پژوهشگران مشهدی پودر ماء الشعیر طبی برای درمان بیماری کهیر را کشف کردند

مشهد- ایرنا- پژوهشگران دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کشف و تولید پودر ماء الشعیر طبی موثر در درمان بیماری‌های کهیر بر اساس آموزه‌های طب سنتی ایرانی شدند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل این دانشگاه گفت: ترکیب دارویی با نوشیدنی که هم اکنون تحت عنوان ماءالشعیر شناخته می‌شود تفاوت اساسی دارد و صرفا در نام مشابه هستند، بطور کلی در متون طب ایرانی ترکیب دارویی که تحت عنوان ماءالشعیر طبی شناخته می‌شود یک داروی پرکاربرد است و به عنوان یک داروی ضد التهاب، در طیف وسیعی از بیماری‌ها کاربرد داشته است.

دکتر علیرضا درخشان افزود: این دارو در واقع در یک فرایند علمی فرموله و استانداردسازی شده است و برای استفاده راحت‌تر و ماندگاری طولانی‌تر به شکل پودر تهیه و عرضه شده است.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پودر ماء الشعیر علاوه بر ثبت اختراع ملی، فرایند ثبت بین المللی آن نیز در حال انجام است، اظهار داشت: این دارو که هم اکنون به شکل نیمه صنعتی تولید شده است تا ۲ ماه آینده به مرحله تولید انبوه و صنعتی خواهد رسید.

وی افزود: همچنین این دارو مجوز سازمان غذا و دارو در ۲ محور فرآورده‌های طبیعی و فرآورده‌های طب سنتی را اخذ کرده و دارای پروانه تولید می‌باشد و تولید صنعتی آن و ورود به بازار دارویی هم تا اواخر تابستان انجام خواهد گرفت.

این مسوول افزود: بیمارانی که به دلیل سرطان تحت رادیوتراپی قرار می‌گیرند در بسیاری مواقع دچار عوارضی نظیر التهاب و سوزش مجاری ادراری یا التهاب راست روده می‌شوند که ما می خواهیم این عوارض را  با پودر ماءالشعیر طبی کنترل و درمان کنیم.

دکتر درخشانی در خصوص مزیت‌های پودر ماءالشعیر گفت: این دارو که طیف کاربرد آن گسترده است، در بسیاری از بیماری هایی که زمینه التهابی یا آلرژی در بروز آنها نقش داشته، کاربرد درمانی دارد، همچنین تولید این دارو بر پایه یک ماده اولیه ارزان قیمت، در دسترس، پرکاربرد و کم عارضه یا تقریبا بدون عارضه ساخته می‌شود که همان دانه جو است، جو از غلاتی است که از دیرباز مورد استفاده ایرانی‌ها بوده و در رژیم غذایی شان استفاده می شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha