۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۳۱
کد خبر: 80821474
T T
۰ نفر

مقام تاجیك: تاجیكستان از بن بست ارتباطی خارج شده است

۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۳۱
کد خبر: 80821474
مقام تاجیك: تاجیكستان از بن بست ارتباطی خارج شده است

دوشنبه ـ معاون اول نخست وزیر تاجیكستان گفت: با اقدامات انجام شده طی 10 سال گذشته جمهوری تاجیكستان عملا از بن بست ارتباطی خارج شده است.

به گزارش ایرنا، 'مطلوب خان دولت اف' روز چهارشنبه در همایش بین المللی موسوم به ' توسعه امكانات حمل و نقل و ظرفیت ترانزیتی كشورهای آسیای مركزی تا سال 1402 ' در شهر دوشنبه افزود: تاجیكستان 23 طرح دولتی مهم طی 10 سال گذشته در زمینه حمل و نقل و ارتباطی اجرا كرده است كه نتیجه آنها احداث یك هزار و 650 كیلومتر جاده، 109 پل و 27 كیلومتر تونل در این كشور بوده است.

به گفته این مقام بلند پایه جمهوری تاجیكستان كشورش برای عملی ساختن 11 طرح سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل، مبلغ یك میلیارد دلار هزینه كرده است.

وی اظهار داشت: تاجیكستان برای رشد و توسعه ظرفیت منطقه آسیای مركزی نیز كارهای زیادی را انجام داده است.

تكیه سادات مدیر حمل و نقل سازمان بین المللی اكو نیز با اشاره به اینكه تركمنستان،آذربایجان و قزاقستان فعالیت خود را در بنادر حوزه دریای خزر گسترش داده اند، گفت: این اقدامات نشان می دهد بنادر حوزه دریای خزر در آینده نقش محوری در اقتصاد كشورهای شرق آسیا تا اروپا خواهند داشت.

وی افزود بندر 'امیرآباد' ایران با توجه به اتصال به خطوط ریلی و امكان ارتباط سریع با خلیج فارس می تواند نقش محوری را در اتصال این كشورها به آبهای آزاد داشته باشد.

دهمین اجلاس بین دولتی كریدور حمل و نقلی اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به 'تراسیكا' و همایش 'رشد و توسعه حمل و نقل جاده ای و اقتدار ترانزیتی آسیای مركزی در دوره تا سال 2023 (1402شمسی)با حضور 14 كشور ازجمله ایران، ارمنستان، گرجستان، قرقیزستان، تركیه، اوكراین، ازبكستان، تاجیكستان، لیتوانی، تركمنستان و چند سازمان منطقه ای و بین المللی از دیروز در شهر دوشنبه آغاز شد و امروز چهارشنبه با تصویب سند نهایی به پایان می رسد.

یك هیات از كشورمان به سرپرستی 'شهریار افندی زاده'، معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان حمل نقل جاده ای نیز در این دو همایش حضور یافته است.

آساق**ه.ص**1663**1577

سرخط اخبار جهان