۱۶ دی ۱۳۹۱، ۵:۰۸
کد خبر: 80485904
T T
۰ نفر

چين و تلاش براي ايجاد امنيت غذايي

۱۶ دی ۱۳۹۱، ۵:۰۸
کد خبر: 80485904
چين و تلاش براي ايجاد امنيت غذايي

پكن - همزمان با رشد سريع شهرنشيني و صنعتي شدن در چين، مسوولان اين كشور مدعي هستند كه در بحث كشاورزي و توليد غلات نيز توانسته اند خودكفايي 90 درصدي را حفظ كنند.

به گزارش ایرنا، چین با بالاترین آهنگ رشد اقتصادی موجود جهان، در سالهای اخیر به دلیل رفاه نسبی ایجاد شده برای شهروندان و افزایش شهر نشینی از 25 درصد دهه 90 به 51 درصد كنونی، با تغییر الگوی مصرف غذایی نیز مواجه شده است.

اندكی تأخیر در برنامه ریزی فشرده و دقیق در تأمین غذای مردم، ضمن بالارفتن احتمال بروز نا آرامی توده های متوقع از شرایط جدید، كنترل مدیریت سیاست كشور را با سختی روبرو نموده و چرخ پیشرفت هم دچار نقص جدی می گردد.

با این حال مسولان چینی می گویند در این خصوص تاكنون اقدامات موفقی را انجام داده اند هر چند در این راه با دو مانع روبرو بوده اند.

مانع اول جذب جمعیت روستایی و دهقان به مناطق صنعتی و دیگری توسعه زمینهای تحت پوشش كارخانه های بزرگ كه دومین اقتصاد بزرگ جهان را اداره می كنند.

تولید غلات چین در 9 سال گذشته به طور متوالی افزایش داشته است.

براساس گزارش رادیو بین المللی چین ، 'بی می جیا' یك اقتصاددان ارشد و سخنگوی وزارت كشاورزی چین اعلام كرد كه این امر نشان می دهد كه توانایی تولید غلات در كشورش به سطح بالایی رسیده است.

وی افزود با این وجود واردات غلات چین از خارج در سال های اخیر نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته كه البته این امر امنیت غلات جهان را تهدید نمی كند.

داده های منتشر شده وزارت كشاورزی چین نشان می دهد كه میزان تولید غلات در سال 2012 میلادی به 589 میلیارد و 550 میلیون كیلو رسید. این میزان در مقایسه با سال 2011 میلادی 18 میلیارد 350 میلیون كیلو افزایش نشان می دهد.

به این ترتیب، میزان تولید سالانه غلات چین در پنج سال گذشته از 525 میلیارد كیلو فراتر رفته است.

بنابر گزارش ها، از سال 2004 تا 2012 میلادی مساحت مزارع غلات چین نیز بیش از 11 میلیون و 200 هزار هكتار افزایش پیدا كرده و میزان تولید نیز رشد چشمگیری داشته است.

سخنگوی وزارت كشاورزی چین یادآوری شده است كه با توجه به آنكه میزان گسترش شهرهای چین به بیش از 50 درصد رسیده و افزایش شهرها به زمین های بیشتری نیاز دارد، رشد تولید غلات در آینده در چین محدود خواهد بود.

دولت های محلی مناطق مختلف چین همواره درباره استفاده از زمین برای كشت و كار و یا توسعه صنایع مردد بوده است.

با این حال 'وو هون شیان '، دبیر حزبی شهرستان 'چی هه ' استان 'شان دونگ' در جنوب چین كه یكی از مراكز مهم تولید كننده غلات است، گفت: توسعه تولید غلات با توسعه اقتصادی منطقه ای متضاد نیست.

وی در این باره می گوید: تولید غلات پایه و بخش مهمی از توسعه اقتصادی است و سرچشمه پایه درآمد كشاورزان است.

به گفته وی ، تولید غلات نه تنها به توسعه صنایع فراوری مواد غذایی یاری می رساند، بلكه فضای گسترده ای برای توسعه صنعت خدمات فراهم می كند.

این كارشناس افزود: از سوی دیگر، توسعه اقتصاد منطقه ای به ویژه توسعه صنعت خدمات موجب افزایش درآمد دولتی می شود. ما با این درآمد می توانیم در زمینه كشاورزی سرمایه گذاری كرده و شرایط تولید كشاورزی را بهبود بخشیده و به توسعه سالم تولید غلات یاری كنیم .

در سال های اخیر، رویداد مهمی كه مورد توجه قرار گرفته همزمانی افزایش میزان تولید غلات چین با بالا رفتن واردات آن به این كشور است. سخنگوی وزارت كشاورزی چین در این باره گفت: با آنكه تولید غلات ما در 9سال گذشته افزایش پیدا كرده، اما واردات آن از كشورهای دیگر نیز فزونی گرفته است.

وی افزود: علت آن این است كه به دنبال ارتقای سطح زندگی مردم، آنان به تنوع غلات مصرفی خود بیشتر توجه كرده اند. به ویژه برخی برنج ها و گندم های مرغوب مورد پسند مردم چین قرار گرفته است.

افزون بر این، به دنبال رشد اقتصادی چین، این كشور به واردات بیشتر ذرت به عنوان ماده اولیه صنعتی و مواد غذایی دام نیاز داشته است.

اقتصاددان ارشد چینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آنكه چین در آینده به بازارهای داخلی و خارجی و واردات غلات توجه می كند گفت: چین همواره به توسعه كشاورزی بسیار اهمیت داده و بر خودكفایی نسبی آن اصرار می ورزد.

به گزارش منابع رسمی چین، میزان خودكفایی غلات این كشور در سطح حدود 90 درصد حفظ شده و میزان خودكفایی برنج و گندم حدود 10 درصد است.

آساق ** 275 **

سرخط اخبار جهان