخان در غرب استان كرمانشاه بهترین شرایط را جهت امكانات خدماتی برای ترانزیت مواد نفتی و سوخت عراق و صادرات انواع كالا به این كشور در مقایسه با دیگر مرزهای غرب كشور دارد.

'حمیدرضا بداقی' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا به شمال عراق افزود: جمهوری اسلامی در طول مرزهای خود با اقلیم كردستان عراق دارای سه مرز رسمی (پرویزخان، باشماق و حاج عمران) و چند مرز غیر رسمی است.

وی تاكید كرد: با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی، وجود زیر ساخت های مناسب ارتباطی و جاده ایی و نیز حضور مناسب دستگاه های خدماتی همچون گمرك، گذرنامه و پلیس مرزبانی و داشتن پایانه مرزی، پرویزخان بهترین مرز رسمی ایران برای انجام امور تجاری با عراق محسوب می شود.

بداقی اظهار كرد: در این مرز تردد مسافر نسبت به دو مرز رسمی دیگر (باشماق و حاج عمران) بسیار كمتر است و همین امر باعث می شود تا ارایه خدمات به رانندگان تانكرهای حامل سوخت (ترانزیت) و دیگر كالاهای صادراتی با سرعت بیشتری انجام شود به شرط آنكه در عملیات توسعه و ساخت پایانه مرزی تسریع شود.

وی با اشاره به معطلی طولانی مدت تانكرهای حامل سوخت ترانزیت و حامل بار در دو مرز باشماق و حاج عمران، گفت: در این مرزها گاهی رانندگان به دلیل محدودیت ها برای ورود به ایران روزهای زیادی (بین 20 تا 35 روز) در انتظار می مانند.

كارشناس كنسولگری ایران در سلیمانیه یادآور شد: توقف طولانی رانندگان ترانزیت سوخت و بار صادراتی برای ورود به ایران بدلیل كمبود امكانات رفاهی و خدماتی، بهداشتی، پاركینگ و نمازخانه در این مرزها، مشكلات زیادی را برایشان ایجاد كرده است.

وی با بیان اینكه هم اكنون روزانه 450 دستگاه تانكر حامل سوخت و مشتقات نفتی اقلیم كردستان عراق از مرز رسمی پرویزخان به سمت بنادر جنوبی كشورمان ترانزیت می شود، افزود: در صورت رفع برخی نواقص امكان افزایش این میزان و روان تر شدن ترددهای مرزی وجود دارد.

بداقی خاطر نشان كرد: توجه به مرزهای زمینی با اقلیم كردستان عراق و توسعه بخش های خدماتی و رفاهی آنها، ضمن اینكه ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد، در نهایت سودآوری مطلوبی هم برای كشورمان بدنبال خواهد داشت علاوه بر این رضایت مندی مراجعان را نیز به همراه دارد.

به گفته وی، از مهمترین مشكلات كشور در مرزهای رسمی، نبود یك مدیریت واحد و عدم هماهنگی میان دستگاه های خدمات رسان و امنیتی مسوول است كه این عوامل موجب شده تا در روند توسعه فعالیت های اقتصادی مشكلاتی به وجود آید.

كارشناس كنسولگری ایران در سلیمانیه گفت: باید یك مدیریت واحد، هماهنگ و برنامه ریز برای سازماندهی فعالیت های اقتصادی و تجاری در مرزهای با اقلیم كردستان شكل گیرد تا از این بازار مطلوب و سودآور، بهره مندی بیشتری داشته باشیم.

خاورم**9102**1515

سرخط اخبار جهان