۲۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۳۸
کد خبر: 80608723
T T
۰ نفر
تك نرخي شدن ارز نقش موثري در وضعيت اقتصادي كشور خواهد داشت

تهران - يك كارشناس مسايل اقتصادي با بيان آن كه، تك نرخي شدن ارز نقش موثري در وضعيت اقتصادي كشور دارد، گفت: البته بايد در نظر گرفت كه ارز با چه رقمي تك نرخي مي شود.

'مهدی تقوی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به این كه، هم اكنون ارز مرجع با رقم 1226 تومان به كالاهای اساسی تعلق می گیرد، افزود: همچنین اولویت های وارداتی سه تا 9 نیز مشمول ارز مبادله ای می شوند كه نرخی حدود 2500 تومان دارد.

وی ادامه داد: همچنین اگر فردی نیاز به ارز زیاد برای مسافرت یا خارج از مقوله واردات داشته باشد باید آن را از بازار آزاد تامین كند.

این كارشناس مسایل اقتصادی اظهار داشت: در صورتی كه ارز تك نرخی شود و سپس ما به التفاوت آن به وارد كنندگان به خصوص وارد كنندگان كالاهای اساسی پرداخت شود، مشكلات موجود برای اجرای این تصمیم كاهش می یابد.

وی ادامه داد: البته نحوه پرداخت مابه التفاوت نیز در اجرای این تصمیم از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مد نظر قرار گیرد.

این كارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به تحریم ها و اجرای هدفمندكردن یارانه ها، اظهار داشت: با توجه به این كه، هم اكنون اقتصاد ایران با تحریم مواجه بوده و قانون هدفمند كردن یارانه ها نیز اجرا شده است، باید تك نرخی شدن ارز با ملاحظات خاص انجام شود.

یادآور می شود؛ 'محمود بهمنی' رئیس كل بانك مركزی، از تك نرخی شدن ارز و حذف ارز مرجع از اولویت‌های یك و دو كالایی خبر داده بود و گفته بود برای این دسته از كالاها، برنامه‌هایی داریم كه اعلام خواهد شد.

همچنین در لایحه بودجه نیز تصریح شده است كه با حذف ارز مرجع از كالاهای اولویت نخست و دوم، قشرهای آسیب پذیر مورد توجه ویژه قرار گیرند.

اقتصام(4)** 9141/1594
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد