۶ دی ۱۳۹۱، ۸:۰۰
کد خبر: 80472641
T T
۰ نفر
شكستن يخ روابط ماموريت  سفير جديد ژاپن در پكن

پكن - سفير جديد ژاپن در بدو ورود به پكن گفت كه ماموريت اصلي وي شكستن يخ هاي روابط با چين است.

به گزارش ایرنا، رسانه های چین روز چهارشنبه ورود ' ماساتو كیتا ' به پكن را در حالی به عنوان یك سوژه خبری منعكس كردند كه روابط دو كشور طی ماههای اخیر به دلیل ادعای مالكیت طرفین بر جزایر 'دیائو یو' در دریای شرقی تیره شده است.

سفیر جدید ژاپن خاطر نشان كرد كه باید برای شكستن یخ های روابط تلاش كرد تا مشكلاتی كه در مناسبات وجود دارد برطرف شود.

این دیپلمات كهنه كار ژاپنی افزود درباره روابط اقتصادی دو كشور نیز با مقام های چینی گفت و گو خواهد كرد.

وزارت خارجه چین اظهارات ' ماسوتو ' را در بهبود رابط موثر دانسته و از شروع ماموریت وی استقبال كرده است.

برخی ناظران سیاسی گفته اند مسایل تاریخی و اختلاف های ارضی روابط چین و ژاپن را در شرایط خطرناك قرار داده است .

به گفته آنان، اظهار نظرها درخصوص بهبود روابط كفایت نمی كند بلكه دو كشور به ایده های تازه نیاز دارند.

ورود سفیر جدید ژاپن به توكیو در حالی انجام می شود كه امروز نشست ویژه ای در توكیو برای تعیین ' شینزو آبه ' به عنوان نخست وزیر جدید برگزار می شود.

صبح امروز به وقت محلی دولت ' یوشیهیكو نودا' استعفا كرد تا زمینه برای تشكیل دولت حزب لیبرال تندرو لیبرال دمكراتیك به رهبری ' آبه ' هموار شود.

همزمان با ورود سفیر جدید ژاپن، سخنگوی وزارت خارجه چین برای دومین بار طی دو هفته اخیر نسبت به اقدام جنگنده های ژاپنی در جلوگیری از گشت زنی هواپیمای نظارت دریایی كشورش بر حریم هوایی دریای شرقی اعتراض كرد.

وی در این باره توضیح داد، گشت زنی در حریم هوایی دریای شرقی چین یكی از ماموریت های هواپیماهای نظارت دریایی چین است و اقدام نیروی دفاعی هوایی ژاپن در اعزام جنگنده به منظور جلوگیری از گشت زنی مورد توجه و اعتراض جدی ما قرار گرفته است.

چین دو هفته قبل و در اقدامی بی سابقه هواپیماهای شناسایی خود را عازم منطقه مورد منازعه با ژاپن از جمله جزایر دیائو یو كرد.

نیروی دفاعی ژاپن نیز كه این جزایر را در اختیار دارد اقدام به اعزام جنگنده های اف - 15 به منظور جلوگیری از عملیات هواپیمای نظارت دریایی چین كرد.

تنش های سیاسی در روابط دو كشور اوخر تابستان امسال منجر به تظاهرات مردم چین از جمله در مقابل سفارت ژاپن در پكن و خسارت وارد آمدن به برخی شركت ها و اموال ژاپنی شد.

این رویداد موجب شد تا روابط اقتصادی چین و ژاپن كه به سطح 340 میلیارد دلار در سال رسیده بود تحت تاثیر قرار گیرد.

آساق ** 275 ** 2100

سرخط اخبار جهان