۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲
کد خبر: 80593106
T T
۰ نفر
نهاوند با شش هزار سال قدمت پذيراي دل هاي بهاري مسافران نوروزي

همدان- شهرستان نهاوند در جنوبي ترين نقطه از استان همدان با قدمتي شش ساله، اين روزها پذيراي دل هاي بهاري هزاران گردشگر و مسافر نوروزي است.

به گزارش ایرنا با فرارسیدن سال نو و آغاز رستاخیز طبیعت مسافرت و گردش در طبیعت شتاب می گیرد و سرتاسر كشور چهار فصل ایران میزبان میهمانان بهار است .

در ایام تعطیلات نوروز مسافران خسته از زندگی روز مره و زندگی ماشینی به دل طبیعت میروند تا ساعات و روزهایی را به دور از هیاهوی زندگی سپری نمایند.

برخی از مناطق در بین شهرستانها و مناطق كشور مناطقی كه بیشترین جاذبه های طبیعی را داشته باشند بیشتر مورد نظر گردشگران خواهد بود .

شهرستان نهاوند در استان همدان یكی از مناطق مملو از جاذبه های طبیعی است كه می تواند نظر مسافران را به خود جلب نماید .

موقعیت ویژه جغرافیایی نهاوند به لحاظ آب و هوا و كوه های مرتفع باعث بارش های نسبتاً مناسبی در سطح شهرستان شده است به گونه ای كه این شهرستان به عنوان سرچشمه اصلی بزرگترین رود كشور یعنی كرخه است و به واسطه آب فراوان به شهر سراب ها معروف شده است .

وجود دهها سراب و صد ها چشمه ها باعث بوجود آمدن خاك حاصلخیز ، پوشش گیاهی و مراتع نسبتاً مرغوب و در نتیجه زیبایی چهره جغرافیایی این شهرستان گردیده و به كشاورزی آن رونق داده است كه وجود عوامل فوق علاوه بر ایجاد فضای خاص جغرافیایی توانسته است برجاذبه های طبیعی گردشگری این شهر نیز بیفزاید.

باغ های نهاوند علاوه بر اینكه همواره موجب انس و الفت شهروندان با طبیعت بوده اند برای افراد غیر بومی نیز زیبا ترین جاذبه ها را داشته اند، این گستره سبزاز حاشیه شهر تا ورای رودخانه گاماسیاب امتداد دارد .

این كمربند سبز منطقه قرن هاست كه موجب لطافت هوا و محیط زیست وهمچنین زمینه ساز فعالیت های اقتصادی اقشار متوسط نهاوند است، پدیده ارزشمندی كه در سطح كشور كم نظیر است ، حفاظت از این میراث های طبیعی و كوچه باغ های زیبای آن می تواند كانونی برای جذب گردشگران طبیعی باشد

نهاوند با داشتن 264دهنه سراب ،چشمه و رشته قنات به شهر سراب ها معروف است و از این نظر بسیار غنی بوده و جایگاه نخست را در استان دارا می باشد

سراب گاماسیاب ، سراب نیلوفر ، سراب گیان ، سراب فارسبان ، سراب باروداب و سراب ملوسان با حیات وحش منحصر به فردش معروف ترین سراب های نهاوند هستند كه هر كدام می تواند نمادی زیبا برای معرفی غنای طبیعت نهاوند وجایگاهی برای جذب گردشگر باشد.

*‌سراب گیان

این سراب با چشمه های جوشان ،پر آب و زلال در21كلومتری جنوب غربی نهاوند در پای كوه های گرو از سلسله جبال زاگرس در امتداد دره ای به نام (درون)كه دوكوه بزبی و گوچال آنرا احاطه كرده اند واقع شده است .

طول جنگل سراب گیان 5/2كیلومتر می باشد كه در كف این دره بوجود آمده است ، وسعت این جنگل طبیعی 150هكتار تخمین زده شده وطرح توسعه جنگل تا وسعت 500هكتار در دست اقدام است .

پوشش گیاهی این منطقه عمدتاً از نوع گون و چمنزار است كه در كوه های مرتفع این منطقه زمین های بی گیاه بخصوص در سراشیبی تند كوهها و جاه های سنگلاخ كه فاقد طبقه ضخیم و مساعد خاك قابل رویش است بسیار به چشم می خورد وجاه های وسیعی را در برمی گیرد .

در جنوب غربی گیان منطقه جنگلی سراب به وسعت 90هكتار یكی از عجایب زیبایی خلقت ونشانه عظمت آفریدگار هستی بخش كائنات است . این جنگل در3 كیلومتری گیان واقع شده و دارای انواع واقسام درختان بزرگ و كهنسال و كوچك است كه به طور خودرو دركنارمسیر آب سراب روئیده اند .

همچنین درختان گردو ، زبان گنجشك ، بید، زالزالك ، ازگیل، مووحشی، تمشك، در این منطقه زیادیافت میشوند، در كوهپایه های شمال و جنوب سراب، درختان بلوط زیاد یافت می شوند، از مشخصات این درخت آن است كه به آب نیاز ندارند و به صورت دیم می باشند كه هر كدام می توانند قرنها عمر داشته باشند

آب دهی سالانه این سراب در حدود 2500لیتر در ثانیه است كه پس از عبور میان جنگل سراب گیان به صورت نهرهایی در زمینه های كشاورزی دشت گیان به صورت نهرهایی درزمین های كشاورزی دشت گیان و روستاهای همجوار و همچنین مصارف آشامیدنی اهالی روستا مازاد آن به رودخانه گاماسیاب می ریزد

این جنگل با پوشش انواع درختان خودرو فضای زیبایی رابوجودآورده اند كه بی شك یكی از تفرجگاه های غرب كشور محسوب می شود ، با توجه به قابلیت های گردشگری جنگل و سراب گیان اخیراً مطالعاتی انجام شده و برای آماده سازی و بهره برداری های گردشگری یك سلسله عملیات عمرانی در دست اقدام می باشد و در حال حاضر نیز به عنوان یك اثر طبیعی جذاب قابل بازدید است.

* سراب گاماسیاب

حوضه گاماسیاب به مساحت 3/1706كیلومتر مربع در غرب كشور و در استان همدان در برگیرنده یكی از سرشاخه اصلی و اولیه سیستم رودخانه ای كرخه و دز است. در قلمرو این حوزه شهرستان های نهاوند ، بروجرد و كنگاور واقع شده اند ، اما بخش عمده آن از نظر تقسیمات كشوری در قلمرو شهرستان نهاوند واقع شده است .

*‌ سراب فارسبان :

این سراب در نزدیكی روستای فارسبان در 26كیلومتری غرب نهاوند در روستای كمالوند واقع شده است . متوسط آب دهی سالانه آن ،5/1متر مكعب در ثانیه است مازاد این چشمه ، پس از مشروب كردن زمین های كشاورزی مسیر خود، به رودخانه گاماسیاب می ریزد

* سراب ملوسان :

این سراب در 15 كیلومتری شمال غربی نهاوند ، بالاتر از روستای ملوسان و پشت كوه های آردوشان و سیاه دره قرار گرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان نیز می باشد. آب این چشمه پر آب ، به صورت رودی جریان می یابد و در بستر آن گونه هایی از ماهی ها زندگی می كنند . مازاد این سراب ، پس از مشروب كردن زمین های كشاورزی و روستاهای مسیر خود ، به خرم رود می ریزد

* حمام حاج آقا تراب

حمام حاج آقا تراب (یا حمام دوقلو)در محله علی آباد واقع در بافت قدیمی شهر نهاوند قرار دارد. در سردر ورودی این بنا ،كتیبه ای نصب شده كه نام بانی حمام و تاریخ ساخت آن را ، سال1230هجری شمسی در زمان ناصرالدین شاه قاجار بیان می كند ولی به سبك دوران صفویه ساخته شده است . علت شهرت آن به حمام دوقلو ، به دلیل آن است كه حمام از دو قسمت تشكیل شده:قسمت اول دارای سردینه (حمام سرد)و گرمینه (حمام گرم بزرگ بوده و فقط مورد استفاده رجال ،اشراف و شاهزادگان قرار می گرفته و قسمت دوم همان حمام ، كه آن هم به نوبه خود دارای سردینه و گرمینه بوده (ولی در ابعاد كوچك ) ویژه افراد عادی و طبقات پائین جامعه بوده است . بر هلالی بالای ستون حمام ، تصاویر زیبایی از شاهنامه نقش بسته است كه گویای داستان جنگ رستم با دیو سفید است . این تصاویر باهفت رنگ صحنه هایی از داستان شاهنامه را نشان می دهد كه به طرز ماهرانه ای كاشی كاری شده است.قسمت رختكن حمام نیز باگچ بری های اسلیمی ، به زیبایی تزئین شده است . این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به موزه مردم شناسی تبدیل شده كه در این موزه بخش های از سنت های مردم بصورت مجسمه درداخل حمام به نمایش در آمده است . این بنای تاریخی در سال1356به ثبت آثار رسیده و در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می شود.

*‌مسجد جامع نهاوند

این مسجد در ضلع غربی میدان آزادی نهاوند و بر روی تپه ای احداث شده است كه برای رسیدن به درب آن باید از25پله بالا رفت ، بر محراب این مسجد قطعه سنگ حجاری شده ای به ابعاد50*250سانتی متر به چشم میخورد كه عده ای از كارشناسان با استفاده از آن بنای كنونی را متعلق به دوره سلجوقیان دانسته اند . هم چنین در قوس محراب ، كتیبه ی سنگی كوچكتری نیز ، شامل تاریخ تعمیر مسجد و وجود نام ابو تراب نصب شده است كه به 200سال گذشته (عصر صفویه)تعلق دارد . این مسجد ، مانند بسیاری از مساجد قدیمی ایران ، دارای سادگی خاصی بوده و تنها ، تزئینات مختصری با گل و بوته در حاشیه گنبد مركزی آن دیده می شود .

* معبد لائودیسه (لائودیكه)

از جمله آثار به جای مانده از سلوكیان در نهاوند ، آثار معبدی است كه منسوب به سلوكیان است و به معبد (لااودیسه)معروف بوده است و مكان دقیق این معبد مشخص نیست .اما آثاری كه از نواحی تپه مركزی شهر به نام تپه دوخواهران به دست آمده این احتمال را قوت می بخشد كه محل معبد این مكان بوده است. این معبد را آنتوخوس سوم پادشاه سلوكی در این شهر برای همسر خود ، ملكه لائودیس بناكرده است .در حفاری ها ی سال 1325(1946)كتیبه بزرگی به ابعاد85*36سانتی متر در 33سطر به خط یونانی پیدا شد كه مربوط به آنتیوخوس سوم است . ازدیگر آثار باقی مانده از این معبد ،ستون ، سرستون ته ستون و تك سنگ های فراوان است كه در بعضی از منازل و جلو درب برخی مغازه های شهر واطراف شهر پراكنده است.

7520/551

سرخط اخبار استان‌ها