۱۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۵۸
کد خبر: 80760859
T T
۰ نفر

اسلام آباد–رسانه هاي پاكستان روز شنبه گزارش دادند: بارش سنگين و بدون وقفه باران در ايالت هاي خيبرپختونخوا، پنجاب و بلوچستان اين كشور و همزمان جاري شدن سيل در اين مناطق منجر به جان باختن ده ها نفر شده در حالي كه چند روستا در اين ايالات زير آب رفتند.

بگزارش ایرنا به نقل از منابع خبری محلی، باران های سیل آسا امروز در بخش های شمالی غربی ایالت خیبرپختونخوا باعث طغیان رودخانه ها و بندهای مسدود شده آب شد.

مسوولان اورژانس و ستاد مقابله با حوادث غیر مترقبه شهر پیشاور مركز این ایالت و دیگر شهرهای خیبرپختونخوا گفتند: جاری شدن سیل در این مناطق بسیاری از منازل مسكونی را زیر آب فرو برده و تاكنون كشته شدن 13 تن از جمله پنج كودك نیز در این حوادث تایید شده است.

وضعیت آماده باش و اضطراری در منطقه 'نوشهره' از شهرهای ایالت خیبر پاكستان نیز به دلیل نگرانی از جاری شدن سیل و جلوگیری از هرگونه حوادث سنگین اعلام شده است.

فروكش شدن بند 'بودهنی' در شهر 'چارسده' این ایالت منجر به مسدود شدن جاده ها و تعلیق تردد وسایل نقلیه در مناطق مختلف این شهر شده است.

در شهر 'چیترال' در شمال پاكستان بارش سنگین باران و جاری شدن سیل منجر به خسارت شدید به جاده های ارتباطی در این شهر شده و گزارش شبكه های خبری حاكی از آسیب دیدن 120 منزل مسكونی و 60 باب از مغازه ها و فروشگاهها در این شهر می باشد.

در مناطق قبایلی پاكستان نیز بارش باران ادامه دارد، در منطقه قبیله ای 'كرم' بر اثر ریزش سقوط یك منزل مسكونی درپی بارش سنگین باران چهار نفر كشته و یك تن زخمی شدند.

اداره هواشناسی پاكستان اعلام كرد: طغیان رودخانه های 'ایندوس، جهلم و چناب' در ایالت پنجاب در شرق این كشور باعث جاری شدن سیل در مناطق روستایی و شهری این ایالت شده است.

مسوولان دولتی در ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاكستان نیز گزارش دادند: جاری شدن سیل در مناطق شهری این ایالت باعث شده تا تیم های امدادی و مراكز درمانی این مناطق در حالت آماده باش قرار بگیرند.

در شهر بندری كراچی مركز ایالت سند در جنوب پاكستان نیز از صبح امروز بارش بدون وقفه باران ادامه داشته و جمع شدن آب در خیابان و كوچه های در نواحی مختلف این شهر زندگی مردم را با مشكلات جدی روبرو كرده است.

منابع خبری از ریزش سقف برخی از منازل و مغازه ها در شهر كراچی در اثر بارش سنگین باران و جان باختن هفت نفر از جمله دو كودك در این حوادث خبر دادند.

طی سه سال گذشته پاكستان شاهد حوادث سنگین جاری شدن سیل در مناطق مختلف كشورش بود،این فجایع طبیعی بیش از میلیاردها دلار به مناطق مسكونی،عمومی وصنعتی ازجمله محصولات كشاورزی در چهار ایالت پاكستان خسارت وارد ساخت.

سال گذشته بارش باران‌های سیل آسا در مناطق شهری و روستایی صدها تن كشته بر جای گذاشت، تعداد زیادی از منازل مسكونی در مناطقی از پاكستان را به زیر آب برده و به تخریب ده ها پل،تاسیسات مخابراتی و مسدود شدن جاده‌ها منجر شده است.

با توجه به بررسی های به عمل آمده در سال 2011 و 2012 در پاكستان، جاری شدن سیل در ایالات سند و بلوچستان این كشور در سال گذشته میلادی چیزی حدود 3.4 میلیارد دلار به زیرساخت ها، كشاورزی، آموزش و پرورش، بهداشت و مسكن پاكستان خسارت وارد كرد.

كارشناسان دو بانك جهانی و توسعه آسیا تخمین زده اند كه سرمایه گذاری سالانه به مبلغ تنها 27 میلیون دلار در مناطق سیل زده پاكستان می تواند بلایای طبیعی سیل در این كشور را به حداقل برساند.

آساق**1095

سرخط اخبار جهان