۲۸ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۳۸
کد خبر: 80461940
T T
۰ نفر
افزايش 10 درصدي توليد غلات در سال زراعي جاري

تهران - وزيرجهاد كشاورزي گفت: با توجه به وضعيت خوب توليد محصولات كشاورزي در سال زراعي جاري، توليد غلات 10 درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'صادق خلیلیان' روز سه شنبه درحاشیه آیین رونمایی از دستاوردهای بخش كشاورزی و تجلیل از پژوهشگران نمونه افزایش تولید محصولات كشاورزی را یك ركورد در این بخش دانست.

وی اظهاركرد: در بحث تولید گندم با اعلام نرخ پایه خرید تضمینی هر كیلوگرم گندم به مبلغ 550 تومان با عدم استقبال كشاورزان در سطح زیر كاشت این محصول مواجه شدیم، اما با درنظر گرفتن مبلغ هشت درصد برای گندم با كیفیت، پرداخت هزینه حمل و نقل تا سیلو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، اختصاص جوایز ویژه برای تولید محصولات استراتژیك مبلغ خرید تضمینی به 650 تومان در هركیلوگرم رسید.

وی تاكید كرد: بنابراین با اعلام نرخ 650 تومانی خرید تضمینی، وضعیت تولید گندم كشور از لحاظ سطح زیر كشت به وضعیت عادی بازگردانده شد.

خلیلیان آغاز برداشت گندم را از اواخر فروردین ماه سال 92 عنوان كرد و گفت: با توجه به وضعیت سطح زیر كشت گندم و استقبال كشاورزان نیاز كشور به طور كامل تامین خواهد شد.

وی در ادامه به كشاورزان پیشنهاد داد با توجه به نرخ مناسب خرید تضمینی گندم، كشاورزان گندم تولیدی خود را به دولت تحویل دهند.

وزیر جهاد كشاورزی اضافه كرد: طی چند سال اخیر و با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در بخش های گندم، آرد و نان آزاد سازی صورت گرفت كه همین امر باعث ورود بخش خصوصی در این عرصه شد.

خلیلیان تصریح كرد: در خرید محصول گندم نیز كارخانجات آرد و بخش خصوصی وارد عمل شدند به نحوی كه ما در تیر و مرداد ماه كمترین تقاضای خرید گندم را از سیلوها داشته ایم و خروجی سیلوها به 219 هزارتن رسید و 850 هزارتن توسط بخش خصوصی و كارخانجات آرد تامین شد كه این نیز دستاوردهای خوبی را برای كشور به دنبال داشته است.

وی به مزایای آزاد سازی گندم، آرد و نان در كشور اشاره كرد و افزود: دولت در نظر دارد با تعیین قیمت مناسب برای محصولات و ذخایر استراتژیك حداقل ذخایر را از داخل خریداری كند كه در این صورت یك سوم آن از طریق دولت و دو سوم توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد تا در مواقع ضروری بتوانیم از حداقل ذخایر داخلی بهره مند شویم.

وی با بیان این كه برداشت محصول گندم تا پایان آذرماه در برخی مناطق جنوبی كشور ادامه دارد ، گفت: طبق برآوردهای وزارت جهاد كشاورزی سطح زیر كشت گندم به شش میلیون هكتار خواهد رسید كه همین می تواند نیاز داخلی كشور را تامین كند.

** افزایش 30 درصدی تولید دانه های روغنی

وزیر جهاد كشاورزی درخصوص خودكفایی تولید دانه های روغنی در كشور گفت: این طرح طی سالهای گذشته تهیه شده بود، اما به دلیل خشكسالی بی سابقه سال 85 كه اثرات آن تا سال گذشته نیز ادامه داشته طرح خودكفایی دانه های روغنی با كندی مواجه شده است.

خلیلیان افزود: برای رسیدن به خودكفایی در تولید دانه های روغنی به سطح زیر كشت جدید و آب نیاز داریم كه این مهم نیز باید محقق شود.

وی تاكید كرد: در تولید برخی دانه های روغنی همچون سویا، كلزا و سایر دانه های روغنی با تولید بین 450 تا 500 هزارتن سطح زیر كشت و تولید 30 درصد افزایش یافته است كه بایستی این مسیر تا پایان برنامه پنجم توسعه ادامه یابد.

وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: با افزایش تولید دانه های روغنی ظرف چند سال آینده 70 درصد نیاز كشور در داخل تامین خواهد شد.

** خودكفایی 100 درصدی تولید برنج كشور به زمان بیشتری نیاز دارد

وزیر جهاد كشاورزی در خصوص برنج گفت: هم اكنون ارقام جدیدی برای تولید برنج با كیفیت تهیه و در اختیار كشاورزان قرار گرفته است.

خلیلیان اظهارداشت: رقم جدید برنج با تولید حدود هشت تن در هر هكتار در تمامی كشور به ویژه استان مازندران قابل كشت است كه در برنامه ترویج قرار دارد و همچنین برنج گوهری نیز با تولید هشت تن در هكتار به طور ویژه در استان گیلان مورد كشت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با گسترش ارقام جدید برنج پیش بینی می شود در سال 92 تولید برنج در داخل كشور افزایش یابد و بخش قابل توجهی از نیاز داخل از طریق تولید داخل تامین شود.

وی تاكید كرد: علی رغم تلاش های انجام شده در تولید برنج به خود كفایی نرسیده ایم كه برای خود كفایی 100 درصدی در تولید برنج به زمان بیشتری نیاز است.

وزیر جهاد كشاورزی در خصوص توسعه مكانیزاسیون برنج گفت: هم اكنون با احداث بانك نشاء به صورت علمی، ارقام نسبت به آفات و بیماری ها مقاومت پیدا كرده اند.

وی افزود: در حال حاضر عملیات كاشت برنج از طریق مكانیزاسیون صورت می گیرد كه این امر نیز در كاهش هزینه های كارگری موثر است.

خلیلیان تصریح كرد: خوشبختانه برداشت محصول برنج با كمباین مخصوص برنج نیز در استان مازندران در سطح خوبی در حال استفاده است.

وی به تاثیر بسزای كاهش هزینه های كارگری با بكارگیری از سیستم مكانیزاسیون در مرحله كاشت و برداشت اشاره كرد و گفت: تمامی برنامه های وزارت جهاد كشاورزی در معرفی ارقام جدید و تنظیم برنامه واردات برنج به نفع تولید كنندگان داخلی خواهد بود.

** نگرانی برای تامین میوه شب عید وجود ندارد

وزیر جهاد كشاورزی در خصوص تامین میوه شب عید و جلوگیری از واردات میوه گفت: سیاست وزارت جهاد كشاورزی عدم واردات میوه به جزء موز به كشور است و به طور قطع مجوز واردات میوه ارایه نمی شود.

خلیلیان افزود: در حال حاضر میوه مورد نیاز داخل در كشور وجود دارد و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و مباشران بخش خصوصی عملیات ذخیره سازی میوه برای شب عید در حال انجام است بنابراین نگرانی برای تامین میوه شب عید وجود ندارد.

** پرداخت یك هزارو 100 میلیارد تومان خسارت به كشاورزان طی سال جاری

وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: هم اكنون در برخی مناطق كشور برای سرمازدگی، سیل و حوادث غیرمترقبه اقدامات خوبی در كشور اجرا شده و همچنین اعتبارات خوبی در اختیار صندوق بیمه محصولات كشاورزی قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: امسال مبلغ صندوق بیمه بخش كشاورزی به 850 میلیارد تومان رسیده است كه با حق و سهمی كه كشاورزان پرداخت می كنند نزدیك به یك هزارو 100 میلیارد تومان خسارت به كشاورزان پرداخت می شود.

وی به كشاورزان توصیه كرد: تمامی كشاورزان تحت پوشش صندوق بیمه محصولات كشاورزی قرار گیرند تا بتوانند در صورت لزوم از مزایای موجود بهره مند شوند.

خلیلیان گفت: در مناطق سیل زده كشور، كشاورزان تحت پوشش صندوق بیمه كشاورزی هستند بنابر تشخیص كارشناسان بیمه خسارت وارده را دریافت می كنند.

وی به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اشاره كرد و افزود: مبلغ پنج میلیون تومان به كشاورزان زلزله زده آذربایجان شرقی جهت احداث جایگاه دام و احیاء اراضی كشاورزی احتصاص یافته است كه این نیز از دیگر اقدامات خوب دولت در راستای حمایت از بخش كشاورزی است.

وزیر جهاد كشاورزی در ادامه پیش بینی بودجه سال 92 بخش كشاورزی را در لایحه بودجه حدود پنج هزار میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: این پیشنهاد وزارت جهاد كشاورزی است كه امیدواریم در راستای تحقق اهداف بخش كشاورزی و حمایت از كشاورزان و تولید كنندگان كشور محقق شود.

اقتصام(3)**9186**1601

سرخط اخبار اقتصاد