۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۵
کد خبر: 80751937
T T
۰ نفر
سطح آب سفره هاي زيرزميني بيش از 350 دشت كشور با افت شديد مواجه است

اراك - رييس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: سطح آب سفره هاي زيرزميني در بيش از 350 دشت از 650 دشت كشور با افت شديد مواجه شده است.

'عباس رجایی' روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به خشكسالی های اخیر ادامه این روند بشدت نگران كننده بوده و جبران بیلان منفی آب های زیرزمینی و تقویت زیرساخت های منابع آبی نیازمند برنامه های هدفمند و دقیق است.

وی ادامه داد: یكی از راهكارهای جبران افت منابع آب ، فراهم آوردن فرصت جذب روان آب های سرگردان به سفره های زیرزمینی از طریق عملیات آبخیزداری و آبخوان داری است كه مطالعات آن در كشور انجام شده است.

نماینده اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد كمیسیون كشاورزی به دولت این است كه در برنامه ای 10 ساله، هر سال یك میلیارد دلار از منابع كشور به تقویت عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص یابد تا شرایط حاد آب های زیرزمینی دشت های كشور ترمیم شود.

رجایی خاطرنشان كرد: از دیگر راهكارهای موثر در جبران افت سطح آب های زیرزمینی ، اجرای پروژه باران افزایی در مناطق بحران زده است كه تحقیقات پایه آن توسط وزات نیرو ازطریق مطالعات باروری ابرها در چند استان درحال اجراست، اما این روش هزینه های سنگین دارد.

وی افزود: مدیریت منابع آب موجود و بهره گیری حداكثری از آب شیرین در دسترس بویژه در حوزه كشاورزی با تكیه بر روش های آبیاری نوین از طرح های اولویت دار وزارت نیرو و جهاد كشاورزی است كه باید روند آن در كشور شتاب گیرد.

رییس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: بر اساس تكالیف برنامه پنجم توسعه ، دولت موظف است هرسال 500 هزار هكتار از اراضی كشاورزی كشور را زیرپوشش آبیاری های نوین ببرد اما با وضعیت اعتبارات فعلی سالانه كمتر از یكصد هزار هكتار آن عملیاتی می شود.

رجایی یادآور شد: یكی از روش های مهم در بهبود سطح آب سفره های زیرزمینی دشت های كشور تعیین تكلیف فوری چاه های فاقد پروانه و حجمی كردن مصرف آب در چاه های كشاورزی است كه وزارت نیرو در انجام این تعهد آنگونه كه باید موفق نبوده است.

وی بیان كرد: خشكسالی های چند سال اخیر در كشور با خسارات بسیاری در حوزه زیست محیطی، كاهش تولیدات كشاورزی و درآمدهای پایه بهره برداران و روند رو به رشد گرما، بیابانی شدن اراضی، كم آبی و پدیده ریزگرد همراه است كه از علل عمده آن قرار گرفتن بر كمربند خشكسالی و تاثیرات جهانی آب و هوا و دلیل دیگر بی توجهی به موضوعات زیست محیطی، صعتی شدن بی ضابطه و فشار بیش از حد به منابع آب كشور است.

رییس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: پدیده خشكسالی امسال اكثر استان های كشور را درگیر كرده و طیف بزرگی از استان های كشور با معضل خشكسالی شدید دست و پنجه نرم می كنند.

رجایی گفت: با توجه به ریسك بالای خشكسالی در حوزه كشاورزی امسال با پیشنهاد دولت مجلس یكهزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در اختیار صندوق بیمه گذاشته تا به موقع خسارات بهره برداران جبران شود.

وی اظهار كرد: تا پایان قانون برنامه پنجم توسعه باید 50 درصد محصولات كشاورزی و 50 درصد عرصه ها و سرزمین های كشور زیرپوشش بیمه قرار گیرد كه این شاخص هم اكنون كمتر از 30 درصد است و عملكرد صندوق بیمه نیز به لحاظ شرایط و اعتبارات در برخی محصولات ریزش دارد.

نماینده اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: یكی از چالش ها در حوزه تخصیص اعتبارات خشكسالی و حوادث غیرمترقبه محاسبه میزان نزولات جوی بلند مدت استان هاست، درحالی كه اینك موضوع خشكسالی لكه ای در استان ها مطرح است و باید الگوی محاسبه جدید در این خصوص تعریف شود.

رجایی افزود: از راهكارهای مهم در مقابله با خشكسالی و كاهش اثرات كم آبی استفاده از بذرهای مقاوم به خشكی است كه در این زمینه رقم های جدید ذرت و گندم در وزارت جهاد كشاورزی تولید شده كه می تواند حداقل یك بار آبیاری را كاهش دهد و توسعه كاشت این ارقام در كشور به صرفه جویی حداقل 20 میلیارد مترمكعب آب می انجامد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: تولید بذرهای مقاوم به آب شور و لب شور كه سال گذشته در وزارت جهاد كشاورزی رونمایی شد نیز یكی دیگر از راهكارهایی است كه می تواند در كاهش اثرات خشكسالی بر كشاورزی موثر باشد.

رجایی یادآور شد: برخی سیاست های نادرست در حوزه زیست محیطی موجب خشك شدن تالاب ها و منابع آبی كشور شده كه از آن جمله می توان به خشكی دریاچه ارومیه اشاره كرد كه آثار افزایش حرارت در این حوضه آبریز و پدیده ریزگردهای آن هویداست.

وی گفت: دریاچه فصلی تالاب میقان اراك نیز در گذشته یكی از كانون های تلطیف هوا بود اما امروز به دلیل نبود سهم مناسب حق آبه و مشكلات زیست محیطی ، این منطقه به كانون فرسایش بادی و تولید ریزگرد تبدیل شده و در افزایش درجه حرارت منطقه ای نیز اثرگذاری مستقیم دارد.

رجایی افزود: صنعتی شدن بی ضابطه باعث افزایش گازهای گلخانه ای می شود و به همین دلیل درسال های اخیر به رغم داشتن هوای ابری ریزش باران در كشور كم شده است.

وی گفت: اگر گرمای هوا در سطوح پایین تر از 10 كیلومتر جو بالا باشد با وجود ابرناكی فرصت بارش پیش نمی آید كه این مهم یكی از مشكلات جدی كشور است.ك/3

560/ 556/ 684
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد