۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۴۵
کد خبر: 80748094
T T
۰ نفر

تهران - رئيس مركز تحقيقات جراحي ارتوپدي و تروما دانشگاه علوم‌پزشكي مشهد از دستيابي محققان اين مركز به فناوري و دانش علمي پيچ‌هاي نانو بيوتكنولوژي خبر داد و گفت : مراحل ثبت اختراع (پيچ‌هاي بايو )رو به اتمام است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی مشهد ،دكتر محمدحسین ابراهیم‌زاده افزود: نانوبیوتكنولوژی یكی از مهمترین طرح‌های تحقیقاتی است كه به همت اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد و فردوسی در رشته پلیمر به دانش علمی تولید پیچ‌های نانو دست پیدا كردیم كه اتفاق بزرگی در تولیدات پزشكی كشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: اگر این طرح به نتیجه نهایی برسد، می‌تواند كشور را به عنوان تولید كننده پیچ نانو بایوتكنولوژی مطرح كند و حتی به مرحله صادرات برسد و در صورت سرمایه‌‌گذاری برای تولید این پیچ‌ها می‌توان كشور را از واردات پیچ‌های فلزی كه در جراحی‌های ارتوپدی كاربرد زیادی دارد، بی‌نیاز كرد.

ابراهیم‌زاده اظهار داشت :پیچ‌های بایو با استفاده از پلیمرهای قابل جذب ساخته می‌شوند كه عوارض پیچ‌های فلزی را كمتر و حتی حذف می‌كند.

وی افزود: این پیچ‌ها طی مدت زمان دو تا 3سال در بدن جذب می‌شوند و در صورت استفاده از پیچ‌های بایو، دیگر نیاز به جراحی مجدد برای برداشتن پیچ‌های فلزی نیست و به این ترتیب دردهای مربوط به این نوع پیچ نیز در بدن بیمار حذف می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر این طرح تحقیقاتی مهم در مرحله انجام تست‌های نهایی استاندارد پیچ‌های بایو است و پیش‌بینی ‌می‌شود سالانه 500هزار پیچ در كشور مورد نیاز باشد.



*** امكان تولید نوعی استخوان بزودی فراهم می‌شود

رئیس مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد همچنین از ساخت نوعی كامپوزیت برای بافت استخوان مصنوعی خبر داد و گفت : تا كنون از این طرح دو مقاله منتشر كرده‌ایم و در صورت به نتیجه رسیدن، امكان تولید نوعی استخوان با تركیبات نشاسته و فناروی نانو فراهم می‌شود.

رییس مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد گفت: تمامی خدمات مورد نیاز بیماران و جراحی‌های تعویض مفاصل و آسیب‌های ترومایی وغیره با تكنیك‌ پیشرفته و توانمندی بالا در مشهد انجام می‌شود .

به گفته وی دانش فنی مركز تحقیقات تروما علوم‌پزشكی مشهد با مراكز تحقیقاتی دنیا رقابت می‌كند.

راه‌اندازی دوره‌های فلوشیپ تا پایان سال جاری در مشهد

ابراهیم‌زاده از راه‌اندازی دوره‌های فلوشیپ در رشته‌های ترومای پیشرفته، جراحی ستون فقرات و جراحی زانو و آرتروسكوپی تا پایان سال جاری در دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد خبر داد .

وی افزود : مشهد دومین دانشگاه كشور برای آموزش دوره‌های فلوشیپ خواهد بود و به این ترتیب به ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی و درمان گروه ارتوپدی دانشگاه كمك مؤثری می‌شود.

ابراهیم زاده درباره استفاده از امكان گردشگر سلامت گفت:‌ با توجه به اینكه در مجاورت كشورهای آسیایی ، افغانستان ، كشورهای عربی هستیم ، پتانسیل خوبی برای درمان این بیماران داریم كه علاوه بر ارز آوری برای كشور ، هزینه اقتصادی زیادی به این بیماران تحمیل نمی شود.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد گفت: این مركز دومین مركز تحقیقاتی تروما در كشور است كه سه سال پیش با موافقت شورای پژوهشی دانشگاه و پشتكار فراوان اعضای هیأت‌علمی گروه ارتوپدی توانست موافقت اصولی وزارت بهداشت را بگیرد و تنها مركز ارتوپدی است كه موافقت اصولی وزارتخانه را دارد.

وی همچنین از اجرای 100طرح تحقیقاتی كاربردی به همت اعضای هیأت علمی و كارشناسان در مركز تحقیقات جراحی ارتوپدی و ترومای علوم‌پزشكی مشهد خبر داد و گفت: حاصل این طرح‌ها، انتشار 30 مقاله ISI و اندكس شده در مجامع علمی بوده كه در ارتقای وضعیت پژوهشی دانشگاه و رشته ارتوپدی نقش مهمی داشته است.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی مشهد افزود: علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، توانستیم طی مدت فعالیت مركز تحقیقات، 6 ثبت اختراع نیز داشته باشیم كه برخی آنها در حال بررسی در سطح بین‌المللی است.

علمی (1)**1354**1599
۰ نفر