۲۹ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۱۹
کد خبر: 80619419
T T
۰ نفر
جمعي از شهروندان خواستار شتاب در ساخت نيروگاه زباله سوز نوشهر شدند

نوشهر - شماري از مسوولان، كارشناسان و شهروندان نوشهر و چالوس با اشاره به ادامه دفع غيربهداشتي زباله در عرصه هاي جنگلي منطقه ، خواستار شتاب بخشي به ساخت نيروگاه زباله سوز شدند.

عملیات ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر در ماه اردیبهشت سال 90 در آیینی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در قسمت جنوبی شهر نوشهر آغاز شد.

در این آیین، مدت زمان ساخت این نیروگاه یك سال اعلام شد.

این نیروگاه با هدف سوزندان روزانه حدود 200 تن زباله تولیدی مناطق نوشهر و چالوس از سوی پیمانكار شهرداری نوشهر و شركت چینی در منطقه' پلنگ چال ' نوشهر در حال ساخت است.

برای ساخت این نیروگاه حدود 30 میلیارد ریال و 14 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شد.

در صورت بهره برداری از نیروگاه زیاله سوز نوشهر، بخش عمده ای از مشكلات دفع غیر بهداشتی زباله شهرستان های نوشهر و چالوس برطرف خواهد شد.

یك شهروند نوشهری با اشاره به تاخیر در بهره برداری از نیروگاه، پراكندگی انواع زباله در سطح منطقه را نگران كننده دانست و گفت: مساله حل معضل دفع زباله در این شهرستان باید به طور جدی پیگیری شود.

'سارا خزایی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ساخت نیروگاه زباله سوز بخش عمده معضل زباله در این منطقه برطرف می شود.

وی شهرستان های غرب مازندران را گردشگرپذیر و رسیدگی به حل مسایل و مشكلات زیرساختی این مناطق از جمله زباله را از سوی مسوولان نهادهای مختلف الزامی دانست.

یك روستایی منطقه ' كیاكلای ' شهرستان چالوس هم خواستار شتاب بخشی به ساخت نیروگاه زباله سوز شهر نوشهر شد و گفت: مسوولان امر باید برای ساخت بموقع این نیروگاه بیش از پیش تلاش كنند.

'رضا حسینی' ساخت این نیروگاه ها را در منطقه گردشگری غرب مازندران اجتناب ناپذیر دانست و یادآور شد: حل مسایل و مشكلات این منطقه نیازمند برنامه ریزی اصولی و داشتن برنامه های كوتاه مدت و بلند مدت است.

وی اضافه كرد: پراكندگی انواع زباله در اطراف معابر و حاشیه راه ها، بویژه راه های روستایی

زبینده شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران نیست.

حسینی با بیان این كه بخشی از زباله های تولیدی منطقه مربوط به گردشگران است، تاكید كرد: مسوولان كشوری باید نسبت به حل مشكلات زباله شهرستان های گردشگرپذیر توجه بیشتری داشته باشند.

وی بر لزوم حل موانع ساخت نیروگاه زباله سوز شهر نوشهر تاكید و اضافه كرد: دفع زباله در منطقه جنگلی غرب مازندران در واقع تهدید جدی سلامت مردم و محیط زیست است كه باید به این معضل جدی نگریسته شود.

' مهرداد رضایی ' دانشجوی دانشگاه آزاد چالوس با بیان این امكانات زیرساختی شهرستان های غرب مازندران جوابگوی میلیون ها مسافر نیست ، گفت: مسوولان وزارتخانه ها باید برای حل مسایل و مشكلات فراروری بخش های مختلف این منطقه اعتبار كلان اختصاص دهند.

طبق آمار موجود روزانه بیش از دو هزار و 800 تن زباله در مازندران تولید می شود كه از این مقدار حدود 250 تن مربوط به شهرستان های نوشهر و چالوس است.

شهردار مرزن آباد چالوس نیز معضل زباله را یكی از دغدغه های مدیریت شهری اعلام كرد و گفت: نیروگاه زباله سوز شهرستان نوشهر باید هرچه زودتر احداث شود.

'جعفر ردایی ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مقدار اعتبار هزینه شده سالانه جمع آوری، حمل و دفع زباله در این شهر گردشگری را حدود چهار میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: اكنون زباله این شهر در زمینی به وسعت پنج هكتار در منطقه 'میان دشت ' به صورت غیربهداشتی دفع می شود.

فرماندار چالوس با اشاره به این كه بخشی از اعتبارات ساخت نیروگاه زباله سوز در نوشهر به دلیل اهمیت این طرح از محل سفر پرخیر و بركت رهبری تامین شد، گفت: مسوولان امر در سال جاری باید در بهره برداری پرشتاب تر از این طرح اهتمام ویژه ای داشته باشند.

'سیدقدیر رضایی' گفت: دفع غیربهداشتی زباله در عرصه های جنگلی در واقع سلامت اهالی و مسافران و گردشگران را تهدید می كند.

وی با اشاره به ورود انبوه مسافران به این شهرستان، گفت: افزایش دو برابری تولید زباله در ایام تعطیل از دغدغه های جدی مسوولان است.

فرماندار نوشهر هم ساخت نیروگاه زباله سوز را نیاز ضروری منطقه دانست و گفت: تحقق این مهم در قالب برگزاری جلسات متعدد با حضور مسوولان استانی و شهرستانی مورد پیگیری قرار گرفته است.

'محمدعلی قمی' علت تاخیر احداث این نیروگاه را بروز برخی مشكلات از جمله تغییر این طرح از كارخانه زباله سوز به نیروگاه، كمبود اعتبارات و محدودیت های زیست محیطی اعلام كرد.

وی رهاسازی زباله در نوار ساحلی، حاشیه محورهای ارتباطی و معابر روستایی از سوی مسافران را از جمله چالش های فراروی منطقه اعلام كرد و گفت: فرهنگ سازی ، تبلیغات و اطلاع رسانی در حل این معضل تاثیرگذار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر نیز گفت: ورود شیرابه ناشی از دفع غیر بهداشتی زباله به داخل رودخانه های منتهی به دریا در نوشهر بسیار نگران كننده است.

'علی اصغر حسین عمویی' افزود: اكنون زباله منطقه در یك فضای باز، بدون انجام عملیات خاكبرداری و آهك پاشی به شیوه سنتی و غیر بهداشتی دفع و شیرابه های حاصل از آن وارد رودخانه' ماشلك' و سرانجام منتهی به دریا می شود.

وی ادامه داد: بارها بر رفع این معضل در جلسات شورای بهداشتی و مدیریت پسماند تاكید شد، ولی متاسفانه تا كنون هیچگونه اقدام اساسی برای رفع آن صورت نگرفته است.

شهردار نوشهر هم پیشرفت فیزیكی نیروگاه زباله سوز نوشهر را بیش از 50 درصد اعلام كرد و گفت: بخشی از اقدامات برای ساخت این نیروگاه از جمله عملیات خاكبرداری، تامین برق ، آب و مجوزهای قانونی آن دریافت شده است.

وی افزود: تاكنون حدود یكصد میلیارد ریال از مجموع حدود 200 میلیارد ریال اعتبارات برآورد شده برای ساخت این نیروگاه تخصیص داده شد كە حدود 30 میلیارد ریال آن از محل اعتبار سفرهای پرخیر و بركت رهبری و بقیه مربوط به سفرهای استانی دولت است.

او ادامه داد: حدود 10 میلیارد ریال از این مقدار اعتبار به شركت سازنده تجهیزات نیروگاه زباله سوز نوشهر پرداخت شده است.

شهردار نوشهر گفت: براساس قراردادهایی كه بتازگی با شركت خارجی سازنده تجهیزات این نیروگاه بسته شد، در آینده نزدیك شاهد نصب تعدادی سوله در محل اجرای طرح خواهیم بود.

امانی جمع آوری، حمل و دفع غیراصولی زباله در نوشهر را از عمده ترین مشكلات فراروی ارائه خدمات مدیریت شهری دانست و برای ساخت هرچه زودتر این نیروگاه از مسوولان نهادهای مربوط خواستار همكاری بیش ازپیش شد.ك/4

621/624/1654

سرخط اخبار استان‌ها