۲۸ بهمن ۱۳۹۱، ۱۶:۱۵
کد خبر: 80546922
T T
۰ نفر
معادن خراسان رضوي حلقه مفقوده در برنامه توسعه استان

مشهد - معادن غني و گرانبهاي خراسان رضوي به عنوان ظرفيت مطلوب براي درآمدزايي و اشتغال مورد غفلت واقع شده و در برنامه توسعه استان جايگاهي ندارد.

به گزارش ایرنا، به همان اندازه كه بخش گردشگری و كشاورزی در چشم انداز توسعه استان خراسان رضوی، كسب درآمد و اشتغال مورد توجه قرار گرفته و سرمایه گذاری های كلان در آن انجام می گیرد، بخش معدن مهجور مانده است.

یكی از كارشناسان حوزه معدن در استان خراسان رضوی كه نخواست نامش در گزارش ذكر شود، به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولان در سرمایه گذاری بخش معدن استان سهم متناسبی با سایر نقاط كشور برای آن در نظر نگرفته اند.

وی افزود: با توجه به خشكسالی در كشور بویژه خراسان رضوی برنامه ریزی مناسب برای اكتشاف و استخراج معادن می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، بستر مناسبی برای درآمد و صادرات صنایع معدنی ایجاد و ضررهای بخش كشاورزی را جبران كند.

او اظهار داشت: معدن و صنایع معدنی كلید توسعه متوازن در خراسان رضوی به شمار می رود اما برنامه زیربنایی توسعه برای این بخش در استان وجود ندارد.

این كارشناس با اشاره به دیگر مشكلات بخش معدن خراسان رضوی گفت: با وجود اینكه بارها اعلام شده این استان معادن غنی فراوانی دارد اما اقدام لازم از سوی متولیان در سطح ملی روی اكتشاف آنها كه به نتیجه اقتصادی مطلوبی بیانجامد، انجام نگرفته است.

وی اظهار داشت: بزرگترین معدن سنگ آهن شرق كشور در خواف استان خراسان رضوی واقع شده اما هنوز اكتشافات آن كامل نشده و میزان دقیقی از ذخایر آن در دسترس نیست.

او بیان كرد: وجود ذخایر قابل توجهی از كرومیت از دیگر مزیت های بخش معدن استان خراسان رضوی است كه به صورت پراكنده وجود دارد اما تاكنون گزارش عمومی از سوی سازمان زمین شناسی مبنی بر نوع گستردگی و میزان دقیق ذخایر آن منتشر نشده است.

وی گفت: به دلیل كامل نشدن اكتشافات بخش معادن خراسان رضوی كارخانه فروكروم سبزوار كه ماده اولیه آن كرومیت است نمی تواند به حد نیاز ماده اولیه تولیدات خود را از معادن منطقه تامین كند.

او افزود: از سوی دیگر معدن كاران خراسان رضوی شركت های بزرگ و توانمندی در اختیار ندارند كه بتوانند در بخش اكتشاف و استخراج سرمایه گذاری كنند.

این كارشناس حوزه معدن گفت: در بخش معادن خراسان رضوی زیرساخت ها به حد كفایت وجود ندارد به طور مثال در معدن سنگ بجستان كه از معادن شناخته شده كشور است ایستگاه حمل بار در مسیر قطار برای انتقال سنگ به استان های دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اختیارات سازمانی در حوزه معدن متمركز است و برای انجام كوچكترین اقدامی در این بخش باید به تهران مراجعه كرد و متحمل بوروكراسی اداری و طی یك مسیر طولانی برای دریافت مجوز و سایر اقدامات شد.

معاون معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا در این باره گفت: مشكل بخش معادن این استان هزینه‌ های بالای اكتشاف بوده كه رغبت بخش خصوصی برای انجام اكتشافات علمی در حوزه معادن را كاهش داده است.

'پرویز واثقی' افزود: ریسك پذیری بالا در حوزه معادن و مشخص نبودن میزان برگشت سرمایه باعث شده است بخشی خصوصی در زمینه اكتشاف كمتر تمایلی به سرمایه گذاری داشته باشد.

وی بیان كرد: هم اینك 580 پروانه اكتشاف در خراسان رضوی دارای اعتبار و 607 معدن با استخراج اسمی 5/3 میلیارد تن در سال در استان پروانه بهره برداری دارند.

او اظهار داشت: 46 نوع ماده معدنی در استان خراسان رضوی وجود دارد كه عمده مواد شناخته شده در كشور را شامل می شوند.

وی افزود: مواد فلزی شامل سنگ آهن، منگنز، طلا، كرومیت و مس و مواد غیرفلزی شامل خاك صنعتی، سلیس، كائولند، ذغال سنگ، مصالح ساختمانی و سنگهای تزیینی عمده معادن استان خراسان رضوی را تشكیل می دهند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یكی از مشكلات كنونی صاحبان معادن استان را نقدینگی عنوان كرد و گفت: به دلیل فرسوده بودن ماشین آلات نیز به بخش معدن آسیب قابل توجهی وارد شده است.

واثقی بیان كرد: همچنین در بخش زیرساخت های معدنی استان خراسان رضوی مشكلاتی از جمله نبود برق و راه دسترسی به برخی معادن وجود دارد كه رفع این مشكلات كمك دولت را می طلبد.

او اظهار داشت: با وجود مشكلات یاد شده در بخش زیرساخت های معادن خراسان رضوی،این استان به لحاظ تكمیل زیربناها در این بخش جزو استان های برتر كشور به شمار می رود.

وی با اشاره به صادرات مواد معدنی از استان خراسان رضوی گفت: عمده صادرات صنایع معدنی از استان كه به داخل و خارج كشور ارسال می شود، سیمان است.

او میزان تولید سیمان در 10 ماه امسال در استان خراسان رضوی را چهار میلیارد و 259 میلیون و 605 تن اعلام كرد و افزود: بخش عمده ای از این ماده معدنی فرآوری شده به برخی كشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و اروپا صادر شده است.

وی با اشاره به اینكه در كنار بیشتر معادن استان خراسان رضوی كارخانه فرآوری وجود دارد، افزود: ایجاد كارخانه فرآوری در كنار همه معادن توجیه اقتصادی ندارد.

او گفت: معادن سنگ آهن دشت 'سنگان' از توابع شهرستان خواف این استان به لحاظ كمی از بزرگ‌ترین معادن كشور محسوب می شود كه كارخانه های فرآوری در كنار آنها وجود دارد و تولیدات آن به لحاظ كیفی قابل رقابت با محصولات مشابه در بازارهای جهانی است.

7489/659

سرخط اخبار استان‌ها