۱ اسفند ۱۳۹۱، ۱۷:۴۶
کد خبر: 80551695
T T
۰ نفر
طرح توسعه مجتمع بندري شهيد رجايي به بهره برداري رسيد

بندرعباس– طرح توسعه مجتمع بندري شهيد رجايي به‌همراه 16 بندر كوچك چند منظوره دقايقي پيش با حضور ' محمود احمدي نژاد ' رييس جمهوري به بهره برداري رسيد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، با بهره برداری از طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی (فاز 2 ) ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری كانتینری كل بندر از سه میلیون تن به شش میلیون تن افزایش خواهد یافت.

محوطه سازی كانتینری این پروژه به وسعت 80 هكتار، ساخت اسكله به عمق آبخور 16 متر و به طول دو هزار و 20 متر و لایروبی هفت میلیون متر مكعب انجام شده است.

این پروژه اشتغال زایی مستقیم به تعداد هفت هزار و 500 نفر و 20 هزار نفر به صورت غیر مستقیم را به دنبال خواهد داشت.

با افتتاح فاز دوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی این بندر به عنوان بندر كانونی ارتقاء جایگاه خواهد یافت.اعتبار هزینه شده برای این پروژه بالغ بر 410 میلیون دلار بوده است.

شروع این پروژه از سال 1385 و از مصوبات استانی دولت نهم است.افتتاح این پروژه نقش مهمی در حمل و نقل فرا منطقه‌ای و افزایش سهم بازار كانتینری در منطقه را به دنبال دارد.

در مراسم افتتاح مرحله دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی كه از جمله طرح‌های مهر ماندگار استان هرمزگان است،' علی نیكزاد' وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان بنادر و دریانوردی كشور ، استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان محلی حضور دارند.

مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: با بهره برداری از این طرح كه با اعتباری در حدود 410 میلیون دلار ساخته شده، بندر شهید رجایی به بنادر نسل سوم پیوسته و قابلیت پهلو دهی به كشتی های بزرگ 'سوپر پاناماكس' را به دست می آورد.

'علی اكبر صفایی' مشخصات اصلی این پروژه را احداث شش پست اسكله به طول دوهزارو 20 متر و با عمق 16 متر، انجام هفت میلیون متر مكعب لایروبی در حوضچه‌ها و استحصال 80 هكتار اراضی جهت محوطه سازی عنوان كرد.

صفایی گفت: با بهره برداری از این طرح ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی از سه میلیون TEU به شش میلیون TEU كانتینر در سال افزایش می‌یابد.

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر كشورهم اكنون بیش از 60 درصد صادرات و واردات كالا به كشور را برعهد دارد و به دروازه طلایی ایران معروف است. ك/3

سیام (1)**668**9171**1708**1478

سرخط اخبار سیاست