۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۰۴
کد خبر: 80587127
T T
۰ نفر

سوزن دوزي سوغات با ارزش سيستان و بلوچستان

۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۰۴
کد خبر: 80587127
سوزن دوزي سوغات با ارزش سيستان و بلوچستان

ايرانشهر - سوزن دوزي هنر دستان زنان هنرمند بلوچ، سوغات با ارزش و زيباي سيستان و بلوچستان است كه هر مسافر نوروزي حداقل چند نمونه از آن را با خود به يادگار مي برد.

به گزارش ایرنا، این هنر زیبا از زمانهای دور در میان زنان بلوچ و سیستانی رواج داشته و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.



سوزن دوزی شامل نقش‌های ظریفی است كه با نخ رنگی و طلایی روی پارچه‌های ساده دوخته می‌شود.

در بیشتر روستاها و شهرهای بلوچستان زنان بلوچ برای استفاده شخصی و یا فروش اقدام به سوزندوزی می كنند كه در این میان در برخی روستاها تمامی زنان و دختران به این هنر سنتی اشتغال دارند.

سوزن دوزی یكی از هنرهای اصیل زنان روستای آذر آباد بخش جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان است، در این روستا زنانن و دختران در هر گوشه و كنار روستا سرگرم سوزن دوزی هستند.

اشكال هندسی به كار رفته با رنگ های متنوع روی لباسهای بومی منطقه نمایانگر هنری خلاق زاییده ذهن پویای زنان و دختران روستای آذر آباد است.

حیدر زهی یكی از زنان روستای آذر آباد است كه با ایجاد كارگاه آموزش سوزن دوزی، تعدادی از زنان و دختران را مشغول بكار كرده است.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: با دریافت 50 میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات مشاغل خانگی كمیته امداد امام خمینی (ره) اقدام به راه اندازی این كارگاه كرده ام.

وی بیان كرد: اكنون به همراه پنج نفر دیگر از زنان و دختران روستا مشغول به كار سوزن دوزی هستیم و از محل فروش لباسهایی كه می دوزیم امرار معاش می كنیم.

حیدر زهی گفت: سوزن دوزی از جمله هنرهای سنتی است كه طرفداران زیادی دارد.

مدیركمیته امداد امام خمینی (ره) ایرانشهر هم گفت: در راستای فراهم كردن زمینه اشتغال زنان طی یكسال گذشته ازمحل اعتبارات مشاغل خانگی سه میلیارد ریال به افراد تحت پوشش این نهاد پرداخت شده است.

محمد علی تراقویی افزود: 650نفر از مددجویان تحت پوشش از تسهیلات مشاغل خانگی و خود اشتغالی در زمینه های سوزن دوزی، خیاطی، گلدوزی و سكه دوزی استفاده كرده اند.

وی تصریح كرد: پرداخت این تسهیلات زمینه ایجاد اشتغال و كسب درآمد برای زنان منطقه را فراهم كرده است. ك/4

7314/7437 / 653