۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۹
کد خبر: 80670829
T T
۰ نفر

نويسنده ترك: جبهه دشمني با سوريه تجزيه شد

۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۹
کد خبر: 80670829
نويسنده ترك: جبهه دشمني با سوريه تجزيه شد

آنكارا - 'محمد علي گوللر' نويسنده روزنامه 'آيدينليك' چاپ تركيه روز شنبه در مطلبي نوشت كه جبهه دشمني با سوريه تجزيه شده است.

وی نوشت: طرح آمریكا برای تجزیه سوریه و الحاق شمال عراق و شمال سوریه به یكدیگر با مقاومت مواجه شده و این طرح واشنگتن شكست خورده است .

به نوشته این نویسنده، این طرح آمریكایی در سه جبهه در داخل آمریكا، خاورمیانه و تركیه با مخالفت و شكست روبرو شده است .

گوللر نوشت: در آمریكا گروهی كه خواستار مداخله نظامی واشنگتن در سوریه بودند، مقابل مخالفان این طرح عقب نشینی كردند. مقامات دولتی آمریكا پس از شكست های این كشور در افغانستان و عراق بازكردن جبهه جدیدی در سوریه را به معنای خودكشی ارزیابی می كنند.

این نویسنده افزود: جنگ در جبهه سوریه توسط تركیه در مقابل جبهه 'آسیا' دو سال بود كه ادامه داشت و در این زمینه نیز موفقیتی نصیب آمریكا نشد و واشنگتن مجبور شد، از روسیه بخواهد در حل بحران منطقه وارد عمل شد .

گوللر در مطلب خود با عنوان 'تجزیه در خاورمیانه' نوشت: آمریكا فشار به سوریه را از طریق جبهه تركیه ، عربستان سعودی و قطر اعمال می كند و هر كشوری در این زمینه وظایف متفاوتی از قبیل تامین منابع مالی ، سلاح و بازگذاشتن مرزها برای ورود عناصر نظامی و تامین رهبری این مساله را عهده دار بودند.

این جبهه اكنون در داخل خود دچار انشعاب شده و آنهایی كه قصد تجزیه سوریه را داشتند، خود با تجزیه در مواضع شان مواجه شده اند.

به نوشته گوللر ، عربستان سعودی اعلام كرده كه اجازه نخواهد داد 'اخوان المسلمین' در سوریه قدرت را در دست بگیرد و در این راستا با تركیه ، قطر ، اردن و امارات كه از رژیم های منتسب به اخوان المسلمین در مصر و تونس حمایت می كنند، در تضاد قرار گرفته است و اختلاف دیدگاههای طرفین در این زمینه هر روز تشدید می شود.

نویسنده روزنامه آیدیلینك با تاكید بر اینكه مساله سوریه مساله الحاق شمال این كشور به شمال عراق و باز شدن راه دریای مدیترانه برای كردها است ، نوشت : آمریكا در این راستا از گروه های مختلف كرد اعم از' پ.ك.ك' ، حزب دمكرات كردستان عراق و نیز 'اتحادیه میهنی' بهره گرفت، ولی اخیرا بین گروههای كرد وابسته به پ.ك.ك در سوریه با 'مسعود بارزانی' رییس اقلیم كردستان عراق اختلاف بوجود آمده و بارزانی مرزهای شمال عراق را به روی كردهای سوریه مسدود كرده و اگر این مساله حل نشود، مساله ورود نیروهای پ.ك.ك از تركیه به شمال عراق و از این منطقه برای نبرد با نیروهای دولتی سوریه، با مشكل مواجه خواهد شد.

گوللر در مطلب خود افزود: در تركیه بین دو جناح حزب 'عدالت و توسعه' كه سیاست دشمنی با سوریه را در پیش گرفته اند با جناح احزاب 'كارگر' ، 'جمهوریخواه خلق' و 'حركت ملی' در تضاد و تقابل است.

به نوشته نویسنده آیدینلیك، 'رجب طیب اردوغان' و 'احمد داوداوغلو' نخست وزیر و وزیر خارجه تركیه به رغم استفاده از تمامی ابزارهای در دستشان، موفق به جلب افكار عمومی تركیه برای دشمنی با سوریه نشده اند، ولی جبهه 'دوستی با سوریه' در جلب افكار عمومی مردم تركیه موفق بوده است.

به نوشته گوللر، اردوغان كه با دستان خالی از واشنگتن بازگشت در حال حاضر تحت فشار شدید 'گروه دوستان سوریه' در داخل تركیه و نیز گروه 'فتح الله گولن' از مخالفان سیاستهای وی قرار گرفته است .

خاورم**2012** 230

سرخط اخبار جهان