۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۴
کد خبر: 80804674
T T
۰ نفر

رصد 22 حادثه طبیعی با استفاده از فناوری فضایی

۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۴
کد خبر: 80804674
رصد 22 حادثه طبیعی با استفاده از فناوری فضایی

تهران- قائم مقام سازمان فضایی ایران گفت: در سال جاری 22 حادثه طبیعی با استفاده از خدمات فناوری فضایی و به ویژه ماهواره های سنجش از دور رصد شده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر حمید فاضلی روز شنبه در مراسم آغاز به كار نخستین كارگاه كابرد فناوری فضایی در مدیریت و كاهش خطر بلایای طبیعی در پژوهشگاه فضایی ایران با تاكید بر كاربرد فناوری فضایی و به ویژه ماهواره های سنجش از دور در پایش و كاهش بلایای طبیعی گفت: شبكه چاركتر متشكل از كشورهای دارای ماهواره سنجش از دور، از ابتدای سال جاری میلادی تاكنون اقدام به جمع آوری اطلاعات حین و بعد از 22 حادثه و بلایای طبیعی كرده و از این طریق به افزایش كاهش زیان های ناشی از این بلایا پرداخته است.

فاضلی اضافه كرد: این شبكه در دو زلزله در چین، 2 مورد توفان در كشور سنگال و ماداگاسكار، یك مورد آتش سوزی درسنگال و حادثه فوران آتش فشان شیلی و 16 مورد سیل ازطریق جمع آوری اطلاعات ماهواره حین و پس از وقوع حادثه كمك كرده است.

***ارایه سیستم پایش و هشدار زلزله مبتنی بر تصاویر ماهواره

قائم مقام سازمان فضایی ایران از راه اندازی ژئوپورتال ایران در حوزه داده های فضایی در این سازمان خبر داد و گفت: این پورتال به ارایه سرویس آرشیو و جستجوی سریع داده های فضایی از طریق داده های ماهواره های سنجش از دور، با استفاده از تصاویر ماهواره ای پردازش شده و نیز زیرسیستم پایش و هشدار زلزله بر مبنای تصاویر ماهواره ای می پردازد.

***پایش و پیش بینی خشكسالی توسط تصاویر ماهواره ای

فاضلی همچنین ارایه سیستم پایش و پیش بینی خشكسالی توسط تصاویر ماهواره ای را از دیگر خدمات ارایه شده توسط سازمان فضایی ایران در پیشگیری و مبارزه با بلایای طبیعی عنوان كرد وگفت: این شبكه توسط متخصصان داخلی طراحی شده است.

به گفته وی پرتاب ماهواره سنجش از دور نوید با پرتابگر داخلی سیمرغ از جمله دستاوردهای این سازمان در حوزه كاهش بلایای طبیعی است.

***راه اندازی دفتر اسپایدر در ایران به منظور انجام واكنش سریع در وقوع حوادث طبیعی

قائم مقام سازمان فضایی ایران همچنین خاطرنشان كرد: دفتر منطقه ای سازمان ملل متحد در سال 2009 میلادی در منطقه جنوب غرب آسیا در ایران راه اندازی شده است كه این دفتر وظیفه ارایه اطلاعات با استفاده از فناوری فضایی در تمامی كشورها رادارد و هدف آن امكان استفاده از داده های فضایی برای پیش آگاهی از وقوع بلایای طبیعی و نیز امكان واكنش سریع در هنگام وقوع بلایای طبیعی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برگزاری این كارگاه بین المللی گفت: تولید اطلاعات از داده های خام ماهواره ای و نیز پیش بینی وقوع بلایای طبیعی مهمترین هدف این كارگاه محسوب می شود كه مورد توجه بسیاری از كشورهای پیشرفته در این زمینه است.

نخستین كارگاه كاربرد فناوری فضایی در مدیریت و كاهش خطر بلایای طبیعی 16 تا 28 شهریور در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار می شود.

علمی(3)**9190**1599
۰ نفر