۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۴۵
کد خبر: 80628718
T T
۰ نفر
بزرگداشت هزارمين سالگرد حكيم جرجاني همزمان باروزگرگان برگزارمي شود

گرگان - رييس كميسيون فرهنگي،اجتماعي وزيست شهري شوراي اسلامي شهر گرگان گفت: آيين بزرگداشت هزارمين سالروز تولد حكم جرجاني دانشمند نامي اين منطقه همزمان با روز گرگان (20شهريور) برگزار مي شود.

به گزارش ایرنا مهندس 'عبدالرضا چراغعلی' روز چهاشنبه اظهار كرد: بزرگداشت سالروز تولد حكیم زین الدین سید اسماعیل بن حسین جرجانی، بزرگترین پزشك قرن ششم در نشست كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گرگان مصوب شده است.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد ستاد برنامه ریزی بزرگداشت حكیم جرجانی با همكاری سازمان فرهنگی ورزشی، شورا و شهرداری، دانشگاه علوم پزشكی و میراث فرهنگی فعالیت كند.

چراغعلی با تاكید بر اینكه برپایی همایش ها و آیین هاینكوداشت از جمله روش هایی است كه می تواند در معرفی مفاخر و مشاهیر و شناسایی آن به نسل كنونی تاثیر بسزایی داشته باشد، اضافه كرد: همزمان با 30 فروردین سالروز تولد حكیم جرجانی جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی گرگان، پیگیر برگزاری آیینی برای پاسداشت از این حكیم برجسته شدند.

حكیم جرجانی پزشك نامدار ایرانی، در سال 434 هجری قمری در گرگان دیده به جهان گشود و ابتدا طب را در زادگاه خود فراگرفت و سپس به جهت افزودن بر معلومات عازم دیگر نقاط ایران شد.

طبیب زبردست گرگانی، در سال 504 هجری رهسپار خوارزم و دربار قطب‌الدین‌محمد سرسلسله خوارزمشاهیان شد و مسوولیت بیمارستان بزرگ آن دیار را پذیرفت.

حكیم سید‌اسماعیل جرجانی در اولین سال حضورش در خوارزم تدوین كتاب عظیم خود ذخیره خوارزمشاهی را كه مشتمل بر 750هزار اصطلاح مرتبط با علم پزشكی بود به پایان برد.

جرجانی علاوه بر ذخیره خوارزمشاهی دارای آثار دیگری در زمینه علم پزشكی همچون 'خفی ‌علایی، طب الملوكی، الاغراض‌الطبییه و یادگار' نیز است.

پزشك گرگانی كه 97 سال عمر كرد بیشتر از دید مشاهدات آزمایشگاهی به تشخیص بیماری ها پرداخته و از این رو علاوه بر ذكر نام او به عنوان پدر علوم آزمایشگاهی، سالروز تولد او (30 فروردین) را در ایران روز علوم آزمایشگاهی نام نهاده‌اند.

رییس كمیسیون فرهنگی شورای شهر گرگان همچنین از برگزاری آیین گرامیداشت روز معلم خبر داد.

چراغعلی گفت: در جلسه‎ای كه با نماینده آموزش و پرورش شهرستان گرگان، مدیركل كانون بازنشستگان گلستان و اهالی محل كوی فرهنگیان برگزار شد، مقرر گردید برای نخستین ‌بار كوی فرهنگیان میزبان این آیین باشد.

601

سرخط اخبار استان‌ها