۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۲۳:۳۴
کد خبر: 80706322
T T
۰ نفر
كارشناس روس: سامانه موشكي آمريكا در اروپا تهديدي جدي براي روسيه خواهد بود

مسكو - رييس انستيتو كانادا و آمريكاي آكادمي علوم روسيه اعلام كرد: سامانه پدافند موشكي آمريكا در اروپا تهديدي جدي براي توانمندي دفاع راهبردي روسيه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پروفسور 'سرگئی روگوف' روز چهارشنبه در یك كنفرانس مطبوعاتی در مسكو گفت: مرحله اول سامانه موشكی جهانی آمریكا با استقرار اجزای این سامانه در منطقه اقیانوس آرام آغاز شده است.

وی افزود: در مرحله سوم سامانه پدافند موشكی آمریكا ، استقرار موشك های رهگیر در رومانی و لهستان تحقق می یابد و این مرحله در سال 2015 تهدیدی برای روسیه محسوب خواهد شد.

كارشناس روس گفت: آمریكا همزمان با استقرار سامانه موشكی خود در اروپا ،كلاهك های هسته ای تاكتیكی خود را از این قاره خارج خواهد كرد.

به گفته كارشناس روس، مسكو نسبت به اهداف و ماهیت سامانه موشكی آمریكا در اروپا بدبین است و به همین دلیل سران روسیه بر گرفتن تضمین های حقوقی از آمریكا اصرار دارند.

روگوف گفت: مسكو به رغم اعلام لغو مرحله چهارم سامانه موشكی آمریكا به این خواسته خود اصرار دارد و خواهان امضای موافقت نامه ای در این زمینه است.

وی با اشاره به اختلافات جدی میان روسیه و آمریكا در باره مسایل امنیت موشكی اظهار داشت: برای رفع این اختلافات نیاز به مذاكرات میان دو كشور وجود دارد و سران روسیه و آمریكا با درك این مساله وزیران خارجه و دفاع دو كشور را مامور انجام مذاكرات در قالب 2+2 كرده اند.

به گفته كارشناس روس، رایزنی ها میان مسكو و واشنگتن در سطح كارشناسان در ژنو انجام خواهد گرفت و در صورت نهایی شدن مذاكرات، وزرای دو كشور وارد گفت و گو می شوند.

وی اضافه كرد: آمریكا از زمان تاسیس ناتو، اروپا را برای دفاع در برابر شوروی و روسیه زیر چتر اتمی خود گرفته است و با استقرار سامانه موشكی در این قاره سعی خواهد كرد به این نقش خود ادامه دهد تا برتری خود را از این طریق حفظ كند.

رییس انستیتو كانادا و آمریكای روسیه گفت: فردا (پنجشنبه) اوباما تصمیم كشورش برای خارج سازی سلاح های هسته ای تاكتیكی از اروپا را اعلام خواهد كرد.

وی با اشاره به اصرار آمریكا برای كاهش سلاح های هسته ای تاكتیكی به روسیه گفت: مسكو این پیشنهاد را نخواهد پذیرفت زیرا كه آمریكا در سلاح های متعارف پیشرفت های زیادی به دست آورده است.

به گفته وی آمریكا 500 كلاهك اتمی تاكتیكی دارد كه 200 كلاهك در اروپا نگهداری می شود.

كارشناس روس در همین حال به كاهش تمایل مسكو و واشنگتن برای كاهش تسلیحات هسته ای اشاره كرد و افزود: بر اساس پیمان 'استارت - 2' روسیه و آمریكا كلاهك های هسته ای خود را به سطح 1550 كلاهك كاهش می دهند.

وی تعداد كلاهك های هسته ای آمریكا را پنج هزار كلاهك خواند كه 1550 كلاهك در حالت آماده و بقیه در انبارها نگهداری می شود.

به گفته كارشناس روس تعداد كلاهك های هسته ای روسیه به 10 هزار عدد می رسد.

رییس انستیتو كانادا و آمریكای آكادمی علوم روسیه گفت كه در دوره شوروی سابق، حدود 40 سال پیش كلاهك های هسته ای آمریكا به 70 هزار كلاهك می رسید كه می توانست با این تسلیحات 22 بار كره زمین را نابود كند.

وی افزود: در حال حاضر روسیه و آمریكا می توانند تعداد كلاهك های هسته ای خود را تا یكهزار و حتی 500 كلاهك كاهش دهند و پایین تر از این رقم خطرناك خواهد بود و ممكن است منجر به جنگ شود.

وی گفت كه بین قدرت های اتمی هیچگاه جنگی صورت نگرفته است و این موضوع بخاطر نقش بازدارندگی تسلیحات اتمی بوده است.

كارشناس روس در همین حال گفت كه روسیه به چند دلیل با پیشنهاد آمریكا برای كاهش كلاهك های اتمی تاكتیكی موافقت نخواهد كرد.

وی از جمله این دلایل به تسلیحات بسیار پیشرفته كشورهای عضو ناتو ، نیاز روسیه به تسلیحات تاكتیكی اتمی برای دفاع از خود و نیز تعلیق پیمان نیروهای متعارف در اروپا اشاره كرد كه امكان بازرسی از نیروها و تسلیحات مستقر در اروپا را فراهم می كرد.

اروپام/2242**518 ** 1597

سرخط اخبار جهان